Jump to content

Girproblem bravo III drev


Håreken

Recommended Posts

Har problemer med giret til tider, i det siste oftere og oftere.

Når jeg skal kjøre forover hender det jeg må tilbake til nøytral igjen opp til flere ganger før propellen "tar".

Dette er veldig irriterende spesielt når jeg skal inn og ut av småbåthavna eller legge til andre steder som krever litt manøvrering forrover og bakover.

(det samme hender også til tider bakover).

Jeg er redd for at en dag står jeg der og hverken kommer forrover eller bakover :wflag:

I tillegg må jeg bruke makt for å gå fra fri til forrover eller bakover.

Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre for å rette på dette... :confused:

 

Setter pris på alle inlegg

Edited by Håreken (see edit history)

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Det kan vel være flere årsaker til at du sliter. Du bør først og fremst sjekke at gearhendel og gearwire er i orden og riktig justert. Det er også slik jeg kan tolke problemet en mulighet for at gearkon i drevet kan være slitt. Det er også viktig at du bruker riktig type original olje på drevet.

Det mest fornuftige ville vel vært om kyndig mekaniker fikk se på saken, gjerne i sammenheng med at du har båten på land for vårpuss..... :smiley:

Edited by Petterøe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kontroller justeringen av girwire i fra hendel og justering av wire som går i fra drevet og opp på sjaltearm. Med drevet er det levert en mal laget av plast som gir deg de riktige possisjonene. Dette står også beskrevet i manualen til drevet, husk da på å følge instruksjoner for den rotasjonen dine propeller har.

 

Det kan jo faktisk være så enkelt at det er girwiren din som er treg slik at bevegelsene i fra spaken din ikke blir fullverdig overført ned til girsjalteren. Du kan jo prøve å løse av wire som kommer i fra spak nede på sjaltemekanismen. Så prøver du å gire direkte på denne armen som wiren i fra spaken er festet til. Med motoren i gang prøver du og ser hva som skjer. Girer det fint nå så bytt wire som går til spak.

Link to post
Share on other sites

takker for innspill :smiley:

Skal se på dette ved første anledning når jeg kommer hjem igjen.

Har ennå et par uker igjen med jobbing før jeg får gjort det.

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde problemer med at giret ikke "tok" på snekka. Årsaken viste seg å være at jeg hadde fyllt på feil olje. Skiftet til automatgirolje, Dexron 3 fra Statoil, og problemet var løst. Om dette er casen hos deg, eller om du kan bruke denne oljen, det har jeg ingen anelse om :smiley:

 

Ville også tatt en sjekk av wiren (slik som flere andre her skriver..)

Link to post
Share on other sites

Problemet dukket opp etter skifte av belgen.

Det ble gjort av godkjendt verksted. Først "glemte" de å sette på gir-vaieren. :confused:

Så de tok båten opp igjen og fikk fikset det.

Etter det har jeg slitt...

 

Får høre om de kan sjekke om det er de som ikke har gjort god nok jobb..

 

Oljen skal nok ikke være problemet Hansb, men takker for innspill

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Takker Hydrox

Skal legge det fram for de nå jeg kommer meg hjem :cool:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...