Jump to content

ubåter i vanntanken


NC Justina

Recommended Posts

Har i hele dag ligget på magen og skrubbet vanntanken innvendig.

 

På våre turer hittil i år, har det kommet fler og fler ubåter i vannet når vi har tappet. Det har ikke vært spesiellt delikat, så idag tok jeg børsta fatt.

På innsiden var det et ekkelt slimete, brunt belegg som løsnet mer eller mindre i små flak. Jeg brukte klut, oppvaskbørste og vannslange med høyt trykk, men kommer allikevel ikke til overalt. Da jeg trodde jeg var ferdig, tok jeg en runde med en klut på børsten og fant enda mer guffe :puke: og da var armene mine ikke lengre...

Jeg har lest litt på de andre innleggene om vanntanker og renhold, men føler ikke at de hjelper så mye. Så altså:

 

 

- Vil midler som desinfiserer og gjør tanken bakteriefritt også fjerne det resterende belegget i tanken? (Jeg har en ide om at det må skrubbes bort)

 

- Vil/kan høytrykkspyling med varmt vann ta bort belegget?

 

- Vil et desinfiserende middel hindre at det slimetet belegget gjenoppstår?

 

- Blir det bismak av de midlene man får kjøpt til vannrengjøring?

 

 

Vi kjøpte båten i høst og jeg tror ikke tanken har vært rengjort på en god stund.

Det er ikke noen usmak på vannet, men det er svært lite lekkert å se på.

Tanken er av plast, rommer ca 300 liter og ligger i dørken nede i byssa.

Link to post
Share on other sites

- Vil midler som desinfiserer og gjør tanken bakteriefritt også fjerne det resterende belegget i tanken? (Jeg har en ide om at det må skrubbes bort)

- Vil/kan høytrykkspyling med varmt vann ta bort belegget?

- Vil et desinfiserende middel hindre at det slimetet belegget gjenoppstår?

- Blir det bismak av de midlene man får kjøpt til vannrengjøring?

- Jeg tror nok at skrubbing og eventuelt høytrykkspyling er det eneste som vår vekk belegget i tanken kombinert med klor (vanlig Klorin for husholdningen).

- Ja, en årlig behandling med klor vil hindre at det oppstår igjen

- Nei, etter grundig skylling forsvinner klorlukten/smaken.

 

Ellers vil jeg anbefale å lese en artikkel av eksperten Peggie Hall om problematikken, og om hvordan forebygge gjentakelse vha. bruk av Klor (Klorin).

 

Artikkelen, i PDF-format finnes her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Rør ut 3 >4 spisesjeer med maskinoppvaskmiddel. tøm det på vanntanken. Fyll opp tanken, åpne vannkraner og la det renne litt så du er sikker på at du får oppvaskmiddel i alle rør og kraner. Også varmtvannstanken. LA STÅ!!! over natten. Neste dag, tøm tanken, via vannkranene, fyll rent vann, tøm igjen la gjerne vannet renne i timevis:-)

Alt må ut igjen.

Resultat: ren og luktfri vanntank, og nesten gratis.

 

Ta en liten prøve når du tapper vann "neste dag". Da kommer hele "marinen):-)

 

Metoden kan testes på en "gammel termos" eller TV kanne......prøv........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...