Jump to content

Stopp problem på volvo penta AQAD 41B


shark1

Recommended Posts

Har en AQAD 41B fra 1986, denne har vel en magnet stopp bryter som går fra tenningslåsen, motoren stopper ikke når man skrur av tenninga må manuelt stoppes på pumpa.

 

Noen tips om hvordan finne ut hva som er galt??

 

Går en lilla ledning fra tenningslåsen, hvordan signal skal denne ha ved gange og stopp??

 

Redigert er en 41b ikke 40b som først skrevet.

Redigert av shark1 (see edit history)
Link to post

Hvis det er likt som på 41A så skal der normalt ikke være spenning på stoppmagneten. Den får spenning når tenningsnøkkelen er hakket før av. Vrir du nøkkelen fort av vil ikke motoren stoppe.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Har hatt samme problemet selv.

1. Bryteren på pumpen "hang" litt. løsne den litt, og skru den fast igjen, så er sannsynligvis problemet løst.

2. Du vrir nøkkelen for fort forbi "stoppstilling" til helt av, da rekker ikke stoppen på pumpa å reagere.

 

Ang: egen stoppknapp: det er på "40" motorer, "41" motorer, stoppes med nøkkelen.....

Link to post

Dette var som dere antydet, motoren stopper fint på nøkkelen når jeg ikke skrur tenningen helt av, må bare sette den et hakk bakover.

 

Takker for gode tips, heldigvis at det var så enkelt som "brukerfeil";)

 

Jomfruturen med båten idag gikk også heldigvis bra, kommer nok noen flere spørmål her etterhvært.

Link to post
  • 7 år senere...

jeg hadde det problemet ifjord, jeg demonterte stoppmagneten påmpumpen og smurte den opp,etterpå har det bare virket helt fint . :flag:

 

Kan jeg spørre deg om hvilken pumpe du sikter til, eller hvor denne stoppmagneten er?

Jeg skulle frostsikre motoren i går (AQAD41) og så nektet den å stoppe... gikk rundt 1,5 minutt før jeg klarte å få stopp på den med tenningslåsen. Jeg ble passe stresset da.

Link to post

Det er ikke uvanlig at det kan komme skitt på setet til stoppmagneten, eller at "gummisetet" blir morkent. Man skrur da ut stoppmagneten forsiktig, gjør reint nede i hullet og på selve stoppmagneten og monterer igjen. Er gummisetet morkent må stoppmagneten byttes.

En 40 b motor har vel glødeplugger, det har ikke 41 motorene( muligens noen har forvarmer i innsuget?)

40 b har helt ventildeksel, 41 har 3 delt ventildeksel.

Søk opp tamd 40/41, trykk på bilder så ser man forskjellene.

Link to post

Hmm, klarer ikke å lokalisere det på mine 41b 1991. Noen som kan peke de ut på tegning ?

Har hatt oppe solenoid og den ser ok ut, er fjærbelasta slik at når det settes strøm på (i midtposisjon) spretter tuppen ut, men de jukser av og til ( typisk ved kjøleveske tilsetting på saltvanns sida) og da kunne det vært greit å stoppe manuelt, har også nye solenoider liggende om noen trenger (uorginale) til hyggeligere priser :p

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...