Jump to content

Regjeringen vil ta sertifikatet fra folk for å få dem i land

oslofjord

Recommended Posts

Er denne saken fra nettet i april siste nytt om saken ?

Båtliv:"Klart for båtførersertifikat i 2009"

"regjeringen ønsker et sertifikat som kan inndras.."

Det blir altså ikke nok å ha råd til å betale bøter...den lokale lendsmann kan gjøre oss til landkrabber.

De over 60 år kan gå bananas uten å sendes i land for de trenger ikke sertifikat og har altså ingen sertifikat som kan beslaglegges...

Så hvis man ikke har serfikat kan man altså invitere oldefar med på båttur som styrmann.

De eldre kan kose seg til en byråkrat finner ut at alle over 60 år ikke bare må ha sertifikat, men også legesjekk slik bilister må..

"– Vi diskuterer også om realkompetanse skal kunne gi sertifikat, men har ikke landet på noen løsning for hvordan dette kan dokumenteres."

Ja hvordan skal de avgjøre hvem som er sjøvante nok...min båt står registert på meg...betyr det at andre brukere av båten ikke har praksis...??

"Myndighetene vil også opprette et båtførerregister. – Ideelt sett bør vi knytte båtførerregisteret til småbåtregisteret, men vi må se på hvordan vi kan løse dette, sier Gullvåg."

Ja da får nok KNBF obligatorisk båtregister som de ønsker også.

For mange er det dramatisk hvis de mister bilsertifikat, men å miste båtlappen kan for noen bli enda verre...de blir rett og slett fradømt ikke bare et transportmiddel men en livstil og for mange deres hobby nr 1.

Redigert av salt (see edit history)
Er denne saken fra nettet i april siste nytt om saken ?

Båtliv:"Klart for båtførersertifikat i 2009"

For mange er det dramatisk hvis de msieter bilsertifikat, men å miste båtlappem kan for noen bli enda verre...de blir rett og slett fradømt ikke bare et transportmiddel men en livstil og for mange deres hobby nr 1.

Hva med campingserifikat som kan inndras, jeg har sett flere tullinger på campingplasser en i båt :smiley:

Redigert av Stålmarken (see edit history)
Svart (redigert)
Artikkelen du henviser til er gammel.

Vi hadde en lang diskusjon om dette i følgende streng:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=39942

I ferskeste papirutgave av Båtliv er nettsaken fra april på trykk under "nyheter" med noe få justeringer bl.a at det vil koste 2 milliard første år..

Har det skjedd noe i saken ? Hva er status nå ? ( Jeg vet naturligvis at obligatorisk båtførerprøve også er debatert tidligere.)

..og alle båter som ikke har registrert fører med sertifikat i orden må på land...

Klarte bare ikke å la være...

Hva er følgende om noen blir tatt uten gyldig sertifikat?

5000 til statskassa?

Jeg er ikke udelt begeistret for forslaget. Men jeg er heller ikke udelt begeistret for dumme voksne i alt for raske og farlige farkoster som gir blanke i sjømannskap og hensyn heller.

Personlig skulle jeg helst sett at det ikke var behov for en slik kontrollgreie. Jeg misliker alle former for tvungen kontroll som videoovervåkning, sertifikater osv. Simpelthen fordi jeg ikke stoler på Politiet lenger. Har sett for mange grove overtramp av vanlige borgere som etter mitt skjønn i enkeltsaker ikke har gjort noe ulovlig, eller fått alt for strenge kosekvenser av det lille overtrampet de selv gjorde (og innrømmet).

Men kanskje det må taes et slikt drastisk valg for å få bukt med den ukulturen som brer om seg?

..er bare veldig usikker på om vi vil høste det vi ønsker: Fred og fordragelighet, frihet og hvile, gøy og moro - uten ulykker og nesten-ulykker...

Jeg har ennå ikke observert den store reduksjonen i antall ulykker etter at de strammet inn grepet på veiene (lavere fartsgrenser, mer politi og mer bøter). Derimot mener jeg å observere en endring i trafikk-moral: Flere "gir blanke". Dessverre. (Har selvfølgelig blitt mindre ulykker der midtdelere osv er bygget ut.)

Med andre ord forstår jeg grunnen til at regjeringen vurderer dette drastiske steget, samtidig som jeg slettes ikke er sikker på at vi vil høste mye goder av det...

"Overkontroll" med registre som er koplet mot hverandre er jeg veldig redd. Som nevnt stoler jeg ikke på Politiet lenger...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Dette er bare løst prat fra AP-politiker Steinar Gullvåg.

Han har fått en meningsfelle i nissen Lie som er redaktør i Båtliv.

Prisen er fortsatt 2 milliarder (Båtliv s. 19 siste avsnitt) + 100 millioner årlig. I tillegg kommer selvfølgelig kostnadene til utvidede kontroller, rettsaker, osv.

Sertifikatplikten er anslått til å gjelde ca 500.000 nordmenn og av disse må 300.000 ta sertifikatet.

Det er da jeg spør meg selv: For hva da?? For hvilken nytte?

En bølle vil alltid være en bølle og med tilnærmet total mangel på kontroll (var vel 3000 som fikk bot i fjor av 500.000 båtførere (de minste joller ikke medregnet) som hver ytterst forsiktig anslått brukte båten sin 20 turer i løpet av sesongen. Det er 10 millioner dagsturer og 3000 bøter. I snitt et helt båtliv pr bot eller noe i den duren.

Enten står det i særklasse bra til, eller så er politiet totalt fraværende. Mest sannsynlig begge deler.

Hva med å sponse drivstoff for det samme beløpet? :smiley: En fullstendig latterlig og tøvete tanke, men likevel..... :smiley:

Man kan f.eks. fjerne HK-avgiften for det årlig forvaltning av båtførersertifikatet koster og enda he penger til overs :smiley: Enda en tøvete tanke. Har sjøsatt båten i dag og har ikke helt bakkekontakt.

Redigert av Lotus (see edit history)

Det er vel et enkelt regnestykke vel...

2 milliarder / 500.000 båtførere = "Oppstart av sertifikat" kr 4000,-

Deretter kr 200 per båtfører i årsavgift per sertifikat.

Bøter går selvfølgelig rett i statens pengebinge.

(Ikke fortell dem om dette regnestykket. I så tilfelle vet jeg ingenting om det...)

PS: Jeg har ikke satt ut båten ennå...

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Blir vel litt politisk vri, men det viser jo bare hvor ivrige de rødgrønne er i å ta fra selv den minste frihet vi har under sine "vinger" med avgifter og tvang.

Håper minnet er der fremdeles da vi skal til urnene neste gang :flag:

Kansje de rødgrønne får seile sin egen :sailing: sjø...

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Politikere og pr-kåte mennesker har et kjempeproblem. Det må synes som om de har løsninger på alle problem og at de både vil og kan gjøre noe. Derfor blir det en mengde lite gjennomtenkte løsninger. Fordi - Av en eller en annen grunn hører nemlig besluttende organer på politikere og pr-kåte mennesker.

Jeg har ikke noe tro på at Båtførersertifikatet hjelper mot idiotkjøring.

Derimot er det meget fornuftig for folk som aldri har vært på sjøen før og som har nettop kjøpt seg båt.

Og folk over 60 kan alt og trenger ikke ta det:)

Svart (redigert)
.... Simpelthen fordi jeg ikke stoler på Politiet lenger. Har sett for mange grove overtramp av vanlige borgere som etter mitt skjønn i enkeltsaker ikke har gjort noe ulovlig, eller fått alt for strenge kosekvenser av det lille overtrampet de selv gjorde (og innrømmet). ....

Spørsmålet er hva såkalt uvettig kjøring betyr i praksis:"sertifikat som kan inndras ved uvettig kjøring."

Kan man regne med at ordenmakten utøver god dømmekraft ?

Er det uvettig kjøring hvis man ligger i plan og reduserer gassen noen meter etter 5 knopsskiltet ??? Blir man da landkrabbe ?

Blir vel litt politisk vri, men det viser jo bare hvor ivrige de rødgrønne er i å ta fra selv den minste frihet vi har under sine "vinger" med avgifter og tvang.

Har jeg missa noe? Er ikke de rødgrønnede som nøler, da?

Denne saken er jo så gammel nå, at det vel må være den frihetselskende forrige regjeringen som fremmet den?

Men til dere enkeltindivider som også elsker friheten: pass gjerne på at argumentasjonen ikke bikker over såpass at noen begynner å tro at målet egentlig er å unngå kunnskapskrav til båtførere i det hele tatt. For det er vel ikke sånn vi vil ha det?

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Spørsmålet er hva såkalt uvettig kjøring betyr i praksis

For de som husker gode gamle Sandgolten , gav meg som 15 åring 1000 kr i bot :eek: , for uvettig kjøring i Grimstadfjorden .

Uvettig var vist å hoppe i hekkbølger . :nono:

Det var Mye penger for en avisgutt den gangen :smiley:

Politikere og pr-kåte mennesker har et kjempeproblem. Det må synes som om de har løsninger på alle problem og at de både vil og kan gjøre noe. Derfor blir det en mengde lite gjennomtenkte løsninger. Fordi - Av en eller en annen grunn hører nemlig besluttende organer på politikere og pr-kåte mennesker.

Hmmm.

Ja, systemet med politikere som styrer, og fatter vedtak som blir respektert av styrende organer (systemet er oftest omtalt som demokrati), har jo muligens noen svakheter, og kan vel hevdes å ikke bestandig være helt perfekt.

Vet du om et godt alternativ, Thonord?

Er det noen som vet hva kravet er for å føre båt i Tyskland?

Übersicht Bootsführerscheine und Sportbootführerscheine

1. Bootsführerschein für Binnengewässer

Sportbootführerschein Binnen

Grundlage: Sportbootführerscheinverordnung Binnen

Amtlich vorgeschriebener Bootsführerschein auf allen Binnenschiffahrtsstraßen innerhalb der Binnenschiffahrtsstraßenordnung (Lahn, Neckar, Main sowie Binnenbereiche Elbe, Weser, Kanäle usw.) und den Schiffahrtspolizeiverordnungen für Rhein, Mosel und Donau. 

Vorgeschrieben für alle Führer von Sportbooten (Segel oder Motor) mit einer Länge von weniger als 15m, die mit einer Antriebsmaschine von mehr als 3,68 kW (5 PS) ausgestattet sind. Für Fahrzeuge außerhalb des Rheins gelten die bis zum 31. Dezember 1997 erteilten Sportbootführerscheine-Binnen mit der bisherigen Berechtigung (15 m³ Wasserverdrängung) weiter.

Voraussetzungen für den Bootsführerschein-Erwerb (Auszug): 16 Jahre alt; ausreichendes Sehvermögen (ggf. mit Sehhilfe); Farbunterscheidungsvermögen; Geeignetheit, Vorlage eines Kfz-Führerscheines / Führungszeugnisses; Einverständniserklärung der Erziehungsberechtigten für Minderjährige. 

Praktische und theoretische Prüfung für diesen Bootsführerschein nötig. 

Sportschifferzeugnis

Auf allen Binnenschiffahrtsstraßen (außer Rhein) wird für das Führen eines Fahrzeuges mit einer Länge von 15m oder mehr ein Sportschifferzeugnis benötigt

Sportschifferpatent für den Rhein

Für die Fahrt auf dem Rhein ist für Fahrzeuge mit einer Länge von 15m oder mehr in jedem Fall ein Rheinpatent erforderlich

Bodenseeschifferpatent 

Grundlage: Bodenseeschiffahrtsordnung 

Geltungsbereich: Bodensee und Rhein zwischen Stein a. Rh. und der Straßenbrücke Schaffhausen. (Für die Strecke zwischen Stein a. Rh. und Schaffhausen ist eine Sonderprüfung abzulegen.)

Vorgeschrieben für 

- alle Führer ab 18 Jahren von Wasserfahrzeugen mit Motor ab 4,41 kW (6 PS) = Kategorie A. 

- alle Führer ab 16 Jahren von Segelfahrzeugen mit mehr als 12 qm Segelfläche = Kategorie D. 

Für alle Führer von Segelfahrzeugen mit Motor über 4,41 kW (6 PS), ist der Erwerb der Kategorie A und D erforderlich. Inhaber des Führerscheins der Kategorie A können auf Antrag ohne Prüfung das Bodensee-Schifferpatent in den amtlichen Sportbootführerschein BINNEN umschreiben lassen. Antragsformulare für die Umschreibung können beim DMYV angefordert werden. Die Prüfungen werden von den Prüfungsausschüssen der Landratsämter Bodenseekreis, Lindau und Konstanz abgenommen. Bei diesen Landratsämtern kann einmal im Jahr ein auf vier zusammenhängende Wochen befristetes "Urlaubs-Schifferpatent" beantragt werden, sofern man im Besitz eines gültigen deutschen Befähigungsnachweises ist. 

Boot-Führerschein Berlin

Auf einigen wenigen Binnenschiffahrtsstraßen Berlins ist der Sportbootführerschein BINNEN für alle Wasserfahrzeuge mit Antriebsmaschine amtlich vorgeschrieben. Weitere Sonderregelungen sind für Sportboote unter Segel zu beachten. Die beiden Führerscheine Motorbootführerschein Land Berlin (orange) und Segelschein Land Berlin mit Zusatzprüfung Motor (gelb) berechtigen die Inhaber nur noch zum Führen von Wasserfahrzeugen mit Motor im Land Berlin. Auf Antrag werden sie vom Deutschen Motoryachtverband in den Sportbootführerschein BINNEN umgeschrieben. 

2. Bootsführerschein für See

Sportbootführerschein See

Grundlage: Sportbootführerscheinverordnung See 

Amtlich vorgeschriebener Bootsführerschein auf allen Seeschiffahrtsstraßen innerhalb der Seeschiffahrtsstraßenordnung. Vorgeschrieben für alle Führer von Sportbooten, die mit einer Antriebsmaschine von mehr als 3,68 kW (5 PS) ausgestattet sind. Keine Begrenzung hinsichtlich Länge und Leistung. Das Sportboot darf nicht gewerblich nur zu Sport- oder Erholungszwecken genutzt werden. 

Voraussetzungen für den Bootsführerschein-Erwerb (Auszug): 16 Jahre alt; ausreichendes Sehvermögen (ggf. mit Sehhilfe); Farbunterscheidungsvermögen; Geeignetheit; Vorlage eines Kfz-Führerscheines / Führungszeugnisses; Einverständniserklärung der Erziehungsberechtigten für Minderjährige. Prüfungen werden von Prüfungsausschüssen des Deutschen Motoryachtverbandes (DMYV) und des Deutschen Segler-Verbandes (DSV) abgenommen. 

Sportküstenschifferschein

Grundlage: Sportseeschifferscheinverordnung 

Empfohlener amtlicher Bootsführerschein für Führer von Yachten und Traditionsschiffen im Küstengewässer bis zu 12 Seemeilen Abstand von der Festlandküste. 

Voraussetzungen für den Bootsführerschein-Erwerb (Auszug): Sportbootführerschein See, Seemeilennachweis über 300 Seemeilen nach Antriebsart Prüfungen werden von Prüfungsausschüssen des Deutschen Motoryachtverbandes (DMYV) und des Deutschen Seglerverbandes (DSV) abgenommen. 

Sportseeschifferschein 

Empfohlener amtlicher Boot-Führerschein für Führer von Yachten und Traditionsschiffen in küstennahen Seegewässer bis zu 30 Seemeilen Abstand von der Festlandküste sowie die Seengebiete der Ost- und Nordsee, des Kanals, des Bristolkanals, der Irischen und Schottischen See, des Mittelmeeres und des Schwarzen Meeres. Der Erwerb eines Sportsee-, Sportküsten- und Sporthochseeschifferscheins wird aus seemännischen und sachlichen Gründen empfohlen. 

Voraussetzungen für den Bootsführerschein-Erwerb (Auszug): Sportbootführerschein See; Sportküstenschifferschein oder BR-Schein des DSV und zusätzlich Nachweis über 700 Seemeilen oder 1000 Seemeilen-Nachweis nach Erwerb des Sportbootführerscheines-See. 

Sporthochseeschifferschein

Empfohlener amtlicher Boot-Führerschein für Führer von Yachten und Traditionsschiffen in der weltweiten Fahrt. Die weltweite Fahrt umfaßt alle Meere. 

Voraussetzungen für den Bootsführerschein-Erwerb (Auszug): 18 Jahre alt, nach Erwerb des Sportseeschifferscheines Nachweis über 1000 Seemeilen. 

Sonstiges zum Boot-Führerschein

Die Sportbootführerscheine Binnen und See haben auch hinsichtlich des Versicherungsschutzes Bedeutung, da die Versicherungen nur dann für berechtigte Schadenforderungen aufkommen, wenn der deutsche Schiffsführer im Besitz des Befähigungsnachweises - nach unseren Vorschriften - für das zu befahrene Revier ist. Dies kann auch für die weiteren Sportbootführerscheine gelten. Bootsführerscheine der ehemaligen DDR werden anerkannt. Eine Umtauschfrist gibt es nicht. Es ist allerdings unbedingt zu empfehlen, diese beim DMYV in einen Sportbootführerschein umschreiben zu lassen. Im Falle eines Verlustes fehlt ein Nachweis und für das Ausland ist die Umschreibung zwingend.

Guten Abend

Ich verstehe kein Wort. Können Sie im norsk klartekst verklähren für mich was dieses bedeutet?

Hvis det omkom totalt 4 tyskere i 1999 i Bootsunfälle av 70 millioner tyskere, er det inkludert de 4 tyske turistene som druknet i Norge samme år? Ich verstehe ikke en dritt.

I tillegg kan kanskje Ole Petter fortelle hvilken relevans statistikken for Tyskland har for Norge. Ser ikke helt sammenhengen, så det er jo greit å få vite hvorfor dette skulle være interessant.

Actung! Achtung!

Tyskerne er tydeligvis helt gale når det gjelder dette. Forskjellige båtførerbevis- og båtførerprøver for forskjellige elver, kanaler, innsjøer og saltvann.

Dette er jo spenna sprøtt. Og så må du ha førerkort for bil i tillegg!

Det er som vi skulle ha forskjellige båtførerbevis for Telemarkskanalen, Glomma, Øyeren, Femunden, Oslofjorden innenfor Færder, .......

Ach du liber Gott!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

I tillegg kan kanskje Ole Petter fortelle hvilken relevans statistikken for Tyskland har for Norge. Ser ikke helt sammenhengen, så det er jo greit å få vite hvorfor dette skulle være interessant.

Jeg vet ikke om det er så relevant, men jeg snakket med en Tysker som arbeider på en slipp i Norge. Han kommenterte de siste båtulykkene i Norge og mente vi Nordmenn kunne trenge obligatorisk opplæring som i Tyskland.

Han mente langtidseffekten av pliktig båtførersertifikat var årsaken til lave ulykkestall. Totalt 3 dødsfall i 2007. (Det kan virke komplisert med forskjellige sertifikater for forskjellige fartsområder, men han mente dette ikke var noe problem).

Jeg er ikke enig med lotus i at denne statistikken er uinteressant. Jeg synes den er meget interessant.

Men det er vel rimelig at ulykkesstatistikken blir lav når det er relativt få fritidsbåter? De aller fleste tyskere har nok ikke engang i tankene å anskaffe båt. Tyskland har en del elver og kanaler, men er nok ingen typisk båtnasjon, sett under ett. Kysten er dessuten helt ulik vår egen, med lunefulle sandbanker, men ikke full av lumske holmer skjær.

Dessuten: friheten har sin pris!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det som kunne vært interessant ( i mine øyne) er å få en oversikt over hvilke tyåer båtulykker som skjer i Norge.

Eksempelvis delt opp i følgende kategorier:

• død som følge av "ordinær" drukning
  • død som følge av fart
  • død som følge av "mørkekjøring"
  • død som følge av båtbrann
  • død som følge av havari
  • død som følge av utleie av båt
  • død som følge av annet

Dette er kategorier jeg kommer på her og nå. Akkurat "død som følge av utleie av båt" er dumt dagt, men hensikten er å få frem klare tall på hvem som forulykker, og i hvilken sammenheng. Poenget er å tydeliggjøre hvor innsatsen for forebyggende aktiviteter bør iverksettes.

Det er fullt mulig en liknende statistikk finnes.

Hvis det er mange som dør/ forulykker som følge av fart og "mørkekjøring", har jeg liten tro på sertifikater osv. Til det ser vi at effekten er for liten i "bilsamfunnet". (I alle fall er det mange som dør pga farlig rask kjøring på bilveien.)

Dør/ forulykker mange som følge av utleie av båt (til utlendinger?), så er det vel informasjon om lokale utfordringer - eller pliktig fører som må pålegges.

Inntil vi har oversikt "ulykkesmønsteret" kan vi synse i alle retninger. Min innstilling er at det normalt er bedre med forebyggende aktiviteter enn obligatoriske sertifikater.

Eksempelvis opplever jeg det bedre med en felles konsensus om at "vi alle bør/ må ha båtførerbeviset", enn et pliktig sertifikat.

Samtidig er vi forskjellige som personer: noen innretter seg regler og lover uten å stille spørsmål. Noen går automatisk inn i opposisjon, og atter noen stiller spørsmål og går sin egen vei når de ikke forstår poenget med regelen.

Det er vel det som er utfordringen for et demokrati.

Hvis det er mange som dør/ forulykker som følge av fart og "mørkekjøring", har jeg liten tro på sertifikater osv. Til det ser vi at effekten er for liten i "bilsamfunnet". (I alle fall er det mange som dør pga farlig rask kjøring på bilveien.)

Det er i hvertfal liten tvil om at i det siste, såvel som tidligere år, så har det vært mange stygge ulykker (og en del med dødsfall) hvor stor fart og mørke har vært kombinasjonen! Synes også å ha lagt merke til at det har vært menn på 40 +/- som har ført båten, det har vært mørkt/natt og mistanken (og bekreftelsene?) om at det har vært alkohol med i bildet har vært påtagelig. Har svært liten tro på at denne obligatorisk båtførerprøven hadde endret på statistikken for denne gruppen!

Fant tallene du etterspør, men for 2001 og da omkom totalt 36: 9 falt over bord, 7 ved fiske, 6 ved kantring og 7 ukjent årsak. Hele oversikten her; http://www.dinside.no/php/art.php?id=21944

Ikke mye å "hente" for de sertifikatfrelste her? :wink:

Skal kanskje ta med at i 1973 så omkom totalt 96 personer i forbindelse med fritidsbåter! Ikke mye å hente her heller for de sertifikatfrelste som påstår at alt har blitt så mye værre? kilde; http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd/dok/r....html?id=101946

- Den største enkeltårsaken til dødsulykkene på landsbasis i første halvår 2007 skyldes fall over bord, enten med båten i fart eller liggende stille, sier underdirektør John Aicher i Sjøfartsdirektoratet til NRK.no.

Tror vi raskest mulig må få innført påbud om at redningsvester skal være på til enhver tid i båt også!

Bruk av flytevest kunne i mange av disse tilfellene reddet liv.

Og bare en siste liten ting; noen som har tenkt på at de aller fleste av dødsulykkene skjer med båter hvor det heller ikke nå vil bli aktuelt med obligatorisk båtførerprøve? :rolleyes:

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hmmm.

Ja, systemet med politikere som styrer, og fatter vedtak som blir respektert av styrende organer (systemet er oftest omtalt som demokrati), har jo muligens noen svakheter, og kan vel hevdes å ikke bestandig være helt perfekt.

Vet du om et godt alternativ, Thonord?

Dersom jeg bryter med forumreglene så får dere ha meg unskyldt, for dette blir kjempe OT.

Det eneste bedre alternativ til demokrati er diktatur med meg som diktator. Men det var ikke demokrati innlegget mitt handlet om.

Så, til saka

Det grunnleggende problemet er idiotkjøring foretatt av folk som vet bedre! Det løses ikke av et sertifikat eller ekstra opplæring og mere utgifter.

Om et obligatorisk båtførersertifikat vil gi resultater på kort sikt tror jeg ikke, men jeg tror langtidseffekten kan være positiv. I følge Tyskeren jeg snakket med var det ville tilstander i Norge fordi hvem som helst kan kjøpe seg en båt og kjøre så fort og galt han vil uten at det får konsekvenser.

Det er fritt frem og ingen trenger å tenke seg om før man setter seg bak rattet i en båt, liten eller stor.

Jeg utelukker ikke at Tyskeren jeg snakket med har rett når han sier at man må innarbeide en båtkultur i Norge som står i forhold til utfordringene med økt tetthet av båter, nye brukergrupper uten erfaring, økt fart osv.

Jeg er ikke flink i sjøvettregler og kan derfor ikke bedømme selv, men tror han har rett i at det er utrolig mange båtførere i Norge som ikke kan reglene og kjører feil. Båtførerne i Norge har i dag full mulighet for å lære seg selv disse unotene som tolvåring i en liten båt med trimmet 9,9 hk eller som 16 åring med rib som går 60 knop.

Så har vi 40 åringene som kanskje arvet penger og ikke sjøvettregler.

På søndag tok jeg hurtigbåten inn til hytten og besøkte styrmannen på broen. En hurtiggående 40 fot fritidsbåt passerte foran oss i en relativt stor fart. Jeg spurte styrmannen om denne båten kjørte for fort.

Styrmannen sa at den ikke kjørte for fort men kjørte feil. Fritidsbåten hadde vikeplikt og skulle gått bak oss, ikke foran oss.

Slike kjøring er visstnok ikke uvanlig, og man kan jo da stille seg spørsmålet: er det flere viktige regler denne båtføreren ikke kan?

- Den største enkeltårsaken til dødsulykkene på landsbasis i første halvår 2007 skyldes fall over bord, enten med båten i fart eller liggende stille, sier underdirektør John Aicher i Sjøfartsdirektoratet til NRK.no.

Tror vi raskest mulig må få innført påbud om at redningsvester skal være på til enhver tid i båt også!

Bruk av flytevest kunne i mange av disse tilfellene reddet liv.

Og bare en siste liten ting; noen som har tenkt på at de aller fleste av dødsulykkene skjer med båter hvor det heller ikke nå vil bli aktuelt med obligatorisk båtførerprøve? :rolleyes:

Når folk faller over bord og drukner må man se på hvilke muligheter man har for å komme ombord igjen. Mange små båter er umulige for de har ikke stige. På større båter monteres ofte lettbåten over badestigen slik at båten i praksis ikke har ivaretatt denne sikkerheten. (Derfor er de heller ikke CE godkjent hvis båten leveres fra produsent med lettbåten montert).

Det er fritt frem å montere lettbåten selv, ivareta båtens CE merking og drukne på grunn av at badestigen ikke kan løses ut av den som ligger i vannet.

Jeg tror man ikke uten videre kan trekke den konklusjonen at et pliktig båtførerbevis ikke vil berge noen fra disse drukningene, for mange som ikke burde oppholde seg i båt blir kanskje værende på land. Det kommer an på hvilke holdninger man klarer å opparbeide over tid, og forhåpentligvis vil det bli mer forkus på generell sikkerhet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...