smuss Startet 26.Mai.2008 Del på Facebook Startet 26.Mai.2008 og i så fall hvor mye? Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 (redigert) JA Testet dette faktisk i går. I motvind hadde jeg ikke toppfart og heller ikke topp turtall: Manglet 1,1 knop og mellom 100 og 150 omdr. I medvind derimot oppnådde jeg turtall og hastighet. Det skal nevnes at propeller er i overkant av anbefalt til min Joda ( A6), så den er nok litt mer sårbar enn A4 og A5. Men konklusjonen er at Ja det har en påvirkning. Sikkert mest da mest på raskere båter med dertil større vindmotstand. Manglet 1,1 på å nå vanlige 31 knop (GPS) i motvind. Per Harald Redigert 26.Mai.2008 av Per Harald (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
smuss Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 det er vel kanskje slik at det påvirker lette båter mere også? tenker da spesielt på vind. Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Vil tru dette har med motstanden å gjør, til meir motstand det er til lavere turtall får en. Motvind gir lavere turtall, tenk sykkel i motvind. Motoren har det på samme måten. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Motvind vil nok bremse. For å opprettholde marsjfart må en dra på litt ekstra. Max fart og turtall vil gå ned (det er jo ikke mer å gi på med). Strøm derimot tror ikke jeg har noen innvirkning. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Strøm i vann vil kun få utslag på hastighet i forhold til land ( GPS). Iforhold til vannnet vil nok hastigheten være den samme Opp og ned Glomma med vannstrøm på 4 knop, vil gi en differanse på ( 8 knop GPS ) på opptur i forhold til nedtur. "Det blir litt av en nedtur." Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Helge Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 (redigert) det er vel kanskje slik at det påvirker lette båter mere også? tenker da spesielt på vind. Tja, når det gjelder vind vil vel den mest påvirke båter med størst flate over vannet. Tyngden på båten spiller vel en mindre rolle (skaper vel bare litt mer treghet) enn om det er et stort overbygg vinden får tak i etc. Redigert 27.Mai.2008 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
MajorAndy Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Dette er muligvis lidt "KT" - på Kant af Topic - men jeg var meget overrasket ovre hvor meget begroning på drevet påvirker max rpm. Min båd har ligget i vandet hele vinteren og havde en del begroning på drevet. Når jeg prøvede at gå max rpm, så nåede jeg kun op på 3200 rpm og en fart på 28-29 knob. Fabrikken opgiver 3400 rpm og topfart på 32 knob. I sidste uge tog jeg båden op og rensede drevet, malede bunden og fjernede lidt ruer her og der (næsten ingen - måske samlet areal på 10x10 cm. )Det var med andre ord næsten kun drevet, der var begroet. På resten af bunden sad kun et tyndt slimet lag af alger, der let lod sig spule væk med højtryksrenseren. Jeg havde ikke fantasi til at tænke at det kunne betyde så stor nedgang i rpm, så jeg var allerede begyndt at overveje om jeg havde injectorproblemer Stor var min overraskelse da jeg fik båden i vandet igen i fredags og en test nu viste 3400 rpm igen og en fart på 33 knob gennem vandet! Tænk at begroning på drevet betyder så tilpas meget! Andy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.