Jump to content

Båt i full fyr - overtent på sekunder


Baatlaus

Recommended Posts

Kan se ut som om dette er en diesel motor ...
Hva får deg til å tro det? Veldig vanlig med bensinmotor i eldre plastsnekker og artikkelen sier ingenting annet enn et pang og det tyder på bensin spør du meg...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Regner også med dette var bensin, mangen skrekkeksempler på dette. Litt bensindamp i kjølen og en gnist fra startmotoren - PANG! Bra at det gikk bra med disse karene. Diesel tenner ikke på samme måte om det ikke blir varmet opp først..

Link to post
Share on other sites

Og ingen av båtene var forsikret.

 

Jeg mener også dette høres ut som bensin...+ en god porsjon uflaks...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

+ en god porsjon uflaks...
Nok uflaks har gjerne en tendens til å kunne tilbakeføres til mangelfullt vedlikehold e.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Uflaks eller uheldig, bra at det gikk godt med de som var ombord i alle fall. Mye båter på bruktmarkedet så den lar seg nok erstattte selv om noe personlig løsøre helt sikkert gikk tapt i brannen.

Link to post
Share on other sites

Uten å spekulere i om det var en bensin- eller dieselmotor, kan det uansett være greitt for båteiere å ha klart for seg at fammepunktet for bensin ligger på typisk lavere enn - 40 grader Celsius mens det for diesel typisk er rundt + 60 grader Celsius. Og flammepunktet er den laveste temperaturen hvor en brennbar væske avgir så mye gass at blandingen av gass og luft kan tenne ved hjelp av en flamme eller gnist. Så det er overhodet ingen tvil om at bensin er mye mer brannfarlig enn diesel uansett hva man måtte mene.

Edited by Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva får deg til å tro det? Veldig vanlig med bensinmotor i eldre plastsnekker og artikkelen sier ingenting annet enn et pang og det tyder på bensin spør du meg...

 

Inget annet enn hva jeg trodde var vanlig i snekker. Beklager evt. feil! :)

Link to post
Share on other sites

Bra ingen ble alvorlig skadet.

Dette bør være en tankevekker for alle oss med bensinmotor. Da jeg overtok Tora i fjor var det stadig problemer med bensintilførselen.

Ved nærmere undersøkelser i vinter fant jeg en LITEN bensinlekkasje i en slangekobling! Nå er alle slanger og rør skiftet!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hva kan vi gjøre for denne uheldige, og framtidlige landkrabben her?

Annet enn å anbefale han å skifte til båt med dieselmotor da selfølgelig.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=533424

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Mulig han bør sette bort arbeide med motoren til fagfolk neste gang .

 

Tenkte litt i samme bane :cool:

 

To branner på to år minner vell mer om manglende kunnskap om båtvedlikehold og hvordan håndtere brennbare væsker enn uflaks.

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...