Lett match Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Husk -om du blir stoppet er det trolig kun måling fra land eller fly som er gyldig. Måling fra båt kan bare være en indikasjon.Helt til det skjer en ulykke og det utifra skade omfanget kan bevises at farten har vært over det lovelig.Etter min mening er det bare idioter som tror at en "bot" fra politiet er det værste som kan skje. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 (redigert) I så fall er jeg en idiot i dette tilfellet. Andre får gjøre som de vil så gjør jeg som jeg vil. Har aldri vært i ulykke fordi jeg kjører fornuftig og tar hensyn. Men likevel kjører jeg gjerne grisefort der det er trygt. De gangene det skjer ulykker er det alltid mørkt og alkohol inne i bildet. Regelryttere kan også være idiotiske. For det første er det ikke utstyr som kan måle farten på båtene som er godkjent. For det andre burde de satt mørkekjøringsregler med maks 20 knop i mørket. Det har aldri skjedd ulykker på dagtid pga høyere fart enn 30 knop. Når fartsgrensen først er vedtatt er jeg glad den er 30 knop og ikke 15 som i indre Oslofjorden. Der kjører jeg heller ikke i 15 knop, det lager veldig med bølger. Enten oppå (de fleste båter planer først i 17-21 knop)eller 5-7 knop er jo naturlig for de fleste. Redigert 23.Mai.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lett match Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Jeg ville tro at han som ble dømt til 21 dagers fengsel og fikk et erstatningskrav på ca. 700.000,- mot seg etter en ulykke ikke lenger tror at bot fra politi er det værste som kan skje. Dommen er riktignok anket så utfallet kan bli endret. Det er langt mellom ulykkene, men de skjer, og da er det mange med holdninger som deg som angrer. Forøvrig tror jeg det er få idioter, inners inne vet allle at bot fra politiet ikke er det værste som kan skje. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 17.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 Hvorfor er det så viktig at taxibåtene kjører så fort? Hva er egentlig problemet? Synes dette høres helt tullete ut. En reise tar den tiden den tar. Godt resonnert. Når folk fra byene kommer til Kragerø for å feriere 14 dager i året vil de være med på å bestemme hvordan de fastboende og næringslivet skal tilpasse seg feriefolket.Tempoet skal ned. En reise skal være en reise som skal nytes.De ferierende vil ikke plages av støy, bølger og utidig kjøring forbi bryggene sine.De vil vil ha fortrinn til å ro en robåt i leden uten å bli utsatt for raske taxibåter. I byene hvor de ferierende bor tilrettelegges det med motorveier, t-baner , egne buss og taxifiler som til overmål kan brukes av elbiler. Tempoet er på topp, det tutes, gasses , klutshes, gires, fartsgrensene brytes, det kjøres på rødt og noen ganger kommer finger opp hvis man nøler et sekund på grønt. Det parkeres nær sagt over alt , lovlig eller ulovlig Taxibåtførerene er noen idioter? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 (redigert) Har nå vært to uker i Kragerø og har 360 graders utsikt til fjorden fra hytta. Folk kjører akkurat som før, med et unntak, det er kommet masse vannscootere til min store glede. Herlig å se folk kose seg litt høy fart både av båter og vannscootere. Jeg elsker å observere båter kjøre forbi i alle hastigheter og se hvordan de går i bølger etc. Verden hadde vært kjedelig med bare snekker og seilbåter, selv om også det er hyggelig i seg selv. Personlig ser jeg fordelen med å kunne begge deler, hygge seg med saktegående stilfulle båter (tresnekker og kogger) og ha det moro med lek og fart og spenning innenfor trygge rammer. I tillegg er det moro å kjøre lange distanser hurtig. Redigert 17.Juli.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
andersb Svart 17.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 Lingefan skryter på seg fart, eneste gangen jeg har sett han dra forbi var når vulkingen i ene propellen min slapp og jeg makset 3 knop... ;) Som noen sa her før, 30 knop gir vesentlig mer mening enn 15 knop, i 30 lager jeg ingen betydelig bølge og har fått maskinene over planingsterskel så de ikke sliter. Men hva vi skal med fartsgrenser ingen kan håndheve... ? det er jo kanskje åpent for debatt? Er det for utregninger og ekstra regress etter ulykker... som noen skriver? det er jo ikke så preventivt vil jeg påstå. Jeg har hatt diskusjonen i bærums bassenget noen ganger, med "den du kjørte 16-17" og jeg med mine "nei jeg kjørte 15" Nå er jeg såpass gammel og slack at jeg har 95% av turtallet på tomgang, men det er jo stas å dra på litt, og jomfrulandrenna f.eks. er ikke sååååå trang, og gå utenfor er det stortsett for mye sjø til å dra på skikkelig. Ett problem med slike grenser er at folk da faktisk holder 30 hvor de kanskje ellers hadde gått ned i fart, "fordi det er max og lov" ikke fornuftig. Masse frifartssoner nedover det ikke er fornuftig med 60+, og tilsvarende steder nå med 30, der 60+ er 0 stress. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.