Jump to content

Gearproblem Yanmar 3GMD

JanHH

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Rana 22 snekke med Yanmar 3GMD. Har litt problemer med gearet. Det er veldig vanskelig å koble helt fri. Når spaken står i fristilling, går gjerne akslingen sakte rundt. Hvis jeg lirker litt med spaken, stopper propellen helt, men da har jeg som regel vært en tur innom revers. Det er litt fiklete, spesielt når jeg skal parkere i båsen og tror at jeg er i fri, og så begynner jeg å gli sakte ut igjen. Har også merket noen ganger at når jeg setter den i forover, så rykker det i båten helt til jeg gir MYE gass, og så mindre igjen. Har dette med justeringer på wire eller spak å gjøre, eller kan det tyde på at gearet er utslitt? Dette er min første båt, så jeg trenger råd fra noen med erfaring. Hva anbefaler dere meg å gjøre?

Hei,

det du beskriver er ganske vanlig og skyldes ofte feiljustering av wire/spake.

Koble først fra vaieren nede ved manøverarm på gearkassa og sjekk om det fungerer når du skifter gear med hånden (få med deg en medhjelper som kan styre båten). Sjekk deretter om vaieren vil gi riktig utslag på manøverarmen og om den står rett i midtposisjon (fri).

sjekk dette først og se hva du kommer frem til :yesnod:

mvh

Jon

• 1 måned senere...

Takk for innspill. Da det var klart at problemet satt inne i giret, tok jeg kontakt med et Yanmar-verksted. Jeg oppga hvilken geartype det var, og de sa et sett med lameller i giret måtte skiftes og de forespeilet en overhaling til 10.000 eller mer. Jeg kom heldigvis i kontakt med en annen mekaniker (en kjærnekar) som tydeligvis hadde mye mer kjennskap enn merkeverkstedet, og han tok affære. Jeg har nå fått det iorden. Det viste seg at giret hadde vært åpnet før, og at en "gaffel" inni giret som skyver konen i posisjon var snudd feil vei. Dette medførte at konen ikke kom helt inn der den skulle, og den rykket og hugget, noe som medførte slitasje på konen. Men den er nå slipt og satt på plass, og fungerer perfekt. Så da kan jeg se ferien imøte med godt humør.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...