Jump to content

Problemer med Bennett trimplan (trim tabs)


hjelms

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har nettopp kjøpt en 2002 Askeladden Beetle som har Bennett trimplan montert. Jeg har problemer med disse. De går greit ned, men jeg får dem ikke til å gå skikkelig opp. Ved noen anledninger så har de tydeligvis også gått opp, for jeg har hatt dem i varierende posisjoner, men de fungerer definitivt ikke hele tiden. Er det noen som har noen erfaringer med hva dette kan være? Jeg har sjekket feilsøkingsguiden hos Bennett, men de foreslår svak spenning (jeg har mine 14.4, helt nytt startbatteri og solid forbruksbatteri) eller dårlig kontakt i bryterpanelet. Jeg mener å kunne høre et klikk fra HPU'en når jeg klikker ned-knappen på panelet, og antar at det er ventilene som åpnes. Hvordan er det meningen at planene skal trekkes opp med åpen ventil? Skal pumpen i HPU'en gå i revers og skape vakuum, eller er det mekanikk som skal dra de opp? Må båten ha fart for å dytte de opp? Jeg har prøvd å holde nede ned-knappene, og samtidig prøve å dra planene opp for hånd uten å klare å rikke de noe som helst. Kan det være at jeg har vært for generøs med bunnstoffet her? Systemet klarer jo å presse planene nedover, så da er det jo bevegelse i hengselet.

 

Takknemlig for all hjelp :smiley:

 

Sverre

Link to post

I sylinderene sitter det en relativt kraftig fjør som presser tilbake. Derfor er det nok med kun en slange til de (altså trykk for å presse ut og slippe på trykket for å hente de inn igjen). Men motoren skal surre når du trekker de tilbake likevel, gjør den det?

 

Et annet scenario er at kanskje er sylinderen tråkk på en eller annen måte. Utover er det enom kraft, mens innover, så er det stort sett bare fjøra i sylinderen som kan utøve arbiedet (så fremt du ikke kjører i plan og kan få ekstra hjelp derfra). Når sylinderene er helt oppe, så skal du kunne trykke flapsene ned med et "fottrykk". De skal da enkelt gli tilbake igjen og du skal kunne kjenne fjæra jobber mot deg hele tiden.

 

Sjekk disse to punktene.

Link to post

Hei,

 

Takk for info! Motoren/pumpa surrer definitivt ikke når jeg prøver å trekke de opp (jeg antar at lyden på motoren skulle vært tilsvarende som når jeg pumper de ned). Det kan jo virke som om det indikerer dårlig kontakt for de ledningene som skal pumpe oljen tilbake i båten. Skulle det likevel ikke være nok med fjær + åpnet ventil? Hvorfor skal motoren surre når man skal heve planene? Det jeg synes er litt rart er at dette gjelder for begge planene. Lite sannsynlig med dårlig kontakt for begge ledningene, eller at begge ventilene har sluttet å fungere.

 

Ellers så skal jeg teste det som foreslås. Har også printet ut Bennett sin troubleshooting guide som jeg skal ta med ned på brygga.

 

Tnx,

Sverre

Link to post

Jeg vil tippe at olje i retur skal via selve pumpen, og dersom den da ikke roterer (motsatt), så vil den blokkere tilbakestrømningen. Dessuten er den en god indikator når brettene er helt oppe, da forandrer den turtall og jobber litt lettere.

 

Det er releer som styrer denne pumpen den ene eller den andre retningen, vil tippe at et av disse er gåent. Ellers så lever Bennett i årevis, fungerer like bra med tykk motorolje som tynn planteolje, og er du riktig uheldig, så går pakningen i trimsylinderen, og den koster 5,-......

Link to post
Interessant. Hvor sitter disse releene? Jeg ser at strøm til HPU'en går innom en liten sort boks (like stor som to fyrstikkesker) på veien til HPU'en. Har ikke funnet ut hva den gjør. Hvordan kan man feilsøke releene? Hvordan bytter man dem?

 

Tnx,

Sverre

 

 

Jag har oxå en liknande 'dubbel tändsticksask' på väg till HPU.

Någon som vet vad som gömmer sig i den? :confused:

 

kopplingsbox_i_akter_lastutrymme_3.jpg

Link to post

Hadde det problemet du beskriver da var det den ene solenoid ventilen som var defekt. Er det sånn at det høres ut som om trim taben er oppe (motoren går tyngre)? Du kan prøve å bytte om "rød" og "grønn" magnetventil for å sjekke om den er defekt.

 

 

 

Red wire Port solenoid valve

Green wire Starboard solenoid valve

Blue wire Motor forward (pump pressure)

Yellow wire Motor reverse (pump retract)

Black on HPU Ground

Orange on helm control Positive

trim_tabs.jpg

Redigert av thp (see edit history)
Link to post
  • 5 år senere...

Pumpa skal gå begge veier ja, hvis ikke vil ikke tabbene gå opp da olja må passere pumpa.

 

ta ut pumpa å kjør den på benken, den er veldig enkel i oppbygging med kun 2 ventiler og en pumpe. ventilene tikker veldig tydelig, og pumpa hører du jo selvfølgelig. som sagt, sjekk knappene også.

 

Den "boksen" dere ser er ett solid state rele, det er brukt i noen oppsett.

Link to post

Om det er den vanlige bennett så er det veldig enkelt å feilsøke på selve hydrauliske enheten. Den har 4 fargede kabler + sort for jord. Koble sort til -, så kobler en + direkte, i sekvens, på hver 4 fargede kabel i kontakten for å sjekke at alt i HPU enheten virker. Grønn og rød styrer hver solenoid. Gul og blå får motoren til å gå i hver sin retning.

 

 

Edit:

PS! Bennett leverer også litt andre enheter. Bla den automatiske har litt annerledes kabling. Så om pluggen ikke har de vanlige som beskrevet over må det sjekkes opp før en kobler + direkte mot kablene.

 

Den jeg tenker på er denne med de vanlige 4 + egen jord:

 

bilde

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...