Gunda Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Hallo ! Kjøpte varmtvannsbereder av et anerkjent merke ("Best i test") til sesongen i år. Av plasshensyn måtte jeg ha den minste typen, 15 liter rommer den vel. Må si at dette ikke har svart helt til forventningene...Vannet blir fort varmt, men etter ca.10 timer fra motoren er slått av er det så vidt LUNKENT, selv om vi kanskje bare har brukt 2-3 liter varmtvann i denne perioden. Er dette normalt ? Jeg har lagt merke til at etter berederen ble montert, går trykkpumpa noen sekunder ca hver halvtime, selv om det ikke tappes vann. Pumpa "holdt trykket" bedre FØR berederen ble montert..... Det er INGEN synlige vannlekkasjer noe sted. Spørsmålet er : Kan det være noen sammenheng her ? Kan varmtvann f.eks. gå i retur pga indre lekkasje i den elektriske trykkpumpen, eller ?? Jeg håper, og tror at noen av dere kan gi meg en forklaring ! Takker på forhånd ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Må si at dette ikke har svart helt til forventningene...Vannet blir fort varmt, men etter ca.10 timer fra motoren er slått av er det så vidt LUNKENT, selv om vi kanskje bare har brukt 2-3 liter varmtvann i denne perioden. Er dette normalt ? Ja, desverre. Til mindre beholderen, dess fortere kaldt. Quote mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Det kan være du har en luftlomme i berederen. Etterhvert som temperaturen synker minsker trykket og pumpa kompenserer for det. Er det en lufteskrue e.l. på toppen? Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
LykkelitenIV Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Jeg har bra varmt vann etter morgen badet...... I min spec står det at den skal ha et varmetap på ca 0,5 grader pr. time. Altså 5 grader etter ti timer, og hvis tempen er oppe i 70 - 75 grader når den er helt varm, så holder det rikelig til morgenen etter. Dette er også min erfaring - Jeg har 30 liter. Quote HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 selv om vi kanskje bare har brukt 2-3 liter varmtvann i denne perioden. Er dette normalt ? Ja, det er normalt. Problemet er de 2-3 literne du har brukt med varmtvann. For å få ut disse 2-3 literne av tanken må nødvendigvis disse erstattes av kaldt vann. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
håpløs Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 har du koblet den riktig da? Avtapping i toppen og kaldtvann inn i bunn. Varmen stiger oppover, når du da fyller på med kaldt vann så er det varmest i toppen av tanken og kaldest i bunn. Og er tanken plasert riktig i forhold til monterings instruks? At du får varmt vannet inn i tanken og motor vannet i varmecoilen? Quote Livet er for kort for sightsing. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Hei. Det store problemet med så små tanker er som andre sier at for hver liter varmt vann som tappes, fylles det på tilsvarende med kalt vann. Tapper du ut 4 liter av en tank på 15 liter med en temperatur på 70oC og kaltvannstanken har en temperatur på 10oC, synker temperaturen til 54oC. Og med et varmetap på 0,5oC/time, er en nede i 49oC etter 10 timer. Med en tank på 50 liter blir tallene henholdsvis 65oC og 60oC. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunda Posted May 27, 2008 Author Share Posted May 27, 2008 ...jeg er sikker på at alt er koblet riktig. Og det er massevis av varmt vann den første tiden etter at motoren er stoppet. Men at varmetapet blir så stort over relativt kort tid og med minimalt bruk av varmtvann gjør at jeg føler dette må være feil , eller...? Kanskje det bare er sånn med en såpass liten beholder, som Arnstein er inne på ? Men jeg mener at selv om jeg bruker 2-3 liter som kompenseres med 2-3 liter kaldt vann, så burde det i teorien fremdeles være rikelg med varmt vann igjen etter 10 timer !!? Så : Flere tips mottas med takk ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mosteen Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Jeg har 40 liter vv og det holder fint til en dusj eller to om morgenen etter kjøring dagen før. Dette må jo ha noe med isolasjonsevnen å gjøre? 15 liter eller 40 liter spiller vel ingen rolle dersom prosentvis erstatning av varmt med kaldt er likt, og isolasjonsevnen er lik? Men, 15 liter er jo ca. 1,5 bøtte så det er jo ikke allverden... Quote - Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill. - Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein. Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Hvis du får varmt vann i kaldtvanns kranen din er det stor sannsynlighet for at du har luft i varmtvannsberederen. Ved trykkfall vil berederen da fungere som en akkumulator og presse varmtvannet tilbake i kaldtvannssystemet ditt. Kan dette være tilfellet?? mvh Mateco Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunda Posted May 27, 2008 Author Share Posted May 27, 2008 Interessant teori, Mateco ! Noe som også SveinHa er inne på. Jeg synes nok at kaldvannet ikke er fullt så kaldt som det burde være/var tidligere....Også dette med pumpen som starter rett som det er kan vel tyde på dette ? Er det en grei måte å lufte systemet på ? Kan ikke se noen lufteskrue ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Jeg tror at hvis du har montert tanken i.h.t. produsentens anbefaling så vil du finne lufteskru, eller sikkerhetsventil, i toppen av tanken. Sikkerhetsventil må jo være monterts øverst slik at tanken ikke dreneres for vann hvis den løses ut. Er det en sikkerhetsventil på din tank? Er tanken montert i.h.t. produsentens anbefaling? mateco Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 (edited) min tank har alle tilkoblinger i bunnen av tanken. og pumpen min starter hvert 5 secund hvis jeg lar den stå på. kan det være så dumt som luft? har trodd det var innvendig lekk i trykkbryter på pumpen .. ellers holder den varmen utrolig bra . Edited May 27, 2008 by hifo (see edit history) Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 (edited) Tenk også på at før du får varmt vann i kranen, må du fylle røret med varmt vann. Avhengig av lengden på røret, kan det hende at du må tappe 4-5 liter varmt vann fra tanken for å få 3 liter varmt vann ut av kranen. I ditt tilfelle har du i så fall allerede tappet 1/3 av det vannet du hadde til rådighet. Edited May 27, 2008 by Dreamer (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 At en må tappe 4 - 5 liter for for å få 3 liter varmt vann, var vel litt drøyt? En slange/rør på 10mm innvendig diameter og som f.eks er 5m lang har ikke et volum på mer enn 0,4 liter. Men for all del, det er et unødvendig tap en får hver gang en tapper. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Akult Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Jeg har lagt merke til at etter berederen ble montert, går trykkpumpa noen sekunder ca hver halvtime, selv om det ikke tappes vann. Glem alle beregninger om varmetap m.v. Det er det lite du kan gjøre med. At pumpa må gå med jevne mellomrom uten forbruk derimot, det kan du gjøre noe med. Her er det enten luft eller lekkasje. Sistnevnte kan være intern. At pumpa går forteller at her er det noe galt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Hvilken beredertype er det? Er den montert horisontalt eller vertikalt? Hvilken temperatur går motoren på? Når motoren går, er både slange til og fra berederen skikkelig varme? Ikke mulig å holde i. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Glem alle beregninger om varmetap m.v. Det er det lite du kan gjøre med. Hei. I og med at jeg har kommet med en del om det, må jeg bare si meg enig i at akkurat det er det lite å gjøre med. Jeg ville bare presisere at en ikke skal ha for store forventninger til en så liten tank, selv om den er "best in test". Her er det visse fysiske lover ute og går. Selv har jeg en 20 liters Isotemp Magic av den gamle sorten med varmemagasin innebygget slik at den skule tisvare en 40 liters tank. Men det magasinet (som inneholder en spesiell saltblanding) har aldri levt opp til forventningene. Og Isotemp har jo nå også gått bort fra dette. Venter med spenning på om det kan komme frem noe mer om luft i systemet som kan forklare det ekstra varmetapet. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Er det denne du har? [ Som det fremgår av bildet under går vannvarmen fra motor/vannvarmer i en sløyfe i nedre del av berederen men det likegyldig hvilken av tilknytningspunktene som kobles til tilførsel / retur av varmesløyfen. Det øvre røret er for avtapping av varmtvann, som i en ordinær beredet i hjemmet. Flott når produsentene lager slike demo-produkter. Pass på at berederen er montert korrekt. Det er vel også en blandingsskrue i forkant av berederen i forhold til dette bildet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Vi har en 40 liters Isotherm ombord, og vi har godt og varmt vann etter 10-12 timer - selvom vi bruker vann i løpet av denne tiden Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
to-vid Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Hadde samme problem på min 60 liters tank i fjor. Varmtvannet ble veldig fort kalt og av og til kom det varmtvann ut av kaldtvannskrana. Viste seg å være luft i systemet som presset varmtvann i retur fra tanken når jeg tappet kaldt vann. Løste det ved å kjøre med åpne kraner en stund, fikk da luftet ut av tanken og etterpå ble det bra. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunda Posted May 28, 2008 Author Share Posted May 28, 2008 Hei igjen ! Flott med så mange innspill! Berderen det gjelder er en Isotemp Slim, ca. 15 l. Den er liggende montert. Ut fra kommentarene/rådene fra dere, heller jeg til teorien at det må være luft i tanken, ELLER intern lekkasje i pumpa. Jeg prøver først med lufting. Kanskje noen kan si i farten hvordan man best lufter denne tanken ? Ellers er jeg klar over at en så liten tank har sine begrensninger, men at den kun skal holde til "kveldsvasken" for madammen og meg selv, DET blir litt for dårlig og KAN ikke være riktig. SÅ, jeg tar for meg de råd og vink jeg har fått og prøver å finne ut av dette ! Tar gjerne imot flere tips om noen har noe mer å tilføye ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Lufting gjør du enklest ved å la vannkranen til varmtvannet stå oppe mens pumpa går. Når det kommer vann ut av kranen er det meste av lufta i tanken borte. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Gunda, når du har fått sjekket ut tipsene her, kan du holde oss oppdatert på utfallet? Quote mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
borref Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Angående lufting er min erfaring at ALLE kraner må luftes etter at systemet har vært tømt (eks. etter vinteropplag). Husk at det kun er en trykkvannspumpe og enhver forgrening (varmt og kaldt) med luft gir problemer. Jeg åpner først en varmtvannskran slik at berederen fylles helt (vannet strømmer jevnt, pumpa går stabilt) før den stenges. Deretter åpner/stenger jeg de øvrige kranene (varmt og kaldt) suksessivt inntil all luft er ute (husk eventulle kraner på dusj/badeplattform). Det er også min erfaring at en tilbakeslagsventil (enveis ventil) på kaldtvannsintaket er å anbefale. Dette hindrer at varmt vann siger tilbake i tilførselen/kaldtvanns sløyfa og vil også langt på vei eliminere problemer med eventuell luft i systemet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts