finne Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Jeg har en Volvo Penta TMD 40, -79 mod., gått ca 2000 timer. Jeg har kjøpt båten i år og den forrige eieren sa at motoren må kjøres inn ca 20 timer med lav hastighet før man kan begynne å kjøre "normalt" . Hvordan kjører dere når dere har satt ut båten etter vinter hvilen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Høres mildt sagt merkelig ut! Med mindre motoren er overhalt i vinter skal den ikke ha behov for innkjøring! Men mange lager seg artige rutiner for bruk av motoren, selv om det kanskje ikke er noe produsenten anbefaler. Litt forsiktig bør man imidlertid være med en gammel motor, om den skal holde lenge. Jeg pleier å gå på redusert turtall til motoren nærmer seg driftstemperatur, og marsjer ikke på høyere turtall enn 10% under max. Stort sett ennå lavere. Men så har jeg snekke da... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
slett meg Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Dette hørtes rart ut! Det kan være lurt å ta det litt rolig til man ser at kjølesystem fungerer og at er tett på de rette stedene men etter en time bør man kunne legge spakene i bunn! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Et spørsmål som er relevant er om du kjørte motoren på maks over 5 minutter eller så da du besiktiget den? Som andre nevner er dette en gammel traver som meget vel kan ha blitt litt "heit" etterhvert pga. gjengrodde kjølekanaler osv. Det vil da være veldig greit for han at du benytter båten 20 timer på sparebluss før du avslører dette (dvs. kanskje en halv sesong for en gjennomsnittlig båtbruker), da det i så fall vil være mye vanskeligere å reklamere. Dersom motoren ikke er overhalt er det det rene vissvass at den skal kjøres inn etter vinteren. Ikke fullt pådrag før full temp/la den "gå seg ned" før en stanser er imidlertid som Index sier fornuftige rutiner uansett. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Å kjøre inn en motor som har gått 2000 timer i 20 timer var ny. Den har jeg ikke hørt før med mindre motor er totalrenovert. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore B Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Sikker på at det ikke var 20 minutter han mente? Det er mer normalt....Men da snakker vi jo ikke om innkjøring men varmkjøring.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Gratulerer med knallbra motor! (har nesten maken selv) Er nok varmkjøring som menes ja. Denne motoren blir ikke driftsvarm på tomgang, må lunte rundt 1200-1300 i 10-15 minutter før du kan gi på litt. Denne motoren har løse forkammer. Kan løsne ved stor belastning og kald motor. Men er motoren varm og du sørger for at impeller er i orden, har du motor i mange tusen timer til :-) (78-80gr er vanlig temp på full fart) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Du har vel ikke kjøpt deg båt uten å teste motoren på FULL FART i en halv time først?? Det er standard prosedyre! Gjør det før handel er avtalt. Tåler ikke motoren dette, så styr unna!! Men for all del, varmkjør først. En må ha helt driftsvarm motor før denne testen. T. Quote Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 ehh , det er vel ikke vanlig prosedyre ved kjøp av båt. jeg hadde blitt sur hvis noen flekte min på max turtall i en halv time for å se etter eventuelle feil. man burde kunne oppdage feilene lenge før halvtimen er gått. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Om en motor ikke tåler og bli kjørt en 1/2 time på ful fart er den ikke noe og satse på. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TB2855 Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Prøver forige eiger å snike seg unna en reklamasjon? Var der en 20 timersgaranti? Nei legg spakan i bånn etter at du har sjeket att alt er i orden og motoren er varm. Holdt den der en halv time, det er det minste den må tole som tidligere nevnt her. Stiger tempraturen til faretruende høgder er det på tide å snakke med forige eiger igjen. Men vist ikke, kos deg med ny båt og kjør den gamle malmklumpen fint. Quote Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Hvis noen under prøvekjøring hadde insistert på å kjøre min motor på bånn gass i en halv time så hadde jeg bare satt ham på land og sagt takk for nå!!! De fleste motorprodusenter oppgir i sine manualer at motoren ikke skal kjøres mer enn 5-10 minutter på max, marsturtall skal ligge minumum 200 rpm under max. Man trenger da ikke mishandle motoren heller bare fordi man skal prøvekjøre! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 på min siste motorbåt ville en halv time på full guffe medført at hver visning ville kostet meg nærmere 1500 kr i bensin... Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 man får da en veldig god pekepinn hvis man maxer i 5 minutter. hvis kjølevannet er stille og rolig da , burde det være ok. men folk har forskjellige toleranser på hvordan man belaster egne motorer , men jeg ville aldri kjørt min på bånn gnu i en halvtime. men det er og forskjell på en 200+ hk og en 8 hk sleipner. men å ligge i litt høy marsjfart ville jeg synes var greit. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
simarli Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Hei! En god regel er å alltid ha god og varm motor både på bil og båt før en gir bånn pinne. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Du har vel ikke kjøpt deg båt uten å teste motoren på FULL FART i en halv time først?? Det er standard prosedyre! Gjør det før handel er avtalt. Tåler ikke motoren dette, så styr unna!! Men for all del, varmkjør først. En må ha helt driftsvarm motor før denne testen. T. Jeg kommer aldri mine levedager til å tillate en eventuell kjøper av båten min å kjøre maskin på fullt i 30 minutter. I manualen står det at det tillates 1 time fullt pådrag i løpet av 10 driftstimer. Er kjøperen seriøst interessert kan han mer enn gjerne få være med på en 5 timers prøvetur hvor man er innom alle turtall og båten blir skikkelig testet. Så lenge jeg eier båten er det jeg som bestemmer, ferdig med det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
simarli Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Kjøper kan da umulig kreve å få testet båten en halv time ved fullt pådrag?Dette koster jo også endel penger og kan da umulig være hensiktsmessig?Da jeg kjøpte båt prøvde vi den i maks turtall i 2 minutter,men det som er intressant er jo marsjfarten over en lengre tid,trodde jeg.Så lenge motoren går pent og ikke har ulyder er det ingen grunn til å presse den unødvendig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LENB Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Da jeg solgte min forrige seilbåt, ville kjøper kjøre motor med båten hengende i fortøyningene i en halv time forover og en halv time i revers. Jeg nektet å kjøre motor og gir i revers i en halv time, men den hang da der i en halvtime forover og dro i fortøyningene. Dette var dog på cruise, ikke full gass. Hadde ikke gått med på den! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Jeg ser at jeg har provosert noen her. Det var ikke meningen. Poenget mitt var vel snarere at motor må tåle å gå på full hendel noen minutter og på marsjfart i en halv time. Jeg hentet hjem en båt fra Moss for noen år siden, usett! Leide meg eksperthjelp i Moss og vedkommende tok en visuell sjekk av båten og kjørte den hardt i en kort stund og deretter 1/2 time på marsjfart. "Tåler den det, er det bare å slå til!", sa han. Det gjorde den. Selger var med på turen. En annen gang gjorde jeg ikke dette. DET kostet meg dyrt! Et annet råd kan være å møtes på halvveien (sjøveien) ved overlevering av båt. Da får motoren prøvd seg for selgers risiko. Det gjorde jeg sist. Kjøpte båt i Ålesund, avtalte overlevering i Molde og tok den til Kr.sund selv. Anbefales! Quote Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Du har vel ikke kjøpt deg båt uten å teste motoren på FULL FART i en halv time først?? Det er standard prosedyre! Gjør det før handel er avtalt. Tåler ikke motoren dette, så styr unna!! Men for all del, varmkjør først. En må ha helt driftsvarm motor før denne testen. T. nå skrev jo du full fart i en halv time. så plutselig blir det marsjfart i en halv time . ja marsjfart bør alle kunne gå i dagesvis. og med fullfart noen minutter innimellom. men dette beror litt på åssen motor man har da. jeg kunne ikke finne på å bli bekymret for en endunker på 8hk som gikk full speed. mens en større maskin med turbo synes jeg det virker brutalt å presse over til. og hvis man skal akkurat det alikevel , er det veldig viktig å ha riktig propell. for tung gir mere slitasje belastning , og for lett kan gi for høyt turtall. men dette beror også på motorlyder og mavefølelsen min. jeg piner aldri mine motorer hverken bil eller båt. selv om man selvsagt lufter alle hestene av og til. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Om en motor ikke tåler og bli kjørt en 1/2 time på ful fart er den ikke noe og satse på.Da er det svært mange "pleasure duty"-motorer som ikke er noe å satse på (ref. Hydrox' innlegg over). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.