Jump to content

Stopp problem på volvo penta AQAD 41B


shark1

Recommended Posts

Har en AQAD 41B fra 1986, denne har vel en magnet stopp bryter som går fra tenningslåsen, motoren stopper ikke når man skrur av tenninga må manuelt stoppes på pumpa.

 

Noen tips om hvordan finne ut hva som er galt??

 

Går en lilla ledning fra tenningslåsen, hvordan signal skal denne ha ved gange og stopp??

 

Redigert er en 41b ikke 40b som først skrevet.

Edited by shark1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er likt som på 41A så skal der normalt ikke være spenning på stoppmagneten. Den får spenning når tenningsnøkkelen er hakket før av. Vrir du nøkkelen fort av vil ikke motoren stoppe.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Skal komme spening på når motoren skal stoppe.

Vis de er orginalt instrument panel så skal de være en bryter som du trykker på når tenninga er skrudd av.

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problemet selv.

1. Bryteren på pumpen "hang" litt. løsne den litt, og skru den fast igjen, så er sannsynligvis problemet løst.

2. Du vrir nøkkelen for fort forbi "stoppstilling" til helt av, da rekker ikke stoppen på pumpa å reagere.

 

Ang: egen stoppknapp: det er på "40" motorer, "41" motorer, stoppes med nøkkelen.....

Link to post
Share on other sites

Dette var som dere antydet, motoren stopper fint på nøkkelen når jeg ikke skrur tenningen helt av, må bare sette den et hakk bakover.

 

Takker for gode tips, heldigvis at det var så enkelt som "brukerfeil";)

 

Jomfruturen med båten idag gikk også heldigvis bra, kommer nok noen flere spørmål her etterhvært.

Link to post
Share on other sites

ikke etter hva jeg vet, men sikkert mange andre som kan dette her inne.

 

det jeg tror om motoren er AQAD 41B 1986 modell 165 hk 6 syl med turbo og intercooler, sitter i en skarpnes 25

 

Her får jo noen rette meg hvis jeg tar feil da

Link to post
Share on other sites

interessant, hvordan kan enkelt finne rett ut hvordan motor man har da, fikk nemlig opplyst at det var en AQAD 165HK motor i båten når jeg kjøpte den, litt greit å vite angående deler og servicer

Edited by shark1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

AQAD 40 A og B har ingen synlige forskjeller utenom hovedsikringsboksen foran på motoren som er forskjellig. REsten er likt men noen indre komponenter er annerledes; oljetrykk er forskjellig m.v. Ellers er de dønn like.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 7 years later...

jeg hadde det problemet ifjord, jeg demonterte stoppmagneten påmpumpen og smurte den opp,etterpå har det bare virket helt fint . :flag:

 

Kan jeg spørre deg om hvilken pumpe du sikter til, eller hvor denne stoppmagneten er?

Jeg skulle frostsikre motoren i går (AQAD41) og så nektet den å stoppe... gikk rundt 1,5 minutt før jeg klarte å få stopp på den med tenningslåsen. Jeg ble passe stresset da.

Link to post
Share on other sites

Stoppmagneten ventilen sitter ved/på dieselpumpen. Denne betjenes manuelt med en hendel som vris og holdes til motoren stopper (blokkerer dieseltilførselen). Lurt å finne og teste slik at du vet hvordan du stopper motoren når (ikke hvis) motoren ikke lar seg stoppe via nøkkelen.

Edited by Flow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke uvanlig at det kan komme skitt på setet til stoppmagneten, eller at "gummisetet" blir morkent. Man skrur da ut stoppmagneten forsiktig, gjør reint nede i hullet og på selve stoppmagneten og monterer igjen. Er gummisetet morkent må stoppmagneten byttes.

En 40 b motor har vel glødeplugger, det har ikke 41 motorene( muligens noen har forvarmer i innsuget?)

40 b har helt ventildeksel, 41 har 3 delt ventildeksel.

Søk opp tamd 40/41, trykk på bilder så ser man forskjellene.

Link to post
Share on other sites

Hmm, klarer ikke å lokalisere det på mine 41b 1991. Noen som kan peke de ut på tegning ?

Har hatt oppe solenoid og den ser ok ut, er fjærbelasta slik at når det settes strøm på (i midtposisjon) spretter tuppen ut, men de jukser av og til ( typisk ved kjøleveske tilsetting på saltvanns sida) og da kunne det vært greit å stoppe manuelt, har også nye solenoider liggende om noen trenger (uorginale) til hyggeligere priser :p

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...