SandAnker Startet 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2008 har en gammel 8 hk mercury motor jeg skal benytte til en Zodiac den har nå stått en 4-5 år etter service, noen hensyn jeg bør ta, eller er det bare tut og kjør Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Hvis motoren var i god stand en vel egentlig bare å fylle bensin å kjøre Men du bør : Fylle opp tanken med NY FERSK bensin ( med korrekt olje mengde/kvalitet ( 2% / TCW3 merket olje ). Sjekk olja i girhuset, nivå og om det er vann i den . Følge godt med på motor temperaturen den første timen, hadde egentlig ikke skadet om impelleren hadde blitt byttet ( gummi ER ferskvare ). Kjøre motoren pent den første timen, til du er sikker på at alt fungerer 100% . IKKE la det gå like lenge til neste gand du lufter motoren Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
C-marine Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Sjekke tennpluggene og kjølestrålen. Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
SandAnker Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Takk for hjelpen, da sjekker jeg det ut, har tatt over motoren for en billig penge etter svigerfar Men blir en rask sjekk, og etterfylling av girolje og sjekkk av impeller for kjølevann Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 har tatt over motoren for en billig penge etter svigerfar Du må betale for en gammel 8hk Mercury som svigerfar ikke har brukt på mange år. Da vet du hva svigerfar syns om deg :lol: Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 hehe billig penge vil si gratis Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Vist servicen var med vinterkonversering ville jeg sørget for fersk bensin og byttet plugger etter den var varmkjørt. Var det uten vinterkonversering ville jeg gitt den et par dråper olje i hver syllinder føre start.. fersk bensin også da.. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
SandAnker Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Er veldig usikker på om den ble vinter konservert, men den har stått i en tørr kjeller med ca 15 grader. Han sier bare at det ble tatt en full service på den før han satte den der, men et par dråper med olje i sylinderene skader ikke uansett skulle jeg tro, tenpluggene ser helt nye ut, blanke og fine uten antydning til og ha vært brukt Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 (redigert) Det første jeg ville gjort var å ta ut pluggen og ha litt olje i sylinderen og dra den noen ganger i snora. Dersom stempelet går lett, tapp ut evt gammel bensin i forgasser, skift gear olje, fyll ny bensin med rett olje blanding og så tut og kjør. Det som kan skje om den ikke er konservert er at stempelet har satt seg i sylinderen, at gammel bensin har krystallisert seg i forgasser, dersom det er vann i gearolja kan det selvsagt være korrosjonskader der. Redigert 28.Mai.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
fiskebat Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Da jeg var på ferie i utlandet i fjor så jeg en som gjorde korsets tegn før han dro i snora på en gammel Mercury og da startet den med en gang så nå har jeg også begynt med det og anbefaller alle Mercury eiere om å gjøre det samme . Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Da jeg var på ferie i utlandet i fjor så jeg en som gjorde korsets tegn før han dro i snora på en gammel Mercury og da startet den med en gang så nå har jeg også begynt med det og anbefaller alle Mercury eiere om å gjøre det samme . Nord-sør-øst-vest? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Nord-sør-øst-vest? Retning Lake-X . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
fiskebat Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Retning Lake-X . Arne Kjetil Ja ,disse motorene kommer hvist fra Lakene i USA , mens jeg var i Strømstad. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Lake X var Carl Kiekhaefer sin topphemmelige test sjø, av stengt ifra omverdenen med høye gjerder, sump, vakter ++ . For de som ikke kjenner din historie....Carl Kiekhaefer var grunnleggeren av Mercury . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.