Jump to content

Regjeringen vil ta sertifikatet fra folk for å få dem i land

oslofjord

Recommended Posts

Det grunnleggende problemet er idiotkjøring foretatt av folk som vet bedre! Det løses ikke av et sertifikat eller ekstra opplæring og mere utgifter.

Poenget med opplæring er at det er en mulighet for at oppegående mennesker, enda om de er sløvet av rus eller ikke, vil tenke seg om og dermed kunne spare liv i en gitt situasjon.

Et menneskeliv spart er uansett mer verdt enn summen av kostnadene for alle båtsertifikater til evig tid. Dermed er det enkel matematikk at båtsertifikat vil helt sikkert lønne seg over tid.

De som ikke forstår at opplæring må til før enn at de tar kommandoen ombord i en hviken som helst båt, har ingenting på sjøen å gjøre annet enn og nyte tilværelsen som passasjer.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Styrmannen sa at den ikke kjørte for fort men kjørte feil. Fritidsbåten hadde vikeplikt og skulle gått bak oss, ikke foran oss.

Slike kjøring er visstnok ikke uvanlig, og man kan jo da stille seg spørsmålet: er det flere viktige regler denne båtføreren ikke kan?

Dette er vel en uttalelse basert på skjønn for det er da ikke slik at man ALLTID skal passere bak en båt man har vikeplikt for UANSETT avstand til denne båten på det punkt man krysser? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Poenget mitt er at jeg tviler på at det går an å håndheve sertifikat-bestemmelsene (som noen ønsker), uten at det må ekstremt mye politi til ute på havet. Det ønsker ikke jeg.

Derfor har jeg mer tro på holdningsskapende arbeid og obligatorisk båtførerbevis, eksempelvis for dem som fører båt som går raskere enn 10 knop. I praksis betyr dette de fleste båtene som er involvert i ulykker vil jeg tro. (Utenom fall over bord ulykker - se lengre nede.)

Påbudt redingsvest har jeg overhodet ikke sansen for. Hvorfor skal jeg ha på meg vest når jeg sitter trygt og godt i min Nidelv 24 i rolig 5 knops "trav" inn til Arendal? - En annen ting er påbudt vest i åpne båter (joller/ skjærgårdsjeeper ). - Vesten gir stygge skiller på kroppen (solbrun og blek om hverandre), er upraktisk i de fleste båter, er ukomfortabel og stort sett helt unødvendig - etter mitt syn. Jeg tror mange vil oppleve slike regler som hinsides fornuft, selv om noen åpenbart vil se fordelene.

Men en sunn holdning har jeg, mener jeg selv da:

Min sønn har obligatorisk vest på seg, en regel innført av en far som falt på sjøen 2-3 ganger i året som liten guttunge selv. -og ja; jeg hadde obligatorisk vestpåbud i min familie :wink:

Min kone og jeg har på oss vest hvis været skulle bli stygt, eller hvis en av oss i "åpent hav" må utenfor båtens trygge rammer for å redde lettbåten eller andre dumme ting.

Jeg vet ikke statistikken nå, men så vidt jeg husker var det slik at en del av drukningene skyldes menn som falt overbord i forbindelse med pissing over rekka...

Det er vel derfor 2 store faktorer som gir ulykker:

>> Inntak av alkohol (en gitt mengde eller mer)

>> Høy hastighet

Kombinasjonen av de 2 faktorene, samt føring av båt etter mørkets frembrudd gir de værste ulykkene. I senere tid kan nevnes dødsulykken et sted nordpå (1 person, Bodø?), nesten-dødsulykken i Arendal (8 personer ? ) , og en til jeg ikke husker i farta.

I tillegg kommer tragiske ulykker som den med tyskerne på Vestlandet: 4 tilsynelatende fornuftige tyske fiskere druknet.

Jeg har ingen tro på at annet enn at holdningsskapende arbeid vil hindre disse ulykkene, utenom stål-kontroll/ diktatorship som i alle fall ikke jeg ønsker velkommen.

Holdningsskapende arbeid påvirker folks atferd, og det er den vi trenger endret.

Tyskerne (som omkom) hadde sannsynligvis levd hadde de hatt overlevningsdrakter på seg.

Han i Bodø (?) hadde vel sannsynligvis levd hvis han ikke skulle "tøffe seg" eller forte seg. (For alt jeg vet kan det godt være at det var en teknisk svikt med styringen. Men allikevel var det 5 knops grense på stedet så vidt jeg vet.)

De i Arendal hadde ikke blitt slått ut av båten hvis de hadde fulgte fornuften (kjøre senere ved dårlig sikt), og også fulgt begrensingene på stedet - 5 knop (?) )

Ved obligatorisk båtførerbevis ved føring av båter som har høyere hastighet enn 10 knop, vil en gjennom disse kursene kunne innprente holdninger (slik som man i dag forsøker når man tar moped-, bil- og storbillappen). Samtidig vil vi beholde den herlige friheten vi kjenner på havet i dag.

Jepp, det ble et langt innlegg - men det var jo litt fornuftig også - synes jeg selv da :lol:

Jeg har ingenting imot båtførerbeviset, men jeg har imot tvang. Jeg tror tvang fører til opprør. I alle fall hos oss nordmenn, Hvordan tyskerne tar tvang vet jeg ikke mye om, utenom at jeg via et vennepar (han tysk, hun norsk) har forstått at det er vesentlig kulturforskjell i forhold til hvordan kulturene håndterer tvang. - Selv har jeg lyst til å ta D5L :yesnod:

EDIT: Jeg ser et klart skille mellom obligatorisk båtførerbevis, og et sertifikat som kan bli inndratt.

Obligatorisk båtførerbevis fører til at folk må på "skolebenken", og hvis det der der er gode lærekrefter - vil folk sannsynligvis få bedre holdninger.

Et sertifikat som kan inndras skaper derimot et "indre stress" som jeg tror fører til opprørstrang blant noen, samt et fiendeforhold til politiet på sjøen (mer enn i dag). Videre blir det bare tull hvis en ikke har politikontroller osv hele tiden, noe jeg regner med at svært få av oss vil like. (Hvordan skal en ellers håndheve dette?)

For noen kan disse forskjellene synes minimale eller ikke-eksisterende, for meg er det stor forskjell.

Hva hadde skjedd om en hadde satt av 2 milliarder + 100 millioner i året til holdningsskapende arbeid?

Kunne man da hatt obligatorisk GRATIS båtførerbevis, samt oppfiskningskurs hvert 5-10. år?

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Et menneskeliv spart er uansett mer verdt enn summen av kostnadene for alle båtsertifikater til evig tid.

Vil det ikke være mer fornuftig å bruke noen få kroner på de som er på venteliste for en livsnødvendig operasjon? Eller til utbedring av noen dødsfeller på veiene?

Er det virkelig nødvendig å bruke enorme beløp på en obligatorisk leseøvelse med høyst usikker effekt? Blir fullstendig feil prioritering etter min mening.

Det er et faktum at de fleste som drukner i Norge ikke har redningsvest på. Vi har sett flere tilfeller der samme ulykke har fått dødelig utfall for de uten redningsvest, mens personene med redningsvest har overlevd.

Akkurat dette faktum har intet med obligatorisk teoretisk båtføreropplæring å gjøre.

Videre er det slik at f.eks å bruke 2 milliarder på fysisk midtdeler på norske veier gir en i særklasse bedre effekt enn å bruke det på sjøen. Det har å gjøre med at sjøen faktisk er veldig trygg, mens landeveien ikke er fullt så trygg. Skal man bruke ressurser, setter man naturlig nok inn ressursene der de gir best effekt. Et liv spart er vel et liv spart uansett hvor det spares?

For øvrig er det slik at klarer man å hindre berusede menn i 40-årene fra å bruke jolla eller i det minste ha vesten på, er særdeles mye gjort.

Jeg ser klart sammenhengen mellom kunnskap og teknisk innretning på flere områder, og utfordringene her er mange. Det gjelder forståelsen for hvorfor det bør være slik og finne en opplæringsform som virker.

Det er ikke alle som er klar over intensjonen med ”Badestigen” og at denne egentlig ikke er for badingen sin del.

Den er påbudt på mange båttyper selv om eieren av båten aldri har til hensikt å bade. Forstår man hensikten med badestigen, så blir det kanskje også enklere å skjønne hvor vanskelig det er å ta seg om bord i en liten båt.

Jeg har rigget en del båter for jordomseiling, og har møtt mange mennesker som har god greie på sikkerhet. Jeg hadde service på en båt på Las Palmas før ARC regattaen sist høst, og han som hadde ansvaret for sikkerheten sa noe fortreffelig.

Sikkerheten skal være lik uansett hvor man ferdes på sjøen. Hvor langt man reiser har ingen betydning for annet enn hvor mye reservedeler man drar med seg. Faller man over bord skal muligheten for å overleve være mest mulig lik, og dette skal man trene på.

Hvis det er pent vær under deler av seilasen senkes skuldrene, ikke sikkerhetsnivået.

Om EU kontroll er veien å gå for fritidsbåtene vet jeg ikke, men jeg tror vi vil se endringer i tiden som kommer. Blant annet så ønsker forsikringsselskapene bedre innsikt i hva de forsikrer.

Kravene vi har og som kommer i fremtiden er ment å beskytte oss som gruppe. Dessverre så vil det da bli iverksatt tiltak som ikke strengt tatt var nødvendig for alle av oss.

Litt på sidelinjen kanskje, men på bildet under viser klare brudd på regelverket med hensyn til å montere likestrøm, vekselstrøm og drivstofftilførsel i en og samme kabelbane. Det viser seg at de færreste båteiere registrerer slike feil. Spørsmålet er da: Hva skal vi gjøre med dette?

Skal vi beholde kravet som har til hensikt å hindre brannfarlige båter eller anse det som et unødvendig krav fordi noen båter tilfredsstiller kravene. Jeg ville personlig foretrekke å opprettholde kravet og samtidig informert de båtfabrikantene som gjør dette feil, om at slikt skal man ikke gjøre installasjonen og hvorfor.

img_0096.jpg

Vil det ikke være mer fornuftig å bruke noen få kroner på de som er på venteliste for en livsnødvendig operasjon? Eller til utbedring av noen dødsfeller på veiene?

Er det virkelig nødvendig å bruke enorme beløp på en obligatorisk leseøvelse med høyst usikker effekt? Blir fullstendig feil prioritering etter min mening.

For ordens skyld har ikke jeg satt opp noen prioritering. Såvidt jeg har forstått er det ikke snakk om å prioritere båtopplæring fremfor livsnødvendige operasjoner. Uansett skal opplæringen eller sertifikatet betales av båtbruker.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Det var veldig til fokus på dødsulykker og kun dødsuykker i denne diskusjonen. I stedet for å grave dypere i årsaksforholdene for de forskjellige dødsulykkene hadde det kanskje vært en tanke å få bedre oversikt over ulykker med personskader, og hendelser som krever innsats fra nødetater og andre (et søk kan kreve ganske store ressurser, selv om ingen blir skadet).

Obligatorisk båtførerbevis er en form for forebyggende arbeid, og forebyggende arbeid av denne typen vil nok ha størst effekt over tid. Ett sted må man starte, og så får vi se om det er behov for å innføre eget hurtigbåtsertifikat om noen år, eller om det er mer fornuftig å innføre krav om sikkerhetskurs slik at flere båtførere får bedre kunnskap om livredning og førstehjelp.

Blir vel litt politisk vri, men det viser jo bare hvor ivrige de rødgrønne er i å ta fra selv den minste frihet vi har under sine "vinger" med avgifter og tvang.

:rolleyes: Synsete, politisk utspill, som ikke er forankret i fakta. (kommer i samme kategori som mange argumenter i drivstoffspris -debatten)

Har jeg missa noe? Er ikke de rødgrønnede som nøler, da?

Denne saken er jo så gammel nå, at det vel må være den frihetselskende forrige regjeringen som fremmet den?

:yesnod: Godt de nøler og gjør det ordentlig. (forhåpentligvis...)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

hadde det kanskje vært en tanke å få bedre oversikt over ulykker med personskader, og hendelser som krever innsats fra nødetater og andre (et søk kan kreve ganske store ressurser, selv om ingen blir skadet).

Jepp, du har rett.

Finnes det noen statistikk over dette som er brukenes?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Det er fritt frem og ingen trenger å tenke seg om før man setter seg bak rattet i en båt, liten eller stor.

Jeg er ikke flink i sjøvettregler og kan derfor ikke bedømme selv, men tror han har rett i at det er utrolig mange båtførere i Norge som ikke kan reglene og kjører feil. Båtførerne i Norge har i dag full mulighet for å lære seg selv disse unotene som tolvåring i en liten båt med trimmet 9,9 hk

Nei, det har de da ikke :confused:

Det er 16-årsgrense for å føre den beskrevne båten.

mvh tuffff

Jupp, der er et eksempel på at det ikke vil fungerer med "båtsertifikat" uten hyppig politikontroll. I praksis kan hvem som helst, med hvilken erfaring som helst, føre en båt som kan utøve mye skade... Selv om sertifikat er påbudt. Tror ikke det stopper en ungdom eller voksen fra å føre båt, selv om de ikke har beviset.

På lik linje som en 12 åring med trimmet 9,9 fører båt ulovlig i dag...

Gratis obligatorisk båtførerbevis er kanskje ikke så dumt med tanke på å endre holdninger?

Ja, du har nok rett Boywonder. det var en ren synsing fra min side uten fakta, men når en ser hva som skjer med diverse pålegg så er det mye synsing som har blitt realitet etterhvert også. men det var min personlige mening.

Angående båtførerprøven.. Hadde ikke ungdomsskolene et slikt tilbud til sine elever for noen år siden.

Hvorfor ble det slutt på det :confused: Muligens av samme grunn som det meste annet som tar slutt på grunn av budsjett etc.

Noen plasser må det jo kuttes og da er det vel naturlig å ta vekk det som ikke er direkte pensum, men et godt tilbud var det. :smiley:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Angående båtførerprøven.. Hadde ikke ungdomsskolene et slikt tilbud til sine elever for noen år siden.

Tror det var slik at noen skoler hadde dette som et tilbud for de elevene som hadde praktisk prosjektarbeid istedet for fordypning i et teoretisk fag, men at dette faget (ppa) er blitt fjernet! Noen skoler, bl.a. her i Lillesand hvor jeg er nå, prøver å gi dette tilbudet til alle 10.klassingene. Et veldig bra tiltak som man bare kan hpåe andre kommuner kan/vil gi!

Redigerer/korrigerer meg selv litt her;

Det er Sjømannsforeningen i Lillesand som står bak dette tiltaket. De fikk penger av Gjensidige og bruker pengene til dette gode formålet. De stiller med folk og sensor som alle gjør jobben gratis og på sin fritid! Min nevø er en av disse og i hans "klasse" så bestod 17 av 19 elever prøven!

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Noe for klassekontaktene i klassene å legge fram. :discuss::seeya:

Aldeles utmerket tiltak når vi tenker på hvor langstrakt kysten vår er og hvor mange som på en eller annen måte er eller kommer i situasjoner hvor slik kunnskap faktisk kan være med på å redde liv :flag:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Før vi igjen tar helt av er det viktig å igjen minne om at det å ferdes i båt langs Norges kyst er i særklasse trygt. Få drukninger og et meget lavt antall ulykker sett i forhold til båttettheten.

For drukningenes del:

Nesten ingen drukner når de har vest på.

De fleste som drukner, drukner fra små joller.

Vel. Da er saken svært enkel. Påby bruk av vest i joller. Punktum. Det vil gi en formidabel positiv effekt, så fremt folk ikke uansett driter i påbudet.

For ulykkenes del:

Det skjer få ulykker. De ulykkene som skjer, skyldes i stor grad at folk som vet bedre driter i reglene og gjør som de vil. En ting er å vite at man skal holde fartsgrensene, en helt annen ting å faktisk gjøre det.

Slik jeg ser det kan det meste av ulykkesstatistikken og drukningsstatistikken raderes vekk om bestemte grupper mennesker kunne la være å drite i vestbruk, fart og promille. Obligatorisk teoretisk båtførersertifikat er faktisk totalt uintressant i denne sammenhengen.

Har noen lyst til å imøtegå meg? Finn da 3 ulykker fra fjoråret som IKKE var en konsekvens av enten fart, promille eller manglende bruk av vest. Og når du så ha funnet et par slike: Før du setter dem på trykk, vurder også om det rett og slett kan kalles et hendelig uhell og ikke et resultat av manglende teoretisk kunnskap.

Sier meg enig med deg der Lotus.

Det jeg mente med å få de inn i skolen igjen er jo for å bevistgjøre nettopp bruken av sikkerhetsutstyr også blandt de unge.

Det blir jo som når foreldre ber ungene ha på seg hjelm når de sykler å så snart de er ut av syne festes hjelmen bak på bagasjebrettet.

Det er jo ikke det at påbudet ikke er der :headbang:

Helt enig i at teorien for båtførerprøven bør inn i skolen, som valgfag i det minste.

Teori er absolutt av det gode og frivillig opplæring øker mer og mer.

Å tro at litt obligatorisk teori løser store deler av drukninger, promillekjøringer, fartsfantomer og ulykker generelt, blir litt i optimistiske laget. Spesielt siden statistikken så klart sier noe om hvem og hvordan for dagens ulykker.

Nå er jo valgfagene avskaffet i videregående skole i den nye skolereformen. Ikke'no mopedkurs lenger. Heller ikke mulig med båtførerprøven der lenger. Stakkars unger. :confused: Men klarer ikke vi foreldre å få inn i skallen på våre håpefulle litt båtvett? Obligatorisk meg ditt og datt? Skal alt overlates til andre? Noe bør heimen klare selv. Er ellers helt enig med utsaget om at det slett ikke er farlig å ferdes i båt, sett i relasjon til andre ting. Men livet, det er fali det! :rolleyes:

Nå er jo valgfagene avskaffet i videregående skole i den nye skolereformen. Ikke'no mopedkurs lenger. Heller ikke mulig med båtførerprøven der lenger. Stakkars unger. :confused: Men klarer ikke vi foreldre å få inn i skallen på våre håpefulle litt båtvett? Obligatorisk meg ditt og datt? Skal alt overlates til andre? Noe bør heimen klare selv. Er ellers helt enig med utsaget om at det slett ikke er farlig å ferdes i båt, sett i relasjon til andre ting. Men livet, det er fali det! :rolleyes:

Landkrabber avslører seg selv når de stiger ombord i små joller. Det hjelper ikke med teori alene. Staten burde takke oss for å venne barna våre til sjølivets gleder fra de er babyer.....men utakk er verdens lønn..staten er mest opptatat av om barna våre kjører raskere enn 10 knop.

Redigert av salt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...