Aloha II Startet 25.Mai.2008 Del på Facebook Startet 25.Mai.2008 Hei. BMC 2,2 motoren min ryker noe sykt mye når den sår i fri på tomgang, med en gang den får belastning slutter det å ryke. Denne røyken har en merkbar diesel lukt, så jeg er temlig sikker på at det ikke er olje som gjør dette. Noen som har hatt dette før? Kan det være tenningspunktet som er litt "ute"? MVH Henrik Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Smaapala Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Tenningstidspunkt er det snakket en del om her på båtplassen men tør å påsta at dette veldig sjelden/aldri er i ulage. Hva skal til for at tenning har endret seg. Jo kanskje at en amatør har forsøkt å endre den. Dyser er nok en mye mer sannsynlig årsak. Er det lenge siden dysene har vært sjekket? Begynn med dyser som du kan ta ut selv å levere inn for å få sjekket/skiftet. Ps regner med at det ikke er blårøyk du har. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Ut fra min erfaring høres dette ut som at tenningen er for sen. Noen engelske motorer har innspr. pumpa der fordeleren sitter på bensin, dette kan bli slarkete, tenningen forsinkes og da får man blårøyk. Spes. mye når motoren går ubelastet på lavt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Årsaken kan være begge som her er nevnt. Denne motoren kjenner jeg ikke til. Vanligvis med tenningen på diesler er at den ved slitasje blir tidligere og ikke senere. Men kjenner en "The English" rett så har de en litt annen løsning en ellers. Uansett er det en 5-6 år eller mer siden dysene har vært til sjekk, så gjør det nå slik at du utelukker en feilkilde og de skal uansett sjekkes med jevne mellomrom. De er enkle å ta ut skru løs men ikke helt, og dra rundt motoren, kompresjonen ordner resten. Intervall for sjekk vet jeg ikke, men mener å leste i volvos manual på MD/ motoren at de foreskriver 5-7 år. Er det dysene så ser du det at den legger sot rundt eksosen din. Men gjør det du må for å finne feilen nå. Du kan være sikker på at den ellers stopper første fredag i ferien om ikke. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Man kan også trykkteste dysene på et dieselverksted, men det er nesten like greit å skifte dem..... Kjøpte nye til min motor i fra Økonomideler i Grålum v Fredrikstad, kom på ca 900 spenn for fire stk inkl. frakt. (originale kostet ca800 pr stk) Skru ut og les av nr på spissene og ring dit,masse penger å spare Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Ingar Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Vanligvis med tenningen på diesler er at den ved slitasje blir tidligere og ikke senere. Men kjenner en "The English" rett så har de en litt annen løsning en ellers. Det skal være sikkert og visst, men akkurat dette skjønner jeg ikke. Alt som drives av veivakslingen vil vel sakke akterut i forhold til denne når komponenter som kjede, tannhjul etc. blir slitt? Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Uten at jeg skal være bombasisk så fungerer det omtrent slik: En eller annen kam eller løfter påvirker pumpa,altså trykkpumpa. På bunnen av pumpa står enten et hjul eller en annen kam. de to møtes da etter et vist intervall. 1 eller flere ganger pr omdreining. uansett hvor godt smurt dette er så sliter de her to på hverandre. Fks som to hammere du slår sammen, slik virker det. Tennings eller innsprøytnings-tidspunktet flytter seg da pga slitasje. Når pumpedelene som kammer og hjul slites flyttes tenningspunktet slik at det blir senere og senere, ikke tidligere som jeg først hevdet. Beklager min feil. Da stilles tenningstidspunktet ved å bytte pakningen under pumpa til en tynnere en, pumpa flyttes "litt" og tenningstidspunktet flyttes. Altså tenningstidspunktet til en diesel er når trykket fra pumpa er så stort at dysen åpner. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 ok, det jeg tenkte på var det som ligger mellom pumpa og veiva, kjede, tannhjul etc. På den engelske motoren jeg har problemer med skal det være overføringen mellom kamaksel og oljepumpeaksel som slites og derved forsinker tenningen. (Innspr.pumpa sitter på oljepumpeakslingen, der hvor fordeleren befinner seg på bensin) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 På denne motoren sitter dieselpumpa paralellt med blokka i forkant, og drives fra registerkjedet hvis jeg ikke tar helt feil. Det er derfor sannsynlig at timingen er feil, sjekk at kjedet er strammet riktig, du kan også prøve å vri forsiktig på pumpa (står en pil på den med rotasjonsretning) og se om det gir seg. Det kan også være at dysene dryppe diesel, da må du få de justert på et verksted, koster fra 500-1000 kr. mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Det kan også være at dysene dryppe diesel, da må du få de justert på et verksted, koster fra 500-1000 kr.Bedre å bytte dem spør du meg (når man må ha dem ut allikevel)...............men nå var det vel heller ingen som spurte meg da Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Janoho Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Bedre å bytte dem spør du meg (når man må ha dem ut allikevel)...............men nå var det vel heller ingen som spurte meg da Det vil koste flere tusen kr, de blir likevel som nye etter en overhaling på dieselverksted med justering av trykk,pakninger og evt dysespisser hvis nødvendig. mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Da var nye dysespisser innkjøpt, så vi får se i morra om det blir bytte, og ikke minst om det blir bedre. 175 kr pr stk på Økonomideler, er jo til å leve med. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
index Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Men du må vel uansett rigge dem opp i dysetester for å justere/shimse opp for riktig åpningstrykk! Dette er viktig, nesten like viktig som korrekt forstøving... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.