Jump to content

Tette boltehull i bunnpanne - Marna MB10A

PolarSnekke

Recommended Posts

Har en Marna-motor MB10A i min Polar20, hvor jeg oppdaget oljelekkasje for en tid tilbake fra bunnpanna. Fant svaret i helga, gjengene i motorblokka til en av boltene for bunnpanna har tydeligvis fått røff behandling opp gjennom årene (motor fra 1980). Lekkasjen stammet herfra. Den forrige eieren tror jeg må ha brukt et eller annet tettingsmiddel på bolten - for gjenger kjente jeg ikke noe til. Ikke annen lekkasje fra bunnpanna, og oljelekkasjen skriver seg fra boltehullet. Så til spørsmålet: Noen tips på hvordan fikse dette uten å bruke gjengetapp og ny, større bolt? Ikke enkelt å komme til her, og helst ville jeg fikset dette uten å måtte ta ut hele motoren. Hva med å bruke Loctite i selve boltehullet, eller noe slikt? Poenget her (tror jeg) er å få tettet boltehullet - de fem øvrige boltene i bunnpanna ser ut til å holde selve bunnen tett mot motorblokka. Noen tips til hvordan dette kunne gjøres?

Mens du venter på bedre forslag kan du spikke til en passende konisk plugg av tørt trevirke og dunke denne oppi hullet. Alternativt rulle sammen et stykke blyplate (plattlodd) og stikke oppi og klinke det i enden.

Hvis du kommer til er det beste å sette inn helicoil (løsgjenger). Problemet er nok plassen, for du må bore og gjenge med tapp for helicoil og skru denne inn. Deretter får du tilbake orginaldimensjon på gjengene til bolten.

Nødrepp - tech 7 og treplugg funker sikkert

Det var gode tips. Antar at motoren skal ut til høsten, så her tror jeg det blir nød-repp for sommeren. Tech 7 og treplugg høres da ut som en suveren løsning. Om Tech 7 - den er resident mot olje? Mener at den går til det meste. Helicoil høres ut som den permanente løsningen, men det må bli med bedre tilgang til bunnpanne og motor. "Det enkle er ofte det beste". Forhåpentligvis tøffer jeg ut til helga - med tett motor...

Edited by PolarSnekke (see edit history)