Jump to content

demontere bellhousing bravo 3


Bayliner2

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg tenkte at jeg skulle demontere bellhousing på mitt bravo 3 drev idag, men ble litt usikker. Er det bare å løsne de to boltene som klemmer rund styreakslingen og den ene bolten under å dra det nedover?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Under trimsensor på styrbord side og trimlimit på babord side av belghuset er det to bolter som må skrues ut. Det verktøyet du må ha til det er en 12-kant nøkkel(stjerneumbrako), tror det er 9/16 tommer. Jeg fikk ikke tak i det, så jeg brukte en 1/2" vanlig umbrako. Deretter må du skru løs en vaier som er festet på babord side. Hvis det er for å skifte belg er det nå bare å vippe huset til side, men hvis du skal ha det helt av må du også løsne giroljeslangen og girvaieren.

Link to post
Share on other sites

Kansje denne kan brukes ? SERVICE MANUAL

 

Hvis du skal bytte belg trenger du ikke ta av bellhusingen, jeg byttet belg på 15min bare ved og fjerne dervet.

sving helt til den ene siden så kommer du til slangeklemmen innerst. fjern mettallringen som sitter utenpå balgen ytterst i bellhousing.

Trekk ut spiralfjeren som sitter innvendig i belgen. Trekk ut den gamle belgen, det gjør ingenting om den gamle belgen ryker.

Dette var det vanskeligste, det er letter og sette in den nye.

Husk for alldel og sette den rette siden på belgen opp! den er merket.

Smør på tettemiddel i sporene belgen skal sitte (fåes hos forhandler) . Mercruser forhandleren min sa at jeg godt kunne bruke sikaflex eller permatex.

Ta ut stål spiralen av den nye, nå er det mulig og klemme den sammen på langs. Trykk den sammen og før den inn gjennom bellhousing hullet uten fra.

Bruk litt tid på og sjekke at den sitter riktig i sporet før du skrur til slange klammen innerst mot transom. Trekk den ut så den faller in i bellhousing sporet og trykk på mettallringen. Nå kan du legge inn spiralfjeren igjen og montere drevet.

Det kommer litt ann på hvor mange tommeltotter man har, men jeg syntes dette var ganske enkelt til og vere min første gang.

Og husk! INGEN SPISSE/SKARPE verktøy under montering.

:smash:

 

Lykke til !

Edited by Wandalen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ok, jeg hadde tenkt å ta av den som er festet i styrepinjon og helt nede på transom, altså den delen som svinges.men håper at det ikke er nødvendig nå. Har hatt enn vannlekkasje og fant idag ut at klemmen på girwirebelg var borte, håper nå at det var årsaken. Noen som vet hvor mye som kan lekke rundt styrepinjon? det er litt slakk i den, og jeg har sett at det kommer litt vann inn der også.

Link to post
Share on other sites

Lekker som regel i styre bolten ja, gear mansjetten er også kjent for og lekke da det bare er en stål klemme ytterst som ruster bort på rekordtid... Ikke lett og bytte tettingen i styre axelen hvis du ikke har tenkt og bruke et slikt rep set ved og bore hull i siden på transom. Hvis ikke må du kansje flytte motoren for og komme til, selv da er det vanskelig typisk bravo mollbo konstruksjon.

Prøv og fjerne alt vannet i bunnen av båten, stapp deretter en stor tørr fille godt in i hullet til rorstaven i transom, da vill du se om det stopper og lekke et par minutter etter som fillen absorberer vannet. Min mangler også den klemma på gear mansjetten men der lekker det ikke.

 

Fortell gjerne hva du kommer frem til eller hve du gjør. Vurderer selv og gjøre samme jobben man er litt usikker på om jeg skal la det vente til høsten igjen.

drypp.. drypp.. drypp.. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet belgen på girwire, så har jeg montert ny klemme og ett stripps. Hvis det er rundt styreakselen det lekker kan den få gjøre det i år, så tror jeg at det blir demontering av motor til høsten. Det er for sent nå synes jeg. Så gjennom manualen jeg fikk hos Wandalen, og har ikke så lyst til å bore hull i Transom. Mener jeg har lest her inne at det skal gå an å montere grease nippler, innvendig på Transom å få det tett.

Link to post
Share on other sites

Strips og en lang arm?

 

Et kraftig strips ja, tenkte akkurat på det samme, må bare fylle dykkerflaska. Tenkte også på slangeklemme men det kan bli litt for kraftig da gearwiren må gå lett.

 

Jeg har byttet belgen på girwire, så har jeg montert ny klemme og ett stripps. Hvis det er rundt styreakselen det lekker kan den få gjøre det i år, så tror jeg at det blir demontering av motor til høsten. Det er for sent nå synes jeg. Så gjennom manualen jeg fikk hos Wandalen, og har ikke så lyst til å bore hull i Transom. Mener jeg har lest her inne at det skal gå an å montere grease nippler, innvendig på Transom å få det tett.

 

Har også hørt om greas nippel men den må monteres utenpå. Har også hørt at dette er en dårlig løsning da du blir nøtt til og presse greas in hver gang siden greasen ikke tetter noe selig etter en kjøretur. Er pakkningen først lekk er det for seint med geas.

Link to post
Share on other sites

ja det er nok sant, jeg er også interessert i å høre hvordan det går å demontere å bytte simmeringen hvis du gjør den. Skal prøve å huske å gi lyd fra meg hvis jeg bestemmer meg for å gjøre jobben.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...