Mouche Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Som vanlig så er det, etter min mening, noen som ser problemer i, og over, alt, mens en del av oss nyter sommeren og ser litt lysere på livet, ja sågar nyter livet! Har vært fast "inventar" i Kragerøs flotte skjærgård siden 1962 og har regnet ut at jeg har bodd der i totalt fem år på disse årene og allikvel så har jeg aldri opplevd problemer med disse forferdelige Taxi-båtene. Så enten er jeg totalt dum, døv og blind, eller så er det noen som ser fanden selv på høylys dag! Jeg holder en knapp på det siste! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 det burde være en selvfølge at de tok \tar samme hensyn som andre båtfolk i henhold til til de gjeldende regler som til enhver tid måtte forekomme. mitt inntrykk etter 3-4 ganger i kragerø med båt er at de ikke viser slik hensyn som man forventer av andre . tenker da mest på bølger og fart. du trenger da ikke skjemmes for å ikke ha oppdaget at taxibåtene holder noe høyere halvplaningsfart enn andre i de mange trange leidene som er i hyttparadiset ditt mouche. :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
wave Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Det ligger an til et underlig kaos mht. fart og fartsbestemmelser framover. Ikke bare at kommunene kan ha ulike regelverk, men når ulike kommersielle foretak kjører på dispensasjon, er det vrient å klandre andre for å ha tatt signaleffekten. Ikke alle er oppdaterte på hvem som til enhver tid har fått innvilget fri fart - utover utrykningsfartøyene da. Fartsbestemmelsene minner vel da mer om en relativt hullete ost, om man må vel regne med at de også blir oppfattet som høyst relative. Når man innfører fartsbegrensninger i et område, er det en grunn til det. Farene/ulempene man ønsker å unngå blir ikke mindre om båtene kjører taxikunder, turister eller privatpersoner. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 du trenger da ikke skjemmes for å ikke ha oppdaget at taxibåtene holder noe høyere halvplaningsfart enn andre i de mange trange leidene som er i hyttparadiset ditt mouche. :-) Det er ikke så lett å oppdage disse siden jeg ikke har sladrespeil montert på båten! Mulig at de taxibåtene kjører fort, men jeg kjører mye fortere, og særlig i de trangeste sundene, det er moro det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 ja men du burde vel da til tider ta igjen og "runde" noen av disse taxibåtene . :-) grattis med 4000 veloverveide innlegg. senest i perleporten i helgen tenkte jeg endel på disse fulle svina som natterstid er ute og tester hvor fort de kan kljøre i trange sund. jeg og min lille ,verdens nydligste 4årige jentunge lå i aktercabinen , og hva som hadde skjedd hvis en idiot i en 14- fots plastbåt i 20 knop hadde prøvd å penetrere akterspeilet mitt. ikke det at jeg tror det skjer , men bekymret for slike folk er jeg. nå sier ikke jeg at alle som kjører fort kjører uvettig, men jeg vet at det finnes desverre endel gale mennesker på denne kloden som ikke skyr noenting for å tilfredstille sine egne adrenalinbehov. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SamH Svart 5.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2008 Ingen disp .. http://www.ta.no/nyheter/vestmar/article3586948.ece Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 5.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2008 Jeg skjønner overhodet ikke disse kravene om disp fra fartsbestemmelsene. På landjorda er det jo rimeligvis slik at en taxi må følge fartsgrensene akkurat som alle vi andre. Og jeg ser ikke hva problemet er for næringen om det samme gjelder på sjøen. Nå har jeg aldri tatt båttaxi, men jeg skulle tro at prissetningen der, som for de fleste andre tjenester, er basert på bl.a. medgått tid for oppdraget. Iallfall bør den være det. Altså kan jeg ikke se at næringen taper noe på å måtte følge bestemmelsene. Ja faktisk vil det vel heller skape behov for enda flere slike båter. FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Mouche Svart 5.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2008 FredT - det har noe med kapasitet og sesong å gjøre! Lite trafikk/behov for Taxi-båter i november, men svært stort behov i mai. Hvis du har sittet og ventet på å få Taxi-båt ut til hytta i en pinse noengang, ja så vet du hva venting betyr og hvor skoen trykker! Hvis taxi-båtene må sette ned farten tterligere og bruke lenger tid enn de gjør i dag, ja da blirproblemet enda større. Og bare sånn for ordens skyld; Kragerøs skjærgård består for det meste av øer uten fastlandsforbindelse så eneste alternativ til båt er å svømme, men dette frarådes! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 5.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2008 hvis det viser seg at du må lære å svømme mouche , anbefaler jeg deg armringer eller ryggmontert egg. det ser ikke dumt ut på voksne i det hele tatt. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 5.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2008 Vi har begge deler Hifo, både oppblåsbare armringer og egg til å ha på ryggen, men de er (var) nok beregnet på mine barn som små og ble hyppig brukt i vår svømmeopplæring av barna! Selv tilhører jeg kategorien; "Pappa'n min kan ikke drukne han!" Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Boywonder Svart 5.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2008 ryggmontert egg. det ser ikke dumt ut på voksne i det hele tatt. :lol: :lol: Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
FredT Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 (redigert) FredT - det har noe med kapasitet og sesong å gjøre! Lite trafikk/behov for Taxi-båter i november, men svært stort behov i mai. Jeg kan ikke se at dette er et logisk argument. Skal det + x-antall båter til for å klare trafikken mai uten å bryte med fartsbestemmelsene, må det nødvendigvis gi samme "utnyttelsesgrad" som tidligere i november samlet for disse, forutsatt at de fremdeles overholder bestemmelsene. FredT Redigert 6.Juni.2008 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Mouche Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Er det samme fartsbegrensningene hele året? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FredT Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Hei Mouche, Et betimelig spørsmål som jeg ikke vet svaret på. Siden du spør antar jeg at du vet svaret, og at det er andre (ikke eksisterende) fartsgrenser utenfor sesongen. Og da ser jeg logikken i ditt i #33 fremførte. FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
hifo Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 synes egentlig taxisjåførene i kragerø skulle gå over til seilbåter. da hadde vi sluppet denne problematikken. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Hei Mouche, Et betimelig spørsmål som jeg ikke vet svaret på. Siden du spør antar jeg at du vet svaret, og at det er andre (ikke eksisterende) fartsgrenser utenfor sesongen. Og da ser jeg logikken i ditt i #33 fremførte. FredT Da jeg skrev innlegget var jeg usikker for det er mange steder og mange regler å forholde seg til! Men uansett så plikter vi jo å sette oss inn i regelverket, vel i allefall følge det (!) så nå har jeg slått opp her; http://www.lovdata.no/for/lf/sj/xj-20010507-0488.html Og da ser det jo ut som det er både den ene og den andre fartsbegrensningen og noen gjelder hele året og noen gjelder i omtrent perioden for skoleferien. Bl.a. pga disse reglene så er jeg stadig sjeldnere i Kragerø by om sommeren, holder meg ute i skjærgården og sender ungene til Valle eller Kragerø med handlelisten, en arbedsfordeling alle er fornøyde med! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Marwin Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 ...synes egentlig taxisjåførene i kragerø skulle gå over til seilbåter. Støttet Råkjøringen i Kragerøskjærgården forsøkes legalisert i kommunestyret... Den er bætterdø god! Og det bare fordi noen må vente litt på taxibåten i travle perioder??? Og i tillegg aplauderes dette av lokale tømmermenn? Yyippiii (Og unevnelige hytte-eiere...) Smak litt på den da! Og siden noen sammenligner med Taxi på land: Noen som har sett taxi med blålys i travle perioder? Eller Taxi som ikke blir bøtelagt i fartskontroll? Eller Taxi-eiere som TRUER med å legge ned bedriften hvis de ikke får bryte de nasjonale fartsbestemmelsene?? HALLOO i luken (Se innlegg #24!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mouche Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Den er bætterdø god! Og det bare fordi noen må vente litt på taxibåten i travle perioder??? Fint om du kan definere "litt"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Marwin Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 (redigert) En time eller to kanskje? Hva gjør vel det, når man er på hytta og har fri? Uansett TID, rettferdiggjør ikke det svin-kjøring utafor lovverket. Redigert 6.Juni.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mouche Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Jeg har sittet fem timer i Valle i Bamble og ventet på Taxi-båt for å komme ut til hytta! Noe av den svinekjøringen det her kan være snakk om er å kjøre raskt i et område hvor det faktisk er helt lovlig i perioden 20.august til 20. juni, men ikke i perioden 20.juni til 20.august og da blir "forbyrtelsen" tross alt noe mindre alvorlig? Og det er også i et område hvor det inntil for få år siden ikke var fartsbegrensninger, men som mange her mener så er jo alt blitt så mye farligere selv om det ikke kan dokumenteres i noen statistikk! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Marwin Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Jeg har sittet fem timer i Valle i Bamble og ventet på Taxi-båt for å komme ut til hytta! Men kjære vene, når dere (du) valgte å ha hytte så langt ut, kan du ikke kreve at loven skal dispenseres for deres (din) skyld? Fikk tilbud om å kjøpe hyttetomt på en holme langt pokker i vold i havgapet, men ombestemte meg etter 6 timer i ferjekø en pinsehelg. Hvorfor bruker du ikke båten din ut til hytta da Mouche? For mye bøljer etter taxibåten eller? (Unnskyld harselasen. Kunne ikke dy meg. Sorry) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
håpløs Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 (redigert) Du Mouche. Hva er poenget. Selvfølgelig må du stå å vente som alle andre. Bare for at du er så heldig og være steinrik og ha hytte i kragerø så kan du ikke tro at du skal bli forskjellsbehandlet for at det passer deg. Har du dårlig tid ut til hytta di så lei deg et helikopter. koster nesten ingenting og har ingen fartsgrenser. Det at du må vente har lite med fartsbegrensninger å gjøre og mere med kapasitet. PGA at Kragerø/valle er bygd opp rundt turisme som kun er der om sommeren så er det ikke grunnlag for flere båter enn det er i dag. Hadde turistene brukt hytta si hele året så hadde det garantert vært flere båter og ventetiden hadde vært kortere. Men turister er et sjelden syn etter august og før påske. Dette kunne selvfølgelig vært kompansert med 4 dobblede priser slik at flere taxier hadde hatt mulighet til å tjene til årets opphold iløpet av sommeren, men det hadde turistene skrike så høyt om at det ikke hadde latt seg gjøre. Ventetiden har turistene seg selv og takke. Man får det man betaler for. Redigert 6.Juni.2008 av håpløs (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Mouche Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Håpløs - uavhengig om man er lang, kort, tykk, tynn, blond eller uten hår så er fem timer lenge å måtte vente på å komme seg ut til hytta, synes du ikke? Nå har vi, gudskjelov, løst problemet ved å få oss en båtplass på fastlandet og det er attpåtil billigere enn hva det koster med Taxi-båt til/fra hytta som forøvrig brukes forholdsvis store deler av året, men ikke om vinteren siden den ikke er vinterisolert, det hadde vi ikke råd til! Slapp av Marwin, tåler å bli harselert litt med! Og forøvrig så setter vi bilen fra oss i Valle og derfra og ut til vår hytte så er det fri fart både for Taxi-båter og oss andre så den biten er grei! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
håpløs Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 "Mouche skrev: Håpløs - uavhengig om man er lang, kort, tykk, tynn, blond eller uten hår så er fem timer lenge å måtte vente på å komme seg ut til hytta, synes du ikke?" Fem timer er lenge og vente. men sånn har det vært så lenge jeg kan huske i kragerø og valle. og ventingen er lik for alle. Å det har du sikkert merket alle år du har vært gjest i området, ikke noe som har forandret seg etter fartsbegrensning i sund. Sånn er det i Kragerø. Personlig skjønner jeg ikke at folk gidder å ta taxibåt i det hele tatt med disse sure sjåførene som ikke gidder og hente deg på kvelden engang. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Mouche Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Håpløs - som du vel har registrert så har vi bilparkering/båtplass i Valle og har alltid (siden 1962) benyttet oss av tjenestene fra det lille stedet. Vi har erfaring med at Taxibåt betød den lokale fiskerens kogg og at han måtte spise ferdig først før de kunne sette oss ut, hadde sin sjarm det også, men siden vi gikk på skole/jobbet også på lørdag så ble det forholdsvis korte helger! Har faktisk blitt kjørt ut/hentet av tre generasjoner av familien Valle! Og som nevnt i andre tråder så har jeg regnet ut at min samlete botid i skjærgården tilsvarer fem/seks kalenderår. Har også lagt merke til at en god del av de fastboende i Kragerø ser på meg som noe annet enn "bare" en turist/sommergjest, kjenner meg igjen fra år til år, litt annerledes enn tonen i dine innlegg som ble både flåsete og personlig uten at du har noe grunnlag for å mene noe om hva du skriver hva angår meg og min økonomi! Det var først for 5/6 år siden at situasjonen ble helt håpløs i Valle (kjenner ikke forholdene i Kragerø by så godt!) og da fikk vi som sagt ordnet oss med bil/båtplass i Valle slik at vi er helt uavhengig av Taxibåtene, gudskjelov! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.