esg022 Posted May 25, 2008 Share Posted May 25, 2008 Jeg har to spørsmål: - Jeg har fått oppgitt at Nanni motor på et salgsprospekt (eldre seilbåt) har et kombinert fersk/saltvannsystem. Hvordan fungerer dette? Er det gunstig, eller halverer det bare korrosjonsfaren? - Båten har teakdekk med råte (tror jeg) i underliggende sandwich fra teakfestene. Er det da sannsynlig at hele dekket må byttes? Kan evt. gammel teak legges på nytt glassfiber? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Posted May 25, 2008 Share Posted May 25, 2008 - Jeg har fått oppgitt at Nanni motor på et salgsprospekt (eldre seilbåt) har et kombinert fersk/saltvannsystem. Hvordan fungerer dette? Er det gunstig, eller halverer det bare korrosjonsfaren? En merkelig måte å uttrykke seg på. Jeg antar (!) at vedkommende egentlig mener ferskvannskjølt motor med varmeveksler. D.v.s. Det er en lukket ferskvannskrets som sirkulerere gjennommotoren og kjøler denne. For å ha kontroll på temperaturen på denne ferskvannskretsen så blir denne kjølt av en saltvannskrets. Utvekslingen av varmen skjer i en varmeveksler hvor det varme ferskvannet sirkulerer i en mengde tynne kobberrør som går gjennom et stort rør fyllt med kaldt saltvann. Det er ingen direkte kontakt mellom ferskvannet og saltvannet. Varmeveksler-systemer er en helt kurant kjølemåte. Hvis du går HIT så har medlemmet Kotnes i sin tråd - "Innmat varmeveksler Volvo tamd 30" - lagt ut et bilde av en slik varmeveksler - så blir det enklere å forstå prinsippet. Som sagt, jeg bare ANTAR at vedkommende mener varmeveksler - så ikke heng meg hvis han har funnet på noe helt nytt og dumt... Jeg avstår på si noe om spørsmål #2 ang. råte i "sandwich'en" - det høres ille ut.... :o) Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
esg022 Posted May 25, 2008 Author Share Posted May 25, 2008 Takk, det gir mening. Jeg skal forhøre meg om det er et slikt system. Ja, det dekket er skummelt. Har bare fått oppgitt at det er lekkasje, mer vet ikke agenten. Båten ligger i middelhavet - og inspeksjonsfirmaer vil bare sjekke motor, rigg og seileegenskaper. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinnaker Posted May 25, 2008 Share Posted May 25, 2008 Nogva nanni har sider på nett du kan lese litt om de respektive motorene, de er avkjølt på samme måte som de fleste andre ferskvannskjølte motorer de. Derimot det dekket med råte i sandwichèn er ikke bra! Og må du legge nytt teakdekk så er det svindyrt. Mener å ha hørt at teakdekk ikke er så bra i sydlanske strøk, hvor sola står å steiker på hele dagen. Quote [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.