Jump to content

BMC Blårøyk når motor står i fri?


Aloha II

Recommended Posts

Hei.

BMC 2,2 motoren min ryker noe sykt mye når den sår i fri på tomgang, med en gang den får belastning slutter det å ryke. Denne røyken har en merkbar diesel lukt, så jeg er temlig sikker på at det ikke er olje som gjør dette.

Noen som har hatt dette før? Kan det være tenningspunktet som er litt "ute"?

 

MVH

Henrik

Med vennlig hilsen

 

Henrik Nygaard

Link to post

Tenningstidspunkt er det snakket en del om her på båtplassen men tør å påsta at dette veldig sjelden/aldri er i ulage.

Hva skal til for at tenning har endret seg. Jo kanskje at en amatør har forsøkt å endre den.

Dyser er nok en mye mer sannsynlig årsak. Er det lenge siden dysene har vært sjekket?

Begynn med dyser som du kan ta ut selv å levere inn for å få sjekket/skiftet.

Ps regner med at det ikke er blårøyk du har.

 

Smaapala

Link to post

Årsaken kan være begge som her er nevnt. Denne motoren kjenner jeg ikke til.

Vanligvis med tenningen på diesler er at den ved slitasje blir tidligere og ikke senere. Men kjenner en "The English" rett så har de en litt annen løsning en ellers.

Uansett er det en 5-6 år eller mer siden dysene har vært til sjekk, så gjør det nå slik at du utelukker en feilkilde og de skal uansett sjekkes med jevne mellomrom. De er enkle å ta ut skru løs men ikke helt, og dra rundt motoren, kompresjonen ordner resten.

Intervall for sjekk vet jeg ikke, men mener å leste i volvos manual på MD/ motoren at de foreskriver 5-7 år.

Er det dysene så ser du det at den legger sot rundt eksosen din.

 

Men gjør det du må for å finne feilen nå. Du kan være sikker på at den ellers stopper første fredag i ferien om ikke.

 

Lykke til!

Link to post

Man kan også trykkteste dysene på et dieselverksted, men det er nesten like greit å skifte dem.....

 

Kjøpte nye til min motor i fra Økonomideler i Grålum v Fredrikstad, kom på ca 900 spenn for fire stk inkl. frakt.

(originale kostet ca800 pr stk)

Skru ut og les av nr på spissene og ring dit,masse penger å spare :seeya:

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Vanligvis med tenningen på diesler er at den ved slitasje blir tidligere og ikke senere. Men kjenner en "The English" rett så har de en litt annen løsning en ellers.

Det skal være sikkert og visst, men akkurat dette skjønner jeg ikke. Alt som drives av veivakslingen vil vel sakke akterut i forhold til denne når komponenter som kjede, tannhjul etc. blir slitt?

Link to post

Uten at jeg skal være bombasisk så fungerer det omtrent slik:

 

En eller annen kam eller løfter påvirker pumpa,altså trykkpumpa. På bunnen av pumpa står enten et hjul eller en annen kam. de to møtes da etter et vist intervall. 1 eller flere ganger pr omdreining. uansett hvor godt smurt dette er så sliter de her to på hverandre. Fks som to hammere du slår sammen, slik virker det. Tennings eller innsprøytnings-tidspunktet flytter seg da pga slitasje.

Når pumpedelene som kammer og hjul slites flyttes tenningspunktet slik at det blir senere og senere, ikke tidligere som jeg først hevdet.

Beklager min feil.

 

Da stilles tenningstidspunktet ved å bytte pakningen under pumpa til en tynnere en, pumpa flyttes "litt" og tenningstidspunktet flyttes.

Altså tenningstidspunktet til en diesel er når trykket fra pumpa er så stort at dysen åpner.

Link to post

ok, det jeg tenkte på var det som ligger mellom pumpa og veiva, kjede, tannhjul etc.

På den engelske motoren jeg har problemer med skal det være overføringen mellom kamaksel og oljepumpeaksel som slites og derved forsinker tenningen. (Innspr.pumpa sitter på oljepumpeakslingen, der hvor fordeleren befinner seg på bensin)

Link to post

På denne motoren sitter dieselpumpa paralellt med blokka i forkant, og drives fra registerkjedet hvis jeg ikke tar helt feil. Det er derfor sannsynlig at timingen er feil, sjekk at kjedet er strammet riktig, du kan også prøve å vri forsiktig på pumpa (står en pil på den med rotasjonsretning) og se om det gir seg. Det kan også være at dysene dryppe diesel, da må du få de justert på et verksted, koster fra 500-1000 kr.

 

mvh

Jon

Link to post
Det kan også være at dysene dryppe diesel, da må du få de justert på et verksted, koster fra 500-1000 kr.
Bedre å bytte dem spør du meg (når man må ha dem ut allikevel)...............men nå var det vel heller ingen som spurte meg da :lol::lol:

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Bedre å bytte dem spør du meg (når man må ha dem ut allikevel)...............men nå var det vel heller ingen som spurte meg da :lol::lol:

 

Det vil koste flere tusen kr, de blir likevel som nye etter en overhaling på dieselverksted med justering av trykk,pakninger og evt dysespisser hvis nødvendig.

 

mvh

Jon

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...