rhummels Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Hei! Har en VP TAMD22P-B som det kommer eksos ut vannpåfyllingen i varmeveksler & etterhvert vann i oljen. Har hatt motor i fillebiter og finner ikke feilen. Jeg har byttet endel... bl.a topp, turbo, alle pakninger & o-ringer. Har også frest av varmeveksler hvor den skal ligge mot toppen, slik at det ikke skal være noe lekasje mellom in&ex. Har testet innsatsen i både varmeveksler & intercooler uten å finne noen rør som lekker. Kan heller ikke se noen sprekker i motorblokk eller varmevekslerhus. Motor har vært kjørt grisevarm av forrige eier og ikke fungert etter dette.. Alle råd mottas med takk :D R Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Har du sjekket at det ikke er sprekker i sylinderforingene? Selv med penetrant test kan dette være vanskelig å se. Forklarer evt vann i olje og eksos i ferskvannskretsen (med varmeveksler). Kjølevannstemperaturen kan da å variere veldig fra kall til varm og omvendt pga gassbobler i ferskvannskretsen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
rhummels Posted May 28, 2008 Author Share Posted May 28, 2008 Har hatt ute stempel og sett underfra. Det er ikke mulig å se ovenfra. Så langt jeg kunne se var det ingen sprekker, og motor er veldig fin innvendig. Kan ikke skjønne noe annet at feilen må ligge i varmeveksleren et sted (selv om det ikke forklarer vann i oljen) R Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Har ikke greie på denne motoren, men symptomene høres ut som lekk toppakning. Sprekk i blokka er selvfølgelig også et alternativ, men treveis lekkasje (sylinder-kjølevann-olje) er gjerne toppakningen. Har du sjekket at topplokket ligger plant mot blokka? Noen prøver toppen mot planskive. Jeg prøver heller toppen mot blokka, da det er det som teller. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
rhummels Posted May 28, 2008 Author Share Posted May 28, 2008 Toppen er helt ny, samme med toppakning, så kan ikke skjønne at den skal ha vridd seg uten videre ;D R Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TG-cruiser Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Det kan være selve motorblokken er blevet skæv af varmepåvirkning. Den kan måles med et stykke plant fladjern ( specielværktøj) Og ved større motor plansliber man nogle gange motorblokken. Det er nok noget som kræver et større værkstedsbesøg, desværre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.