Jump to content

Et lite oppdrag for "Elias"...

Fantino

Recommended Posts

Var på kosetur i finværet i dag og skulle bare innom ei bukt vest av Stong i Herviksfjorden (etter å ha sjekket ut seilingshøyden i Toftøysundet som var eksamensoppgave på D5L). Rundet neset og peilte meg midt mellom land og et havbruksanlegg. Midt i svingen er det full stopp. Friet og prøvde å starte igjen men motoren ble kvelt umiddelbart. Feilmelding på gir dukket opp, så jeg regnet med at den var "jammet". Med litt pålandsvind og bare et par hundre meter til land så var jeg rask på telefonen til Bergen Kreds som ville bruke ca. 1 time fra Haugesund. Tok en kikk fra badeplattforma og konstanterte en feit vase med 2-toms trosse, med ende som gikk nedover mot bunn. Bonusen var at den viste seg å være godt forankret så ingen fare. Lot likevel Bergen Kreds ta turen da jeg så mørkt på å skjære løs uten å kunne hindre at jeg drev mot land og med ukjent "status" på drev/propeller. Gutta fra RSSR dukket opp på avtalt tid, jumpet i vannet og fikset opp, samt rapporterte at alt så greit ut. Etter litt testkjøring så var jeg fornøyd og satte nesen hjemover igjen, mens Bergen Kreds gikk nordover mot Haugesund.

Tar nok en tlf. til Norske Sjø i morgen for å melde hendelsen i tilfelle følgeskader, evt. avtale at jeg slipper og får sjekket ut for deres regning.

Det som irriterer meg er at trossa ligger "og slenger" på denne måten. Det er rimelig åpenbart at dette er etterlatenskaper etter havbruket som ligger der, og jeg kommer til å tipse Norske Sjø om dette. Men de kommer vel ikke så langt med dette - eller? (Husker SveinHa hadde en tråd på en lignende sak her inne..)

Denne her ja. Veldig lik situasjon men jeg hadde heldigvis en motor til så den berget meg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Dette er et vanlig forekommende problem. Jeg gikk på ei slik trosse som var kuttet og lå og fløt. Fikk bråstopp fra full fart. Hang seg rundt drevet. Men ingen skade på drev/propell, og heldigvis gikk det bra med alle ombord. Det virker som om oppdrettsbransjen mener at fjorden er deres, og vi andre kan finne et annet sted å ferdes. :nonod:

Svart (redigert)

Slo på tråden til oppdrettsfirmaet i dag, og ble møtt med en utrolig positiv holdning. Det tok tok mindre enn en time før de hadde funnet og merket tampen med blåse og den skulle tas opp med arbeidsbåt ila. kort tid. De takket for at jeg varslet og jeg fikk helt uoppfordret beskjed om å sende regninger for mine utgifter til de! Tenk hvis alle i serviceyrkene hadde vært like løsningsorienterte. Jeg takket for velviljen og tror vel egentlig at jeg får bekreftet at det ikke ble noen skader når jeg slipper i morgen.

Red: trykkleif

Redigert av Fantino (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...