sveiners Startet 27.Mai.2008 Del på Facebook Startet 27.Mai.2008 (redigert) fått kjøpt inn stort sett det jeg trenger til båten nå.. men har starta i litt feil ende.. aller først må jeg ha et gulv!!! så for de som har lest prosjekt tråden min vet de at jeg driver og restaurerer en 18" selco cabin... for de som ikke viste det vet de det nå gulvet er per i dag bare malt glassfiber men jeg har lyst på tregulv nå har jeg lest litt frem og tilbake på forumet uten og bli så veldig mye klokere så da får jeg heller spørre direkte det jeg lurer på.. * for og gjøre det billig og enkelt tenkte jeg at jeg skulle bruke 9 mm Marenti plater som jeg skjærer "natespor" i slik at jeg får "staver", limer platene fast i gulvet med epoxy og nater etterpå, skulle funke greit det?? *skal gulvet behandles før man legger det eller limer man det fast og behandler etterpå ? *tenkte på hvit nating, anbefalinger?? hva skal jeg nate med? er det vanskelig og nate ?? *skal Gulvet nates før behandling eller etterpå?? *Vegger og innredning tenkte jeg skulle beises for og få den riktige fargen og lakkeres etterpå, er dette riktig fremgangsmåte? *kan jeg gjøre det samme med gulvet? Skjønner at dette blir mye spørsmål, men som sagt så har jeg lest i trådene her og kan liksom ikke finne noen svar på akkurat dette og her er jeg helt blank så bare fyr i vei med alt dere har Redigert 27.Mai.2008 av sveiners (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Trivelig prosjekt! Fint å se at gamle Selco'er lever videre. Hadde selv en blå 15 foter 1960 mod. med 40 Hk Mercury fra samme år. (Min første plastbåt). Jeg limte finer direkte på plastdørken og nata med svart. Men dørken var litt "ustabil" og ga litt etter. Derfor sprakk fineren etter en stund. Mellomrommet i dørken er fyllt med noe isoporlignende som kan gå i oppløsning på gamle båter. Husk å beise før nating da, siden du skal nate med hvitt. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Jeg har ikke peiling på nating, men hvis det finnes ville jeg sannsynligvis brukt grå nating. Dette fordi gulvet brukes, og det skal ikke så mye til før hvitt ikke er hvitt lengre... Dette kommer jo an på bruken av båten, men med min normale bruk tror jeg at hvite nater fort ville blitt grå uansett. Lykke til! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mar10n Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Jeg planla å nate om et eldre teak-dekk for en stund siden. Ut fra innehentede anbefalinger bør man ikke behandle treverket før nating da du antagelig vil få problemer med skikkelig heft og natingen kan løsne etter hvert. Svart nating er vel det mest vanlige og det som holder seg penest i lengden. Det var to alternativer når jeg skulle legge natene: 1. Maskere alle natene og deretter å fylle disse (mistenker likevel en del "søl" når maskeringen er fjernet 2. Nate uten maskering og pusse ned overflødig natemasse samt overflaten av teaken. Jeg valgte å selge båten og fikk dermed aldri egen erfaring med slikt arbeid men ville planlagt følgende rekkefølge i ditt prosjekt: 1. Legge gulvet selvfølgelig 2. Nate (uten maskering - som jeg ser som et stort prosjekt i seg selv...) 3. Pusse lett på overflaten når dette er tørket/herdet for å fjerne overflødig natemasse 4. Behandle treverket hvis ønskelig (personlig liker jeg å beholde teaken ubehandlet) Hent gjerne inn flere erfaringer og anbefalinger da grunnlagene er litt forskjellig og jeg som nevnt ikke har førstehånds kunnskap i saken... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Rolfsnes Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 fått kjøpt inn stort sett det jeg trenger til båten nå.. men har starta i litt feil ende.. aller først må jeg ha et gulv!!! Gulv? er det noen der ute som har sett eit gulv i ein båt? Det heter dørk alt som er innvendig i båt og Dekk det som er utvendig. I småbåt f.eks. robåt heter det tilje. Sitér dette innlegget Link to post
sveiners Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Gulv? er det noen der ute som har sett eit gulv i ein båt? Det heter dørk alt som er innvendig i båt og Dekk det som er utvendig. I småbåt f.eks. robåt heter det tilje. i min båt heter det gulv... det heter også og rygge og parkere båten... dem er ikke så nøye på det på campingen i svergie,, ship o`hoi Sitér dette innlegget Link to post
sveiners Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 ang at gulvet kan sprekke ville det kansje lønne seg og skjære "staver" av marentiplatene og lime de som teakstaver Sitér dette innlegget Link to post
Håreken Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Jammen litt av et prosjekt du har kastet deg i gang med... Du får holde oss oppdatert med bilder etc etterhvert som prosjektet siger fram Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
JRhansen Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 i min båt heter det gulv... det heter også og rygge og parkere båten... dem er ikke så nøye på det på campingen i svergie,, ship o`hoi Traff spikeren på hodet der Gulv.parkere og rygge.. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
sveiners Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 (redigert) Jammen litt av et prosjekt du har kastet deg i gang med... kommer litt an på hva man gjør det til det tror nå jeg Du får holde oss oppdatert med bilder etc etterhvert som prosjektet siger fram TTT.. ting tar tid.. med begrensninger på det økonomiske får en bare kjøpe inn det man har råd til sånn dan og van, men det er bare og følge med her så oppdaterer jeg når noe nytt skjer Redigert 28.Mai.2008 av sveiners (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Jeg planla å nate om et eldre teak-dekk for en stund siden.Ut fra innehentede anbefalinger bør man ikke behandle treverket før nating da du antagelig vil få problemer med skikkelig heft og natingen kan løsne etter hvert. Hent gjerne inn flere erfaringer og anbefalinger da grunnlagene er litt forskjellig og jeg som nevnt ikke har førstehånds kunnskap i saken... Lykke til! Skal du nate med epoksy vil det lønne seg å forsegle kantene med ufortykket epoksy først, både gir det bedre heft og du hindrer farge fra å trekke innover i "veden" og skjemme naten. Hvordan det er med sika og lignende vet jeg ikke men kan ikke tenke meg til at et strøk eller 2 med lakk skulle gjøre noe. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Whistler Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Gulv? er det noen der ute som har sett eit gulv i ein båt? Det heter dørk alt som er innvendig i båt og Dekk det som er utvendig.... Ikke så veldig konstruktivt dette da. Jeg la kastet ut teppet og la ny dørk i båten i vår. Bildene er postet i en teppetråd tidligere, men jeg poster dem på nytt her. Lagde mal i gråpapir og gjorde en del grovarbeid hjemme før materialene havnet i båten.... Materialer brukt er teakstaver for nating (maritim/west system leverer disse) og 10X100 bord fra Biltema...... Limt til eksisterende gulv med Cascos Marin og teknikk. La det i sort da jeg hadde en formening om at jeg skulle ha sorte nater, men ombestemte meg underveis og natet med beige Marin og Teknikk. Hadde det ikke vært for støv ved sliping hadde jeg natet med epoxy som jeg har brukt overalt ellers. I etterpåklokskapens lys burde jeg valgt sorte nater lagt med Sikaflex 290 som er en ren natemasse. Den er lett å jobbe med, har kort herdetid og lar seg skjære/slipe etter et døgn eller to. Det er ikke tilfellet for Marin og teknikk og Sika 291. De trenger mye lengre herdetid før sliping, og tid er ikke nødvendigvis det en har mest av. Lyse nater var pent når de var nylagte, men de suger skitt, og særlig etter at dørken er oljet. (Lesson observed). Mulig jeg peller ut natene på et senere tidspunkt og bruker 290. Får se hva jeg har ork til. Jeg valgte å ikke maskere. Jobben med å maskere er like tidkrevende som å skjære rent. Brukte knekkblader for å skjære av toppen på natene samt å skrape av det som lå oppå bordene. Deretter noen runder med håndslip (rosen er maskinslipt for å unngå slipemerker), støvsuging, avfetting og oljing. De vertikale bordene er festet med skruer. Teppet er revet ut. Papirmal klippet ut og "rammen" limt fast. Grovsjekk av stavene. Kompassrose må det være... Litt demontering av paneler, opprensking av teppelim, på med det nye limet og legg stavene... Pressatt med tversgående staver og skruer i natesporene. La så på rosen, tegnet omriss, skar ut med "knekkbladkniv". Limte den så på plass. Så var det bare å gå løs på trappesatsen og "inngangspartiet" til stikken. Vet ikke om jeg er helt fornøyd med de "skrå bredder", men å legge på tvers her sparer en del spekulasjoner om hvordan man skal holde materialet nedpå til limet herder. Halvveis i natingen. Det er utrolig hvor udrøy en 300 ml patron er.... Sånn omtrentlig slik ble resultatet (før jeg valset rundt med sko der.....) Trapp og avsats til stikk. Lykke til med ditt prosjekt. Tror totalprisen på dette ble omtrent 4 lapper. 2500,- i teak og drøyt 1500 i diverse lim og forbruksmateriell. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
sveiners Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 veldig pent og forseggjordt... gratulerer med et nydelig resultat.. tror nok jeg følger rådet til mange og nater med svart ja... Sitér dette innlegget Link to post
sveiners Svart 30.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 hvor tykke plater burde jeg bruke på gulvet da?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.