shark1 Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 (edited) Har en AQAD 41B fra 1986, denne har vel en magnet stopp bryter som går fra tenningslåsen, motoren stopper ikke når man skrur av tenninga må manuelt stoppes på pumpa. Noen tips om hvordan finne ut hva som er galt?? Går en lilla ledning fra tenningslåsen, hvordan signal skal denne ha ved gange og stopp?? Redigert er en 41b ikke 40b som først skrevet. Edited May 27, 2008 by shark1 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Hvis det er likt som på 41A så skal der normalt ikke være spenning på stoppmagneten. Den får spenning når tenningsnøkkelen er hakket før av. Vrir du nøkkelen fort av vil ikke motoren stoppe. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
shark1 Posted May 27, 2008 Author Share Posted May 27, 2008 Hmmm kan det være så enkelt da tro, vrir vel egentlig ganske fort helt av ja, dette må sjekkes ut imorgen;) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gmg Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Skal komme spening på når motoren skal stoppe. Vis de er orginalt instrument panel så skal de være en bryter som du trykker på når tenninga er skrudd av. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
shark1 Posted May 27, 2008 Author Share Posted May 27, 2008 Er orginalt panel, men ingen bryter å trykke på, skal den ikke stoppe ved å vri nøkkel tilbake da? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 jeg hadde det problemet ifjord, jeg demonterte stoppmagneten påmpumpen og smurte den opp,etterpå har det bare virket helt fint . Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
rover Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Har hatt samme problemet selv. 1. Bryteren på pumpen "hang" litt. løsne den litt, og skru den fast igjen, så er sannsynligvis problemet løst. 2. Du vrir nøkkelen for fort forbi "stoppstilling" til helt av, da rekker ikke stoppen på pumpa å reagere. Ang: egen stoppknapp: det er på "40" motorer, "41" motorer, stoppes med nøkkelen..... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
shark1 Posted May 28, 2008 Author Share Posted May 28, 2008 Dette var som dere antydet, motoren stopper fint på nøkkelen når jeg ikke skrur tenningen helt av, må bare sette den et hakk bakover. Takker for gode tips, heldigvis at det var så enkelt som "brukerfeil";) Jomfruturen med båten idag gikk også heldigvis bra, kommer nok noen flere spørmål her etterhvært. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
fjordbuss Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Litt på sidelinjen... 1986, er det ikke da en 41A? Quote Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post Share on other sites More sharing options...
shark1 Posted May 29, 2008 Author Share Posted May 29, 2008 ikke etter hva jeg vet, men sikkert mange andre som kan dette her inne. det jeg tror om motoren er AQAD 41B 1986 modell 165 hk 6 syl med turbo og intercooler, sitter i en skarpnes 25 Her får jo noen rette meg hvis jeg tar feil da Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Da er det nok en TAMD 40 B, som ble levert med 165 HK. 41 motoren har 200. Quote Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post Share on other sites More sharing options...
shark1 Posted May 29, 2008 Author Share Posted May 29, 2008 (edited) interessant, hvordan kan enkelt finne rett ut hvordan motor man har da, fikk nemlig opplyst at det var en AQAD 165HK motor i båten når jeg kjøpte den, litt greit å vite angående deler og servicer Edited May 29, 2008 by shark1 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vik800f Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Sikkert en AQAD 40 B Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
shark1 Posted May 29, 2008 Author Share Posted May 29, 2008 hvordan se forskjell på disse motorene da? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 TAMD 40B er med gear og fast aksel. Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 AQAD 40 A og B har ingen synlige forskjeller utenom hovedsikringsboksen foran på motoren som er forskjellig. REsten er likt men noen indre komponenter er annerledes; oljetrykk er forskjellig m.v. Ellers er de dønn like. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Maximus 1985 Posted October 15, 2015 Share Posted October 15, 2015 jeg hadde det problemet ifjord, jeg demonterte stoppmagneten påmpumpen og smurte den opp,etterpå har det bare virket helt fint . Kan jeg spørre deg om hvilken pumpe du sikter til, eller hvor denne stoppmagneten er? Jeg skulle frostsikre motoren i går (AQAD41) og så nektet den å stoppe... gikk rundt 1,5 minutt før jeg klarte å få stopp på den med tenningslåsen. Jeg ble passe stresset da. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Flow Posted October 15, 2015 Share Posted October 15, 2015 (edited) Stoppmagneten ventilen sitter ved/på dieselpumpen. Denne betjenes manuelt med en hendel som vris og holdes til motoren stopper (blokkerer dieseltilførselen). Lurt å finne og teste slik at du vet hvordan du stopper motoren når (ikke hvis) motoren ikke lar seg stoppe via nøkkelen. Edited October 15, 2015 by Flow (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Higre Posted October 15, 2015 Share Posted October 15, 2015 41b har vel ikke manuell stopp ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mort1 Posted October 15, 2015 Share Posted October 15, 2015 Det er ikke uvanlig at det kan komme skitt på setet til stoppmagneten, eller at "gummisetet" blir morkent. Man skrur da ut stoppmagneten forsiktig, gjør reint nede i hullet og på selve stoppmagneten og monterer igjen. Er gummisetet morkent må stoppmagneten byttes. En 40 b motor har vel glødeplugger, det har ikke 41 motorene( muligens noen har forvarmer i innsuget?) 40 b har helt ventildeksel, 41 har 3 delt ventildeksel. Søk opp tamd 40/41, trykk på bilder så ser man forskjellene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Posted October 15, 2015 Share Posted October 15, 2015 Meg bekjent har alle mekanisk regulerte brennstoffpumper på VP 30/31/40/41/42 motorserier en liten fjærbelastet arm på siden av pumpen for stopp av brennstofftilførsel. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mort1 Posted October 15, 2015 Share Posted October 15, 2015 De har også en stoppmagnet plassert oppå rotorhodet(den delen som dyserørene er festet i via trykkstussene).Jeg er ikke helt sikker på at det gjelder absolutt alle. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Higre Posted October 15, 2015 Share Posted October 15, 2015 Hmm, klarer ikke å lokalisere det på mine 41b 1991. Noen som kan peke de ut på tegning ? Har hatt oppe solenoid og den ser ok ut, er fjærbelasta slik at når det settes strøm på (i midtposisjon) spretter tuppen ut, men de jukser av og til ( typisk ved kjøleveske tilsetting på saltvanns sida) og da kunne det vært greit å stoppe manuelt, har også nye solenoider liggende om noen trenger (uorginale) til hyggeligere priser :p Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts