Frøken Fryd Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Jeg fikk under noe liming litt epoxy på en teak plate her om dagen og skulle tørke det bort, selvsagt knidde jeg det utover, var ikke så nøye da siden platen ikke skulle brukes til noe men det satte meg på en ide. Jeg er ingen snekker så derfor spør jeg. Kan man bruke epoxy som ett lag på toppen av benkeplatene? Gjerne starte med litt olje, har det noen hensikt. Hva med lakk? Har også sett plater ubehandelt med da er jeg redd for å sette igjen spor med rødvin og det som måtte havne på benkeplaten. For alt jeg vet er det vanlig å benytte epoxy, eller kansje det er strengt ulovlig Forslag ønskes iallefall. Har også en del dører og skap som skal behandles, dørken er kun behandlet med olje da jeg ønsker å bruke gulvet (sko). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Her er min subjektive mening når det gjelder oljinf/lakking av teak - På en benkeplate ville jeg bruke bare olje. - Epoxy eller lakk gir en overflate som jeg ikke synes er praktisk for benkeplate, fordi riper og merker vil synes for lett. Dessuten vil epoxy bli gul med tiden. - På andre innvendige flater burde polyuretanlakk gå bra dersom en ikke velger bare olje. Flater utsatt for med sterk slittasje bør lakkes. - På utvendige flater er det vanlig å bruke epoxy på teak for å få det vanntett. Men da bør en ha flere lag polyuretanlakk oppå for å få det lysekte. Ellers vil epoxyen gulne ette hvert. - Epoxy på oljet flate tror jeg ikke går bra. Underlaget bør være tørt og fettfritt. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts