hjelms Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Hei, Jeg har nettopp kjøpt en 2002 Askeladden Beetle som har Bennett trimplan montert. Jeg har problemer med disse. De går greit ned, men jeg får dem ikke til å gå skikkelig opp. Ved noen anledninger så har de tydeligvis også gått opp, for jeg har hatt dem i varierende posisjoner, men de fungerer definitivt ikke hele tiden. Er det noen som har noen erfaringer med hva dette kan være? Jeg har sjekket feilsøkingsguiden hos Bennett, men de foreslår svak spenning (jeg har mine 14.4, helt nytt startbatteri og solid forbruksbatteri) eller dårlig kontakt i bryterpanelet. Jeg mener å kunne høre et klikk fra HPU'en når jeg klikker ned-knappen på panelet, og antar at det er ventilene som åpnes. Hvordan er det meningen at planene skal trekkes opp med åpen ventil? Skal pumpen i HPU'en gå i revers og skape vakuum, eller er det mekanikk som skal dra de opp? Må båten ha fart for å dytte de opp? Jeg har prøvd å holde nede ned-knappene, og samtidig prøve å dra planene opp for hånd uten å klare å rikke de noe som helst. Kan det være at jeg har vært for generøs med bunnstoffet her? Systemet klarer jo å presse planene nedover, så da er det jo bevegelse i hengselet. Takknemlig for all hjelp Sverre Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Ikke helt sikker på hvordan de virker opp, men jeg kjørte dem ofte opp etter at jeg hadde fortøyd (slik at det ikke skulle gro på dem på selve støtstangen), så det er ihvertfall ikke nødvendig med fart for at det skal virke. Antar at du har sjekket at det er olje nok i beholderen ? Erik. Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 I sylinderene sitter det en relativt kraftig fjør som presser tilbake. Derfor er det nok med kun en slange til de (altså trykk for å presse ut og slippe på trykket for å hente de inn igjen). Men motoren skal surre når du trekker de tilbake likevel, gjør den det? Et annet scenario er at kanskje er sylinderen tråkk på en eller annen måte. Utover er det enom kraft, mens innover, så er det stort sett bare fjøra i sylinderen som kan utøve arbiedet (så fremt du ikke kjører i plan og kan få ekstra hjelp derfra). Når sylinderene er helt oppe, så skal du kunne trykke flapsene ned med et "fottrykk". De skal da enkelt gli tilbake igjen og du skal kunne kjenne fjæra jobber mot deg hele tiden. Sjekk disse to punktene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 (edited) Nei, post heller spørsmålet ditt her: http://www.thehulltruth.com/forums/forum-view.asp?fid=4 ( eller send en e-mail til info@BennettTrimTabs.com ) så får du vettuge svar & kjempeservice direkte fra Bennett. Edited May 26, 2008 by Stevens (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hjelms Posted May 26, 2008 Author Share Posted May 26, 2008 Hei, Takk for info! Motoren/pumpa surrer definitivt ikke når jeg prøver å trekke de opp (jeg antar at lyden på motoren skulle vært tilsvarende som når jeg pumper de ned). Det kan jo virke som om det indikerer dårlig kontakt for de ledningene som skal pumpe oljen tilbake i båten. Skulle det likevel ikke være nok med fjær + åpnet ventil? Hvorfor skal motoren surre når man skal heve planene? Det jeg synes er litt rart er at dette gjelder for begge planene. Lite sannsynlig med dårlig kontakt for begge ledningene, eller at begge ventilene har sluttet å fungere. Ellers så skal jeg teste det som foreslås. Har også printet ut Bennett sin troubleshooting guide som jeg skal ta med ned på brygga. Tnx, Sverre Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Jeg vil tippe at olje i retur skal via selve pumpen, og dersom den da ikke roterer (motsatt), så vil den blokkere tilbakestrømningen. Dessuten er den en god indikator når brettene er helt oppe, da forandrer den turtall og jobber litt lettere. Det er releer som styrer denne pumpen den ene eller den andre retningen, vil tippe at et av disse er gåent. Ellers så lever Bennett i årevis, fungerer like bra med tykk motorolje som tynn planteolje, og er du riktig uheldig, så går pakningen i trimsylinderen, og den koster 5,-...... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hjelms Posted May 26, 2008 Author Share Posted May 26, 2008 Interessant. Hvor sitter disse releene? Jeg ser at strøm til HPU'en går innom en liten sort boks (like stor som to fyrstikkesker) på veien til HPU'en. Har ikke funnet ut hva den gjør. Hvordan kan man feilsøke releene? Hvordan bytter man dem? Tnx, Sverre Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
håpløs Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Ville sjekket bryterpanelt ditt først jeg. Tror nok du mangler spenning til HPU eller"pumpa" som vi kaller den når du skal ha di opp. Har byttet flere slike bryterpanel, det er en forbruks komponent. Quote Livet er for kort for sightsing. Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Interessant. Hvor sitter disse releene? Jeg ser at strøm til HPU'en går innom en liten sort boks (like stor som to fyrstikkesker) på veien til HPU'en. Har ikke funnet ut hva den gjør. Hvordan kan man feilsøke releene? Hvordan bytter man dem? Tnx, Sverre Jag har oxå en liknande 'dubbel tändsticksask' på väg till HPU. Någon som vet vad som gömmer sig i den? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
thp Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 (edited) Hadde det problemet du beskriver da var det den ene solenoid ventilen som var defekt. Er det sånn at det høres ut som om trim taben er oppe (motoren går tyngre)? Du kan prøve å bytte om "rød" og "grønn" magnetventil for å sjekke om den er defekt. Red wire Port solenoid valve Green wire Starboard solenoid valve Blue wire Motor forward (pump pressure) Yellow wire Motor reverse (pump retract) Black on HPU Ground Orange on helm control Positive Edited May 27, 2008 by thp (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
larole Posted May 24, 2014 Share Posted May 24, 2014 Ble vi enige? Skal motoren gå begge veier, altså når man hever og senker flapsene? Hos meg går motoren kun når jeg vipper bryterne en av veiene, den 'andre veien' så hører jeg en klikkelyd fra ventilene, men ikke motor. mvh O Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Posted May 24, 2014 Share Posted May 24, 2014 (edited) Kanskje du finner noe i dette dokumentet? Er noen filmer på Youtube også. Denne er kanskje ikke helt innenfor, men gir noen gode tips. Edited May 24, 2014 by Jan E. (see edit history) Quote Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
-stig- Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 Pumpa skal gå begge veier ja, hvis ikke vil ikke tabbene gå opp da olja må passere pumpa. ta ut pumpa å kjør den på benken, den er veldig enkel i oppbygging med kun 2 ventiler og en pumpe. ventilene tikker veldig tydelig, og pumpa hører du jo selvfølgelig. som sagt, sjekk knappene også. Den "boksen" dere ser er ett solid state rele, det er brukt i noen oppsett. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
larole Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 Hmmmm pumpen min er helt ny, men verken den eller den forrige kjører pumpe begge veier. Da er det vel noe med strømtilførsel kanskje? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 (edited) Om det er den vanlige bennett så er det veldig enkelt å feilsøke på selve hydrauliske enheten. Den har 4 fargede kabler + sort for jord. Koble sort til -, så kobler en + direkte, i sekvens, på hver 4 fargede kabel i kontakten for å sjekke at alt i HPU enheten virker. Grønn og rød styrer hver solenoid. Gul og blå får motoren til å gå i hver sin retning. Edit: PS! Bennett leverer også litt andre enheter. Bla den automatiske har litt annerledes kabling. Så om pluggen ikke har de vanlige som beskrevet over må det sjekkes opp før en kobler + direkte mot kablene. Den jeg tenker på er denne med de vanlige 4 + egen jord: Edited May 28, 2014 by Jan E. (see edit history) Quote Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.