Jump to content

Har 30hk lang, ønsker forslag til båt.

_pk_

Recommended Posts

Hei!

Har en nesten ny 30hk Yamaha med lang stamme som sitter på en gammel Bever 400. Denne båten er litt for liten og blir noe tung med 30hk og batteri (motor med elstart). Er ute etter forslag på båt som passer "perfekt" til denne motoren. Ser for meg litt større enn beveren, men behøver ikke være mer enn 425-440 cm lang båt. Alle fornuftige forslag mottas med stor takk.

Hadde en slik motor (antar det er snakk om 2-takter) på en Sandstø 14. Mener at denne båten var 427 cm. Dette fungerte bra, synes jeg. Sandstøen er svært lettdrevet, så fart og ytelse var ikke noe problem. Dog, dette er ikke verdens mest stabile båt, så man må fordele vekten for at den skal gå optimalt i vannet.

Lykke til med valg av båt uansett!

my_ads.gif

Hvor mye fart ønsker du, hvor mye last ønsker du å kunne få opp i plan? Og hvor viktig er sjøegenskapene?

Musling funker greit med 30hk (men enda bedre med større motor etter min mening)

Andre alternativer kan være GH14 (da en senere modell bygd for lang stamme) , Rana 425, GH 15 standard.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hadde en Rana 430 med 30 hk Yamaha, og det var ikke mer motor enn den burde ha (Dette er en annen modell enn 425). Godkjent for 30 hk.

Forskjellen er nok at 430 var svært bred (og tung).

30 hk og 2 personer gikk bra. Med 4 personer tok det tid å få den i plan, men det gikk. Selv med 6 personer gikk den i plan, men først etter en halv nautisk mil som hekksjøgeneral og ditto bensindråper.

GH 14 går bra med 30 hk.

GH 15 også (men usikker på lang/ kort stamme)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Vi hadde Musling 430 med 30 hk Yamaha 3-syl, den gjorde 27 knop på GPS. Helt klart det beste alternativet. GH 14 er etter min mening et dårlig forsøk på å lage samme båt. Jeg har flere ganger passert GH 14 med 1 person ombord, mens vi var 3 stykker. Samme motorstyrke på GH og min.

GH går mer "på nesa", og legger seg ikke sånn oppå vannet som Muslingen, noe som gir en slags "brøyteeffekt" i sjøen. GH 15 tror jeg ikke 30 Hk er nok på.

De andre båtene som er nevnt her kjenner jeg ikke.

Vi hadde Musling 430 med 30 hk Yamaha 3-syl, den gjorde 27 knop på GPS. Helt klart det beste alternativet. GH 14 er etter min mening et dårlig forsøk på å lage samme båt. Jeg har flere ganger passert GH 14 med 1 person ombord, mens vi var 3 stykker. Samme motorstyrke på GH og min.

GH går mer "på nesa", og legger seg ikke sånn oppå vannet som Muslingen, noe som gir en slags "brøyteeffekt" i sjøen. GH 15 tror jeg ikke 30 Hk er nok på.

GH14 kom på markedet sikkert 10 år før Muslingen, og er en helt annen konstruksjon, lagd for å plane lettere med mindre motorer. Noe som da gjør at den overplaner og går på nesa med 30hk. Vi hadde en GH14 med 40hk på , gikk jo selvfølgelig på nesa den også, men dro opp 2 på vannski og fikk den i plan med 8 personer ombord, noe jeg tror Muslingen ville slitt litt med med samme motor.

Sjøegenskaper er jo no contest - ingen båter i samme størrelse som kommer i nærheten av Musling der.

Ang GH15, så går std utgaven greit med 30hk, den er en god del lettere enn Lux utgaven.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha