Jump to content

Autohelm 3000 vil bare korrigere babord

dante

Recommended Posts

Har en Autohelm 3000 som ikke har vært testet før i dag. Når jeg setter den i auto korrigerer den litt begge veier, for deretter mer og mer til babord til jeg ender med å kjøre i ring. Har tatt et par runder hvis dette skulle være trikset mtp kalibrering osv. Men nei - alltid babord!

Selve styringa hadde visstnok vært på rep og noen deler var byttet - stemplet ok i 2002.

Noen gode ideèr? (jeg har ikke metallgjenstander liggene på enheten nei!)

Redigert av fredriko (see edit history)

For meg høres det ut som kompasset "vandrer" og selvstyringen følger selvfølgelig etter. Har du display eller panel som viser kompasskursen på Auto eller Stand-by slik at du kan se hva giverkompasset virkelig viser og ikke bare hva det er stilt inn på? Har du Fluxgate kompass som giver så vær oppmerksom på at fra du setter strøm på kompasset og til det har stilt seg kan det ta ca. 10-15 minutter, og i det tidsrommet vandrer kompasset den ene eller andre veien.

Hvis selvstyringen trekker båten mot babord også etter normal innstillingsperiode, bør du se etter om det er en elektriske motor (støvsuger, vannpumpe, lensepumpe e.l.) innenfor en avstand av 1-1,5 m fra giverkompasset og event. flytte den lenger bort. En annen mulighet er at kompasset ikke låser seg på den innstilte kursen og at det er propellen som trekker båten over i babord sving. En tredje mulighet er at autopilotens nullpunkt ikke samsvarer med rorets stilling, men dette vil du se hvis du har separat rorvinkelgiver i tilleggg til autopilotens rorgiver. Samsvar mellom virkelig rorvinkel og hva som autopiloten oppfatter som nullpunkt stilles inn ved kalibreingen av autopiloten og er normalt detaljer beskrevet i manualen.

Hvis du har sjekket det som er nevnt overfor og autopiloten framdeles trekker båten over mot babord bør du nullstille instrumentet til fabrikkinnstilling og ta en full kalibrering i.h.t. manualen.

Redigert av kes (see edit history)

Jeg hadde også litt problemer med min 3000 i begynnelsen. Drivenheten gikk tregt, og klarte ikke alltid å korrigere i den ene retningen i det hele tatt. Dette førte som du sier til at den bare korrigerte ene veien, ikke særlig praktisk. Jeg åpnet gearhuset, gjorde rent og smurte (det er noen små tannhjul inni der som må ha skikkelig smøring). Etter dette har den fungert utmerket! Obs: Pass på å ikke stramme motoren for godt inntil gearhuset etterpå, da går den ikke rundt i det hete tatt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
supre svar - har endel å ta tak i her ja.

Jeg har både støvsuger og el-motoren til vindusspyler innen en meter. Motoren til reima står rett under kontrollboksen med innebygd kompass - har det noe å si?

Dersom noen av motorene har permanent magneter, så er det dødfødt. Hvis ikke er det likevel uheldig såsant de ikke er i bruk. Da er det dødfødt igjen.

Hvilken vei peker drivenheten?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...