Lingefan Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Denne artikkelen beskriver noe av det som foregår for tiden: http://www.varden.no/article/20080528/NYHET/232984154/1001/_ Hva mener vi om dette? Quote Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 De skal de ikke. De skal, akkurat som en taxi på hjul, holde seg til gjeldende regler og bestemmelser. Må fartsgrenser brytes, skal det brukes blålys. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Denne saken fra Mandal viser også noe av problemet med dagens fartsgrenser. Greit nok at man må fortøye ordentlig når man har hytte mot leia men når dagens regelverk åpner for testkjøring av store, hurtiggående båter 30m fra land, innaskjærs i et område med kajakker og en mengde småbåter fortøyd langs land er noe rett og slett galt. http://www.lindesnes-avis.no/artikkel.asp?Artid=170448 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Det var slike båter taxi'ene i kragerø skulle hatt: http://www.varden.no/article/20080515/KULT...45/1191/NYHET07 (dette er båten til min bestefar og broren hans det er beskrevet om her) I den har jeg mange gode minner fra barndommen ja.. (dessverre ikke noe bilde her, men det er en god gammel trebåt) Quote Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Hva mener vi om dette? Det er da ganske enkelt å svare på? Når jeg bruker/betaler for Taxibåt i Kragerø så er det fri fart, når andre bruker/betaler for denne så får de avpasse farten etter forhold og regler. Jamen glad jeg ikke lenger er avhengig av Taxiene der for transport til/fra hytta! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Har selv båten i Kragerøskjærgården. Jeg opplever taxibåtene som et problem KUN i de 3 travleste ukene i juli. Da er det tidvis så tett mellom fritidsbåtene at manøvrering blir en utfordring. Jeg synes det vil være en fordel dersom taxibåtene i denne perioden kunne vise noe mer hensyn enn de gjør i dag. Quote Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Er helt enig med snekker'n. Kjører selv fra hytta på Gumøy til byen daglig om sommeren, og har opplevd sikksakkjøring av Taxibåter i planingsfart mellom møtende båter i trange sund. Andre turister som ser Taxibåter kjører fort vil ta etter disse og anta at man ikke må følge reglene. Selv om det blir annonsert i "Varden" at det kun er Taxibåter som har dispensasjon, vil det være mange som ikke leser den avisa.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
truls8 Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Det er vel slik at en skal holde fart etter forholda. Det står i sjøveisregelene en plass. Tviler på at kommunen kan forandre på dei. Hvis dere ser en taxibåt som kjører fort, er det bare å kjøre forran med et langt flytetau bak. Opps viste ikkje at det låg ute. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
håpløs Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 (edited) Hvis Taxi'en kjører fort så gjør jeg det og.... Edited May 28, 2008 by håpløs (see edit history) Quote Livet er for kort for sightsing. Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Tar taxi båt et par ganger hver sommer til og fra hytta på Skåtøy. Flott at de kjører fort da :-) Men i fellesferien med et mylder av båter holder de en voldsom fart rett ved land og gjerne i sikk sakk mellom båter. Ikke bra, og litt forstårlig, Problemet er vel å omstille seg fra en ganske stille og rolig tilværelse til et sabla stress i noen få hektiske uker. Mvh Pjolter Quote I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
håpløs Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Skal jeg være helt ærlig så synes jeg mange av taxi sjåførene i Kragerø er sutrete. Surere tryner skal du lete lenge etter. Finnes selvfølgelig unntak, men flertallet er direkte motbydelige til tider. Deriblandt vedkomende på bilde i avisa har jeg hatt langt oppi halsen flere ganger, bare klaging hele tiden. Før var det ikke noe problem med fart, da hadde di brygge i indre havnebaseng og måtte kjøre sakte hele veien inn dit. Det klagde ingen på, men så ble di flyttet, og da sutret di volsomt, for hvordan kunne kundene finne di nå? sa di. Så klager di for at di ikke tjener nok penger, men så jobbes det ikke mere en de absolutt gidder heller. Er jo umulig å få tak i en taxi etter at det er blitt middagstider. for ikke snakke om lørdagskveld. Kjenner personlig taxisjårører som gadd og jobbe kvelden tidligere, og di klagde aldri på inntekten. Da er det jo dobbel rate også. Di jobber i Service næringa og det bør di ta innover seg. Er ikke rart di får motbør når det altid er klaging. Quote Livet er for kort for sightsing. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lingefan Posted May 28, 2008 Author Share Posted May 28, 2008 Jeg mener at de må ta hensyn og vise sjøvett, akkurat som alle oss andre _må_ gjøre. Det er overraskende mange som kjører i "halvplan" inn forbi bryggekaiene i Kragerø. Har folk så dårlig tid når de har ferie, eller er det bare dårlig tålmodighet? Til og med 14 fotere lager store bølger i over 5 knop. Det ser dessuten idiotisk ut å kjøre i halvplan. Jeg er selv fra Bærum og kaller dette for "Bærumsfart" for å være litt ironisk . Man gir et inntrykk av at man er en landkrabbe uten peiling på sin egen hekksjø. Så har vi de som kjører hensynsløst altfor nærme brygger og badeplasser. At sjøen er et fristed i størst mulig grad er vel noe de fleste båtfolk ønsker å opprettholde. Men dersom utviklingen går i denne retningen på skikk og bruk så blir det nok fortere retningslinjer osv... Quote Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Her nord hvor det er god plass mellom båtene foretrekker jeg at 20-40 fotere kommer i "plan" kontra "halvplan". Hekkbølge fra sakte fart på synderen når man ligger fortøyd nært land har jeg dårlig erfaring med. Quote Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
oslofjord Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 (edited) Alle havner bør ha hurtigled for småbåter som gjelder intill man er nesten i havn. På samme måte som bilene slippper å kjøre på infartsveier i gangfart bør heller ikke sjøveiene blokkeres med meningsløse fartgrenser. Båten må tas på alvor som transportmiddel uansett om det taxibåt eller man skal på jobben eller butikken med egen båt. Politikernes premiss er at båter kun skal brukes uten mål og mening til hyggeformål ikke transportmiddel. Edited May 28, 2008 by salt (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hess21 Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Jeg har selv hytte i Kragerø, og de kjører 5 knop der de skal, sjøveien fra jomfruland kan man jo kjøre utenom de trage sundene. Jeg har hytte På sukkertppen, her kjører det taxibåter med fri fart 1 meter fra brygga. jeg ser ikke på dette som et problem, de kjører bare full spiker der hvor vi gjør det også Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 jeg ser ikke på dette som et problem, de kjører bare full spiker der hvor vi gjør det også Og det synes du er ok, eller ? At du kjører full fart en meter fra brygga ?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lingefan Posted May 29, 2008 Author Share Posted May 29, 2008 "En meter" fra bryggen i "full fart" høres helt horribelt ut. Jeg bader ofte utenfor bryggen på hytta. Kan ikke tenke meg at det er så deilig å få en taxibåt over seg. I et svært smalt sund mellom vår egen lille holme og en liten reserveholme så kjører det enkelte båter i planingshastighet. Det har forekommet at taxibåter gjør det samme. Det koster de ingenting i omvei, tid eller penger å kjøre utenfor holmen vår, og de fleste gjør heldigvis dette. Men noen foretrekker å kjøre innenfor. Det er de hjertelig velkomne til, men da må de ta hensyn og kjøre i maks 5 knop. Vi svømmer over dette "sundet" til en badeøy som tilhører. Vi har blitt mer og mer oppmerksomme på å ha synlige luftmadrasser eller annet på disse svømmeturene. Tenk om det kommer en idiot og kjører oss ned mens vi bader... Quote Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
pappegoye Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 Mye artige argumenter her gitt.. Et par ting jeg undrer over da i farta, hvis jeg bygger meg hus eller kjøper meg et hus intill E-18 feks, kan jeg da klage på at bilene kjører så fort forbi husveggen min? eller at de bør sette ned farten på det aktuelle stedet, sånn at jeg kan labbe over veien til eiendomen min på andre siden av veien? Ja det er satt på spissen, og litt dårlig argument siden biler ikke lager bølger osv... Men grunnlaget for klagene er jo at stadig flere steder får 5 knops grense, så tiden det tar på kjøre fra byen og ut til de ytterste øyene blir lenger og lenger. For turister, hytte folk, og folk med god tid er ikke dette noe problem, men jobber som tømrer, og skulle likt å sett den kunden som ikke hadde klaget over å måtte betalt 2timer ekstra hver dag fordi taxibåtene ikke fikk lov til å kjøre fort. Dette vil utgjøre opp mot 800,- per mann man har til å jobbe på hytta si per dag, og da for en liten jobb på en 4ukers tid, vil jo dette komme opp i 16.000.- ekstra. At det kan være vanskelig å få tak i taxibåt på ufine tider, er helt riktig, men det kan legges pålegg om at alle taxibåter som skal få kjøre i Kragerø må være med i en 24t sentral sånn som bilene har så hadde det vært løst. Bare min tanker i farten... Quote All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 (edited) Jeg var i fjor i Kragerø med båt for første gang siden 1995, og likte ikke det jeg så av hverken taxibåter eller andre båter som "la seg i kjølvannet av taxibåtene" i trange farvann. Min Nidelv 24 spratt hit og dit pga bølger, så mye av kosen forsvant når vi "endelig var inne i smult og trygt farvann og kunne lage oss en god kopp te". Jeg reagerer ikke slik når jeg fører båten fra "Stabbestad-sida" og inn til byen, for da forventer jeg slikt, - men når jeg kommer østfra og er på vei inn de smale "gatene" fra Jomfruland øst og mot Kragerø opplever jeg det helt unødvendig. Har vi ikke en generell 100-meters grense i Norge? Er det bare noe jeg har hørt - eller er det nasjonale regler? Når det gjelder poenget med snekkerne og deres timeslønn: Det har ingenting med hverken sikkerhet eller trivsel å gjøre. Koster det 18000 kroner ekstra fordi hytteeierne er heldige å eie en hytte i Kragerø skjærgården, ja da koster det det ekstra. Hvis man gjør et unntak pga dette blir det det samme som å si at jeg kan kjøre så fort jeg vil med bil i tettbygde strøk, for det koster min oppdragsgiver så og så mange kroner ekstra for hver time jeg sitter i bilen... ..eller at jeg kan si til taxi sjåføren i Oslo at han bare skal gi "full gass" fordi det koster min oppdragsgiver penger når jeg reiser, og derfor er han fritatt fra de generelle reglene. Det er noe annet at det eksisterer egne taxi og bussfiler (kollektivfelt), fordi trafikken "står" i rushtiden. Taxi og buss har ikke lov til å kjøre over fartsgrensen allikevel... ..Bare noen av mine tanker en søndags kveld. Edited June 1, 2008 by psolse02 (see edit history) Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
pappegoye Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 (edited) Nå er det jo snakk om egene ledere\gater for taxibåtene, og ikke fri fart over alt. I kragerø er det 495 øyer\holmer\skjær, så det er uansett mulig å finne en innfart som det ikke kryr av båter i høy hastighet, for å ta en rolig tur på vannet uten å bli kastet over bord av taxibølger. Men tar man hovedlederen inn fra Jomfruland til Kragerø igjenom Skåtøysund, som er hovedåra inn den veien, må man nesten regne med trafikk, selv ferga kjører her. Og forslaget går jo på at taxibåtene skal slippe 5.knopen, ikke at farten skal øke mere, som du henviste til i ditt innlegg ang taxibiler i Oslo. Men hadde sikkrt ikke brydd deg om at farten på E-18\E-6 i Bjørvika(?) i Oslo ble satt til 30km\t så de tyske bobil turistene kunne sett på Operan.... Edited June 1, 2008 by pappegoye (see edit history) Quote All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 Av fare for å spore av tråden vil jeg bare nevne at Hurum kommune har gitt dispensasjon til et foretak som driver med RIB-safari. Jeg la ut noen bilder om dette i 2007. Disse svære RIBbene har visstnok fått dispensasjon av Hurum for å kjøre hurtig tett inntil land. Dette er visstnok ledd i nye veier innen turisme. Men jeg er ikke sikker på detaljene her. Poenget med innlegget er dispensasjon fra de alminnelige fartsbestemmelsene, se bl.a. denne: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=440265 . Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hess21 Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Og det synes du er ok, eller ? At du kjører full fart en meter fra brygga ?? ok, jeg kan være enig i at de kunne slakke ned farten så nærme bryggene Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hess21 Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Jeg syns dette temaet er blåst opp, jeg har hatt hytte der lenge og har aldri sett på taxibåtene som noe problem, tvert i mot NÅhar også disse førerene av taxibåtene en viss peiling på hvordan man skal ferdes på sjøen. vis en taxibåt uventet ser meg i andre enne av sundet vårt sakter den ned og ut av plan. Dette har fungert utmerket for oss nesten ute ved jomfruland som har hytte ved et veldig trafikkert sund. Det er ikke noe problem i kragerøskjærgården og finne "veier" hvor taxiene ikke kjører for de kjører som oftest "EUropaveiene" Jeg syns ikke båtene skal slippe 5 knopsgrensa, men de kjører som oftest, hvis det er mulig en omvei hvor de kan kjøre fort. Vi er venner av AAsvk taxi og de kjører ikke så Fantastisk fort, i overkant av 25 knop. Mange store båter gjør det..... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Ha´kke forandret seg mye i Kragerø-skjærgården ser jeg EN grunn til at vi unngår stedet! Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Hvorfor er det så viktig at taxibåtene kjører så fort? Hva er egentlig problemet? Synes dette høres helt tullete ut. En reise tar den tiden den tar. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.