Jump to content

Taxibåtene må få kjøre fort..

Lingefan

Recommended Posts

Mouche. Flåsete kan du godt kalle meg, men personlig kan du ikke beskylde meg for å være da jeg ikke har peiling på hvem du er. Og hvis du har hytte i kragerø så er du jo mest sannsynelig mangemillionær på papiret, så tror nok ikke jeg tok så feil der. Og det at du blir igjenkjent når du kommer er jo fint. Men skal man ha taxi må man vente hvis det i det hele tatt kommer noen.

I kragerø og Valle så må man klare seg selv hvis man skal komme noe sted. Og det har du gjort noe med ser jeg.

Livet er for kort for sightsing.

Les ditt innlegg #47 med litt kritiske øyne så tror jeg nok at du vil se noen tendenser til en viss stigmatisering av bl.a. meg som er så heldig å eie en hytte i Kragerøs flotte skjærgård? Er Kragerø by, og dets innbyggere, tjent med at det vises slike holdninger/komme med den type flåsete kommentarer du kommer med her? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

jasså du mouche . du er steinrik du ? ikke rart du ikke er redd for å fronte høyere priser på ditt og datt da :-)

ser du ventet 5 timer på taxibåt . hvorfor tok du ikke på deg egga? ps, kan ikke bare være stas å eie en hytte i skjærgården som man \jeg ville føle meg forpliktet til å bruke. istedet for et rent båtliv. jeg vet faktisk ikke om jeg er misunnelig engang :-) ( selv om jeg selvsagt er misunnelig på kapitalen til å kjøpe hytte.)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Jeg synes at formuesverdi på hytter har lite i denne diskusjonen å gjøre.

For egen del reagerer jeg ikke så mye på hastigheten til taxibåtene som måten de manøvrerer på.

Jeg synes at de tidvis ”kjører” hardt, voldsomt og med liten omtanke for andre som er på sjøen.

Om de ligger i 15, 20 eller 30 knop når de har god avstand til andre båter er meg likegyldig.

Når taxibåtene passerer småbåter så nært at de om bord blir redde, og ”kjører” slalom mellom båtene i trange sund så synes jeg ikke dette er forsvarbart. Jeg kan dessverre ikke se noen genial løsning på dette problemet. Kanskje mer politi kan hjelpe noe?

For øvrig synes jeg at kardemummeloven er bra: ”Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre som man vil….”

Buster X med Yamaha 70

Jeg tror ikke denne diskusjonen blir bedre av at enkelte av oss begynner å diskutere person i stedet for sak.

Ikke har jeg tenkt å delta i noen konkurranse om hvem som har flest sesonger i skjærgården utenfor Kragerø heller.

At taxibåtene i Kragerø har en tendens til å kjøre fort også i trange farvann kan jeg gjerne underskrive på, og om ikke hukommelsen svikter meg helt så har det ikke vært skadefritt heller. De stedene det er fartsbegrensninger i Kragerø er det gjerne grunn til å dempe farten litt, og da er det liten grunn til å argumentere for at taxibåtene skal få dispensasjon.

Klart taxibåter må få dispans fra gjeldende fartsbegrensninger om de har gode grunner for det .

Økonomi , fustrasjoner , og arbeidsfolks timepris regnes nok ikke som god grunn for dispansasjoner på sjøen mens hjertestans eller fødsel på gang av pasasjerer , sprunget lekk etc fritar nok taxsibåtene for bøteleggelse.

Økonomi , fustrasjoner , og arbeidsfolks timepris regnes nok ikke som god grunn for dispansasjoner på sjøen mens hjertestans eller fødsel på gang av pasasjerer , sprunget lekk etc fritar nok taxsibåtene for bøteleggelse.

Nå snakker du om nødrett, og ikke dispensasjon. Da har også du og jeg anledning til å bryte en og annen regel. (Likevel, den ene gangen jeg har kjørt en fødende kvinne inn til sykehuset så var moderat fart gjennom bølgene i Kragerøfjorden et klart og tydelig ønske.)

• 2 uker senere...

Inn døren med posten i dag kom bladet; Skjærgårddsliv www.hyttebladet.no og der kan man nå lese at politikerne fra Ap, Sp, Krf og Frp i Kragerø støtter taxibåtførerne i deres kamp for levelige næringsvilkår til sjøs. Flere av de som bor i skjægården støtter også kravet om minst en hurtig-led mellom Kragerø og Bamble kommuner.

Og for ordens skyld; Taxibåtenes talsmann Bjørn Halvorsen minner om at taxibåter er nyttetrafikk og at vi andre dermed har vikeplikt for dem. Ha dette i mente ved besøk i den flotte skjærgården i Kragerø.

God sommer!

:sailing:

Svarte for no dusteri !! Hva ved nattseilas da ?

Her i distriktet er det bare en Taxibåt og det er en for mye spør du meg ! Fyren kjører som en rendyrket bølle. Men det er vel med Taxi båter som med seilbåter, fartsgrenser gjelder ikke for de. Og når jeg tenker meg om så gjelder ikke fartsgrenser for taxier på 4 hjul her på øya heller ser det ut til :nonod: Særregel det og tenker jeg. :crazy:

Åpent brev til politikkere.

Må prøve å hvere litt forsiktig så jeg ikke blir kalt kvervulant igjenn men lurer nå litt på hvordan en med sikkerhet kan se att det er en nyttebåt som kommer spessielt når det er mørkt ?

Er det vikeplikt for for nyttebåter som kjører svart eller er ute på privat ærend ?

Ved diskusjon om hvem som skal vike er det tillat å forlange å se nyttebåtens skatteatest ?

Er det vikeplikt for fiskebåter hvor føreren står på blad A (deltidsfisker)og blad B

Om en låner bort båten til en hobbyfisker eller vermannsen er det statusen til brukeren av båten som avgjør hvem som har vikeplikt ?

Hvorfor kan ikke de vanlige sjøveisreglene brukes i Norge ?

Vill også drosjene på land få disspans fra farstsbegrensningene og vikeplikten?

Vill det snart bli en skjennerell disspans for politikere fra alt som er av lover å regler slik at de ikke mister jobben sin.?

da må jeg spørre. en taxibåt kommer kryssende fra babord. i plan, skal man vike da og , eller er det ved møtende båter man skal gjøre noe mere ,for å holde unna?

Du får nok spørre herr Halvorsen, taxibåtførerenes talsmann! Men som jeg oppfatter ham så har du og jeg vikeplikt for ham på samme måte som du og jeg har vikeplikt for Queen Elisabeth II, uten sammenligning forøvrig! :eek:

Var det ikke forøvrig en taxibåtfører i Kragerø som ble dømt for å ikke ha overholdt vikeplikten for noen få år siden, en sak hvor en pike ble alvorlig skadet?

Redigert av Mouche (see edit history)

I flere år har jeg tilbrakt feriene enten i Kragerøskjærgården (i båt) eller i Venezia.

Venezia må vel sies å være taxibåtens hovedstad, men kontrastene mellom taxibåt

der og i Kragerø, er mildt sagt ekstrem. :smiley:

Krav om fartsdispensasjon til side. Det som først og fremst gir meg problemer i Kragerø,

er båttypen.

Kragerøtaxiene ser ut som om de når som helst skal krysse Skagerak eller Nordsjøen med

dype V-bunner som lager formidable grøfter i vannet.

Alle ombord hos oss vet hva som menes med "taxibåt-alarm", og holder på glass og løse ting

som best de kan.

Jeg kan ikke forstå at man ikke velger en flatere båttype til båter som nesten utelukkende går

innaskjærs.

Flatere bunn gir også betydelig bedre drivstofføkonomi ved samme fart.

Det blir som om alle Oslos taxisjåfører skulle kjøre rundt i Ford Explorer eller lignende SUVer

i tilfelle de fikk en tur opp i Nordmarka.

Her er noen bilder av en typisk veneziataxi tatt fra båtbyggerens side på nettet.

Kanskje man bør begynne å tenke litt nytt?

Fart og sjøegenskaper er det ingenting å si på, og fler og fler har glassfiberskrog.

Og jo, det er både kaldt, mørkt og regn i Venezia til tider også.

conv_back2.jpg

conv_front2.jpg

conv_intb2.jpg

(Her er bilde av en norsk taxibåt som er ute og graver grøfter i vannet):

http://www.varden.no/article/20070730/NYHET/707300003

Redigert av paxo (see edit history)
Jeg kan ikke forstå at man ikke velger en flatere båttype til båter som nesten utelukkende går

innaskjærs.

Tre mulige svar:

1. helårsdrift

2. Jomfruland

3. Stråholmen

Jeg hadde i allefall valgt en båttype som de gjør hvis jeg skulle drevet taxibåt i Kragerø på helårsbasis! :yesnod:

går alle på helårsbasis? trodde de argumenterte med korte sesonger når det gjaldt taxipriser. hvorfor er ikke en mere flatbunnet en brukelig da? spør fordi jeg ikke vet :-( er vel ikke så mye mere sjø i det kalde halvåret. og er vel og begrenset med sjøgang fra kragerø og ut til jomfruland også.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

men lurer nå litt på hvordan en med sikkerhet kan se att det er en nyttebåt som kommer spessielt når det er mørkt ?

Det blir en vurdeingssak og det er bare to alternativer. Ja eller nei. Tar du feil og fortsetter på din planlagte kurs, så er det bare å hilse pent og rope "sorry" hvis han må vike. Det gjør jeg.

"Tre mulige svar:

1. helårsdrift

2. Jomfruland

3. Stråholmen"

1. Skjønner ikke helt at man må ha ekstrem V-bunn før man er helårsbåt.

Jeg snakker om båter med mindre vinkel i akterspeilet og ikke om pram eller lekter.

2. Kan man i det hele tatt legge til ved Jomfrulandsbrygga hvis det er så kraftig sjø at man er nødt til å ha offshoreskrog?

3. Stråholmen vet jeg ikke helt, men det kan jo være noen dager som ikke egner seg til "normale "

båter selvfølgelig.

Jeg skjønner jo argumentene. De er langt på vei de samme som folk bruker når de forteller at

SUVen er kjøpt fordi det kan være så glatt opp til hytta om vinteren.

Bedre å bruke penger og bensin på en tung firehjulstrekker hele året enn å avstå fra en tur i uvær. :wink:

Trasig at det gjør båtene ekstra plagsomme for oss andre. Særlig når det er behov for fartsdispensasjon.

Redigert av paxo (see edit history)

Jeg har ikke lagt merke til at noen av taxibåtene i Kragerø/Bamble har ekstreme skrog? I så fall har det store flertall av båtfolker her på forumet også ekstreme skrog og det til tross for at vår sesong (vel, for de fleste av oss) stort sett er noen få sommermåneder! Vi kan vel heller ikke glemme at båtene i Kragerø/Bamble også brukes til utrykning ved sykdom, brann osv og da nytter det ikke å si at; å nei, jeg synes det er litt mye bølger for min noe mere flatbunnete båt så jeg blir hjemme og ser filmen så får du heller føde på kjøkkengulvet! Det bor faktisk en del hundre mennesker på øyene i Kragerø hele året og det bygges og hamres og snekres i skjæørgården det meste av året også. Og barna skal på skolen.

Og for de av oss som har opplevd Jomfrulandsrenna i gode kulinger og kanskje også Stråholmen så setter man stor pris på at båten er bygget for forholdene! :yesnod:

Det er nå i allefall min erfaring etter å ha tilbrakt mye tid der(ikke bare i juli!) siste 45 år!

Eller kanskje det hadde vært bedre om de bare benyttet disse fantastiske halvplanerne f.eks fra Scand for de setter jo nesten ikke hekkbølger? :lol:

Jeg har ikke lagt merke til at noen av taxibåtene i Kragerø/Bamble har ekstreme skrog?

Det er ikke så mange taxibåter her , men jeg tror at problemet er det samme som med taxi biler, det er ikke taxi bilene som er extreme men taxiførerne og her er det hvist en selvstartet prøveordning med fri fart og fritak for vikeplikten som går i arv.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...