With68 Startet 25.Mai.2008 Del på Facebook Startet 25.Mai.2008 Hei Jeg har prøvd å få liv i min gamle 79 Johnson Seehors i dag. Da jeg rota bort nøkkelen til tenningslåsen, måtte jeg kjøpe en ny en på Maritim . Jeg fikk etter hvert kobla til og fikk start på motoren. med å sette på rød ledning på B og hvit ledning på S. Jeg skjønte etter hvert at de to sorte M ledningene var for å få stoppet motoren igjen. Dette fungerte bra når jeg holdt de inntil polene på tenningslåsen etter at motoren var startet, men hvis jeg koblet de til, gikk en sikring som sitter på den røde ledningen hver gang jeg prøvde å starte motoren. Er det noen som har peiling på hva jeg gjør galt? Det er også elektrisk choke på motoren. Hvis jeg setter den på med tenningsnøkkelen går den av av seg selv eller må jeg trykke nøkkelen inn en gang til? Koblingskjema finnes her Håper noen kan hjelpe meg Hilsen Hans Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Kan det være at du får ledningene inntil hverandre når du slipper de? Choken slår seg som regel av når du slipper nøkkelen. Det kan du se ved å ha av dekselet. dytt inn nøkkelen og se på at choke sjeldet beveger seg - slipp den og se at de går tilbake... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
retbergen Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Hvor går den røde ledningen du snakker om? Sitér dette innlegget Link to post
With68 Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Tror ikke jeg har fått ledningene inntil hverandre når jeg har de løse, for da skullle vel motoren stoppet? Stopp funksjonen virker fint når jeg setter ledningene inntil tenningslåsen etter at motoren er startet og tenningslåsen er skrudd på av igjen. men hvis jeg skrur de fast i tenningslåsen får jeg ikke startet motoren på grunn av denne dumme sikringen som går hver gang. Det virker som om sikringen ikke tåler at kretsen for M ledningene kuttes samtidig som den skal dra i gang starteren. Er det noen forskjell på de to sorte M ledningene, kan det hjelpe å bytte om på de? Hans Sitér dette innlegget Link to post
With68 Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Den røde ledningen er den fra batteriet som det er spenning på + polen. Takk for tipset om choken. skal teste det i kveld Sitér dette innlegget Link to post
retbergen Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Det er mulig det er jord i en av M ledningene frem til tenning, slik at motor stopper dersom den får jord i retur på den andre M. Det er mulig at tenningen er billig eller feilvare som gir et lite overslag til en av M'ene når nøkkel er mellom 2 posisjoner. Du kan prøve å bytte om på M og se om det hjelper. For moroskyld kan du sette en 12V lampe i serie med M kabelen å se om den blinker når du vrir på tenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.