rhummels Startet 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2008 Hei! Har en VP TAMD22P-B som det kommer eksos ut vannpåfyllingen i varmeveksler & etterhvert vann i oljen. Har hatt motor i fillebiter og finner ikke feilen. Jeg har byttet endel... bl.a topp, turbo, alle pakninger & o-ringer. Har også frest av varmeveksler hvor den skal ligge mot toppen, slik at det ikke skal være noe lekasje mellom in&ex. Har testet innsatsen i både varmeveksler & intercooler uten å finne noen rør som lekker. Kan heller ikke se noen sprekker i motorblokk eller varmevekslerhus. Motor har vært kjørt grisevarm av forrige eier og ikke fungert etter dette.. Alle råd mottas med takk :D R Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Har du sjekket at det ikke er sprekker i sylinderforingene? Selv med penetrant test kan dette være vanskelig å se. Forklarer evt vann i olje og eksos i ferskvannskretsen (med varmeveksler). Kjølevannstemperaturen kan da å variere veldig fra kall til varm og omvendt pga gassbobler i ferskvannskretsen. Sitér dette innlegget Link to post
rhummels Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Har hatt ute stempel og sett underfra. Det er ikke mulig å se ovenfra. Så langt jeg kunne se var det ingen sprekker, og motor er veldig fin innvendig. Kan ikke skjønne noe annet at feilen må ligge i varmeveksleren et sted (selv om det ikke forklarer vann i oljen) R Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Har ikke greie på denne motoren, men symptomene høres ut som lekk toppakning. Sprekk i blokka er selvfølgelig også et alternativ, men treveis lekkasje (sylinder-kjølevann-olje) er gjerne toppakningen. Har du sjekket at topplokket ligger plant mot blokka? Noen prøver toppen mot planskive. Jeg prøver heller toppen mot blokka, da det er det som teller. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
rhummels Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Toppen er helt ny, samme med toppakning, så kan ikke skjønne at den skal ha vridd seg uten videre ;D R Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Det kan være selve motorblokken er blevet skæv af varmepåvirkning. Den kan måles med et stykke plant fladjern ( specielværktøj) Og ved større motor plansliber man nogle gange motorblokken. Det er nok noget som kræver et større værkstedsbesøg, desværre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.