2nd Trikker'n Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Vi skal holde oss unna dem i havner og i trange farvann, slik at de slipper å komme i en situasjon hvor de må vike dersom de har vikeplikten. Vi skal altså gjøre det vi kan for å ikke forstyrre deres ferdsel. Men - og dette er litt skremmende- herr Halvorsen tar feil, og det kan føre til farlige situasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Jeg spør fordi vi hadde en ubehagelig situasjon i går ettermiddag. Var på vei inn til Kragerø med hele familien i jolla, en Pioner 12. En taxibåt kom i bra fart fra babord. Det ville ikke kostet han noe å dreie noen grader på rattet og gå bak oss. Han presset seg foran med 10 meters avstand. Jeg kunne helt klart ha senket farten tidligere, og vil nok gjøre det for fremtiden for å unngå ubehagelige situasjoner. Et sammenstøt vil være rått parti, og det vil jeg for all del unngå. Er mest interessert i å vite jussen her. Er Taxibåter nyttetrafikk som jeg er pliktig å vike for eller ikke? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Mouche Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Som jeg forstår det så er en taxibåt som de facto driver med transport av varer, folk og/eller fe, å anse som nyttefartøy. Hvis fører er ute på søndagstur med familien så er den det ikke. Hvordan man skal kunne se forskjellen har jeg aldri skjønt, ei heller i mørke basert på lanterneføring. Så da gjelder vel; Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Regner med at en taxibåt er å anse som "annen nyttetrafikk", men andre her er nok bedre på jusen enn meg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 (redigert) Nå spekulerer jeg fritt (som vanlig) og lurer litt på hva som egentlig var intensjonen bak de særnorske reglene. Jeg tror at de kloke hodene hadde ferger og større laste- og passasjerskip i tankene. At dette skulle også gjelde for små taxibåter, tror jeg at kom som en overaskelse på dem. Redigert 9.August.2008 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Nytt for meg også dette med å holde av veien for taxibåter Blir vel det samme som at taxi kan kjøre i kollektiv feltet, skjønner ikke helt den heller! Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
BendikTeigene Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) Det blir vel slik som 2nd Trikker'n sier. Man skal aktivt unngå å komme borti situasjoner hvor en taxibåt må vike for fritidstrafikk. Ellers gjelder jo naturligvis vikeplikt hvis man først skulle komme opp i situasjonen. Redigert 10.August.2008 av BendikTeigene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Hva blir det neste! Taxi skilt istedet for topp lanterne?????? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Snekker'n Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Det blir vel slik som 2nd Trikker'n sier, man skal aktivt unngå å komme borti situasjoner hvor en taxibåt må vike for fritidstrafikk. Jeg er helt enig i at man aktivt skal forsøke å unngå slike situasjoner. Ellers gjelder jo naturligvis vikeplikt hvis man først skulle komme opp i situasjonen. Hvilken vikeplikt? Er Taxibåter nyttetrafikk som fritidsbåter plikter å vike for, eller er det vanlige vikepliktsregler som gjelder? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Mouche Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Igjen, en taxi-båt som bedriver transport av folk og/eller varer i næring og mot betaling er vel å anse som nyttetrafikk, hva ellers? På veien er en Taxi å anse som en del av kollektivtibudet/trafikken og får således noen rettigheter som vi andre ikke har. Dog finnes et helt merkelig unntak her også og det er de privatbilene som er registrert som buss og dermed har lavere avgifter og kan benytte kolletivfeltet mange steder. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Pjolter Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Hei igjen. Jeg er nå tilbake etter 5 uker borte på ferie. 2 av ukene ble tilbrakt på hytta på Skåtøy utenfor Kragerø ( Og de som kjenner meg vil le godt av at jeg da er mangemillionær og søkkrik ) Tatt de forhatte taxibåtene 4 ganger og er godt fornøyd med både service og tiden de bruker. Hadde en fin prat med en av taxibåtsjåførene og han sa mye av det samme som er skrevet i denne tråden. Spesiellt var vel grunnlaget for videre næring ville bli ødelagt hvis de skulle følge de samme reglene som oss andre. Mye av grunnlaget for driften blir jo lagt i de hektiske periodene ( De som hadde D6 hadde alle skiftet dysene og hatt problemer med de. Sorry en digresjon) En trase`er vel en enkel løsning som ikke akkurat vil løse problemene siden de kjører alt og alle til mange forskjellige steder. Vi som er "vokst" opp i Kragerø skjærgården er jo vant til disse taxibåtene. Fra når vi hadde den gamle snekka, kjørte vi bestandig opp mot bølgene når de raste forbi oss. Og dette henger igjen enda. Skjer helt automatisk. Så jeg er faktisk ikke sikker på hva som er best. Jeg mener hvis vi må velge. Ingen taxibåt? eller fortsette slik vi har hatt det i 20 år? ser selvølgelig poenget at de ikke skal ha særbehandlig, men slik jeg så det i sommer kan de godt ta mer hensyn og ta større buer rundt småbåter. der er de ikke flinke i det hele tatt. Resten er jeg faktisk usikker på. sikkert siden jeg er vant til det i så mange år.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Worry II Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Kommer ny fartsgrense i Kragerø, Taxibåtene får ikke unntak: http://www.batmagasinet.no/artikkel/alle-m%C3%A5-vise-hensyn-%E2%80%93-ikke-bare-taxib%C3%A5tene Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Selvsagt kunne de ikke få unntak. Jeg forstår selvsagt godt at de ønsker det, men alle som har vært i Kragerø-skjæregården ser jo at taxi-båtene har vært et problem. De kunne ikke få fortsette slik. Sitér dette innlegget Link to post
frdrk_k Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 (redigert) slik det ble fra 18mai i kragerø, hele skjægården har nå fått 30knops grense, helt til utsiden av jumfruland( for de som ikke er helt kjent, så er danmark neste), samt grensen også går mot bamble og risør. ellers har de nå også innført en ny 5knops sone, der en kommer fre hyttebyen i kirkholmene og inn til byen, noe jeg synes er bra da folk kjører som svin i sund som er trafikkert nok om sommeren. taxibåtene må jo også forholde seg til disse reglene nå, men ser ikke problemet der annet enn når en skal passere tatøy osv. ellers så kjører de i rundt 25knop bortimot hele tiden, og det er ikke satt opp andre 5 knops regler, så ikke mye forandring siden sist. ikke verdens råeste kart, men det er en ilustrasjon for hvordan vi i kragerø får det nå i vår havn =) Redigert 18.Mai.2015 av frdrk_k (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Betyr det at det forsatt er 30 knop rundt Galleiodden? Hadde håpet denstygge ulykken med taxibåten hadde gjort at de inførte 5knop der også. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 (redigert) Jeg kommer ofte til å fortsatt kjøre i 33-46 knop i 30 knops-sonene. Hvordan skal de klare å fange meg? Og hva skal det koste å bli tatt? I Oslo kjører mange i 25-40 knop i 15-knops sonene til tider. Må ikke målingene tas fra land osv? Er vel bare å nekte uansett forhold og be om bevis. Uansett tror jeg det bare koster 1500kr Redigert 19.Mai.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
TICORA Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Jeg kommer ofte til å fortsatt kjøre i 33-46 knop i 30 knops-sonene. Hvordan skal de klare å fange meg? Og hva skal det koste å bli tatt? I Oslo kjører mange i 25-40 knop i 15-knops sonene til tider. Må ikke målingene tas fra land osv? Er vel bare å nekte uansett forhold og be om bevis. Uansett tror jeg det bare koster 1500kr Det er sånne båtførere jeg blir trist av. Du mener å vite bedre og hever deg over lover og regler. Grensene settes for å øke sikkerheten til alle i området, ikke med hensikt til å øke inntekten til staten. Ligger ofte i begge områder du viser til og dessverre er det fler enn deg som ikke forstår dette. Er det virkelig kun miligheten til å få straff som hindrer deg i å begå andre lovbrudd også? Skjerpings! Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 (redigert) Ser ikke helt poenget med å ligge i 35-40 knop i 30 knopsone? Hva tjener man på det? Synes nesten det er mer fornuftig ligge i 20 der grensa er 15 knop for å komme skikkelig i plan.. Redigert 20.Mai.2015 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
frdrk_k Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Betyr det at det forsatt er 30 knop rundt Galleiodden? Hadde håpet denstygge ulykken med taxibåten hadde gjort at de inførte 5knop der også. det er snakk om å sprenge skjæret utenfor galeiodden, men 30knopen gjelder bærøfjorden, altså egentlig rundt hele øya er det 30knop, men innover i kragerø fjorden, mot kil treffer du på 5knopen Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 det er snakk om å sprenge skjæret utenfor galeiodden, men 30knopen gjelder bærøfjorden, altså egentlig rundt hele øya er det 30knop, men innover i kragerø fjorden, mot kil treffer du på 5knopen Det er vel forsatt 5 knop på innsiden av Øya. Personlig synes jeg de er mye stygg kjøring rundt Galleiodden, det er uoversiktlg og båtene kommer både inn- og ut fra kragerø i 30 knop svært nær odden. Mange ligger på vei opp i plan ut fra Kragerø og ser ikke all verden over baugen. Var dessverre ikke veldig overrasket over ulykken. Snakker man om å fjerne undervansskjæret mellom kardinalmerkene? Sitér dette innlegget Link to post
frdrk_k Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Det er vel forsatt 5 knop på innsiden av Øya. Personlig synes jeg de er mye stygg kjøring rundt Galleiodden, det er uoversiktlg og båtene kommer både inn- og ut fra kragerø i 30 knop svært nær odden. Mange ligger på vei opp i plan ut fra Kragerø og ser ikke all verden over baugen. Var dessverre ikke veldig overrasket over ulykken. Snakker man om å fjerne undervansskjæret mellom kardinalmerkene? det er 5knop fra galeiodden inn mot byen, dvs 50m fra lang opplegget, rettere sagt ferje kaja til galeiodden. undervannskjæret skal vekk ja, mellom kardinalmerkene pga trafikken til større båter, slik at det blir nogenlunde flyt da det står på som værst og ikke blir for mye endring i kurs osv. men ja, mange i kragerø, der folk er på fest i hytter og båter, drar fra skjærgården og inn til byen, fortsetter festen, skrur av lanterner for å ikke bli tatt av politiet, tar sjanser mtp seg selv å andre Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Grunnen er at jeg har kjørt slik mellom hytta og byen siden jeg ble født. Sparer ingenting på det, men det blir så tullete at sjøen skal overreguleres. Og ingen skal ta fra meg den gleden. Det kunne heller vært maks fart i mørket eller i regnvær/dårlig sikt. Det er mange nykommere på sjøen. Men innfør heller strengere regler for å kjøre båt som går over 30 knop, F eks førerkurs. Jeg er født tidlig 80-tallet og vi har alltid hatt hyttebåt som går i over 40 siden jeg ble født. Kjempegøy å kjøre fra alle andre. Det kommer jeg selvsagt til å fortsette med, tradisjonen tro. Og det er kun pga morofaktor. Husk -om du blir stoppet er det trolig kun måling fra land eller fly som er gyldig. Måling fra båt kan bare være en indikasjon. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Grunnen er at jeg har kjørt slik mellom hytta og byen siden jeg ble født. Sparer ingenting på det, men det blir så tullete at sjøen skal overreguleres. Og ingen skal ta fra meg den gleden. Det kunne heller vært maks fart i mørket eller i regnvær/dårlig sikt. Alt dette er regulert ut fra at man skal tilpasse farten etter forholdene. Dessverre så viser vel stadig erfaring at skjønnsvurderinger som er overlatt til personer selv tidvis feiler. Egne vurderinger er ikke gode nok hver gang Resultatet av det blir maxgrenser, noe som jeg mener i all hovedsak er en dårligere løsning, men noen ganger absolutt nødvendig. I ditt konkrete tilfelle snakker du på mange måter mot deg selv, du vil ha friheten til å selv bestemme men samtidig maxgrenser som vi ikke hadde trengt hvis folk var i stand til å forvalte den friheten man har gjennom egne skjønnsvurderinger i loven (fart etter forholdene). Pose og sekk er ikke mulig. ----------- For i realiteten er det vel ofte slik at det er de som utnytter "friheten" gjennom egne skjønnsvurderinger som til slutt presser frem behovet for maksgrenser når de peiser avgårde i mørket, trange leder osv. Jeg tror de vet at det de driver med ikke er gode vurderinger men de utnytter loven, de vet at det er "lov", eller i det minste at de ikke konkret kan bli "tatt". Gratispassasjerer som til slutt ødelegger for alle andre, som det pleier å være. Klart, det finnes nok en og annen som ikke vet bedre, men jeg tror ikke det er så mange av de. Du Lingefan er jo 100% åpen på at du gir f..., honnør for din åpenhet men innse at det er du selv og sånne som deg som presser frem restriksjoner og maksgrenser på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Det er mentaliteten til hyttefolket fra ABO området igjen. Lokale regler og holdninger gir de f-- i. Samme som i tråden om han som ble jaget fordi han spiste lunch. Når man bygget ny Vrengen bro og det ble innført bompenger protesterte hyttefolket fra ABO området drabelig. De bodde jo ikke der. De lokale fikk betale. Hyttefolket derimot bidro til lokal fremgang og velstand ved å kjøpe melk og brød på øya. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Mye aggresjon mot Stor-Oslo folk ser jeg. Og dette på tross av at de fleste som bor der opprinnelig kommer fra andre steder. Lurer på hvordan det lokale næringsliv og kommune hadde sett ut på steder som Øyer, Hemsedal, Geilo, Tjøme, Kragerø, Lillesand osv uten hytte og feriefolket. Tror nok de lokale heltene rundt omkring har skodd seg godt på ABO gjengen som du liker å kalle det ;-) For ikke snakke om grunneiere som har fått solgt tomter for ørten millioner som før var bortimot verdiløse. Det var kanskje bedre før når man satt ved gjerdet og tygget skrå. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lingefan Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 (redigert) Er nå i Kragerø på en av de første sommerdagene i år. Så langt har ca halvparten av båtene under 8 meter redningsvest på og har sett minst ti båter over 35-40 knop i dag. Så her er alt som før og godt er det :) Det er fjollete når jeg kan kjøre uten vest i min største båt og med en av de mindre må jeg ha på. Konklusjonen er at vi kjører uten vest når ikke i plan og med i plan uansett båt. Før lå jeg ofte i 25-30 knop og marsjet, men nå som det er 30 maks grense er det mye morsommere å kjøre det båtene går til enhver tid. Barnslig? Ja! Moro? Ja! Sparer jeg noe tid? Nei! Hadde vært moro å bli stoppet en dag for denne overtredelsen. Jeg er ikke av de verste fartsbøllene på fjorden og respekterer alle 5 knops soner. Det viktigste er å kjøre som en gentleman. I mørket kunne det gjerne vært maks 20 knop. Redigert 23.Mai.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.