Jump to content

Taxibåtene må få kjøre fort..


Lingefan

Recommended Posts

Jeg spør fordi vi hadde en ubehagelig situasjon i går ettermiddag.

Var på vei inn til Kragerø med hele familien i jolla, en Pioner 12. En taxibåt kom i bra fart fra babord.

Det ville ikke kostet han noe å dreie noen grader på rattet og gå bak oss.

Han presset seg foran med 10 meters avstand.

Jeg kunne helt klart ha senket farten tidligere, og vil nok gjøre det for fremtiden for å unngå ubehagelige situasjoner.

Et sammenstøt vil være rått parti, og det vil jeg for all del unngå.

 

Er mest interessert i å vite jussen her. Er Taxibåter nyttetrafikk som jeg er pliktig å vike for eller ikke?

Buster X med Yamaha 70

Link to post

Som jeg forstår det så er en taxibåt som de facto driver med transport av varer, folk og/eller fe, å anse som nyttefartøy. Hvis fører er ute på søndagstur med familien så er den det ikke. Hvordan man skal kunne se forskjellen har jeg aldri skjønt, ei heller i mørke basert på lanterneføring.

 

Så da gjelder vel;

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

 

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Regner med at en taxibåt er å anse som "annen nyttetrafikk", men andre her er nok bedre på jusen enn meg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Nå spekulerer jeg fritt (som vanlig) og lurer litt på hva som egentlig var intensjonen bak de særnorske reglene.

Jeg tror at de kloke hodene hadde ferger og større laste- og passasjerskip i tankene.

 

At dette skulle også gjelde for små taxibåter, tror jeg at kom som en overaskelse på dem. :eek:

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Det blir vel slik som 2nd Trikker'n sier, man skal aktivt unngå å komme borti situasjoner hvor en taxibåt må vike for fritidstrafikk.

Jeg er helt enig i at man aktivt skal forsøke å unngå slike situasjoner.

 

Ellers gjelder jo naturligvis vikeplikt hvis man først skulle komme opp i situasjonen.

Hvilken vikeplikt? Er Taxibåter nyttetrafikk som fritidsbåter plikter å vike for, eller er det vanlige vikepliktsregler som gjelder?

Buster X med Yamaha 70

Link to post

Igjen, en taxi-båt som bedriver transport av folk og/eller varer i næring og mot betaling er vel å anse som nyttetrafikk, hva ellers?

 

På veien er en Taxi å anse som en del av kollektivtibudet/trafikken og får således noen rettigheter som vi andre ikke har. Dog finnes et helt merkelig unntak her også og det er de privatbilene som er registrert som buss og dermed har lavere avgifter og kan benytte kolletivfeltet mange steder.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hei igjen. Jeg er nå tilbake etter 5 uker borte på ferie. 2 av ukene ble tilbrakt på hytta på Skåtøy utenfor Kragerø ( Og de som kjenner meg vil le godt av at jeg da er mangemillionær og søkkrik :lol: ) Tatt de forhatte taxibåtene 4 ganger og er godt fornøyd med både service og tiden de bruker. Hadde en fin prat med en av taxibåtsjåførene og han sa mye av det samme som er skrevet i denne tråden. Spesiellt var vel grunnlaget for videre næring ville bli ødelagt hvis de skulle følge de samme reglene som oss andre.

Mye av grunnlaget for driften blir jo lagt i de hektiske periodene ( De som hadde D6 hadde alle skiftet dysene og hatt problemer med de. Sorry en digresjon)

En trase`er vel en enkel løsning som ikke akkurat vil løse problemene siden de kjører alt og alle til mange forskjellige steder. Vi som er "vokst" opp i Kragerø skjærgården er jo vant til disse taxibåtene. Fra når vi hadde den gamle snekka, kjørte vi bestandig opp mot bølgene når de raste forbi oss. Og dette henger igjen enda. Skjer helt automatisk.

Så jeg er faktisk ikke sikker på hva som er best. Jeg mener hvis vi må velge. Ingen taxibåt? eller fortsette slik vi har hatt det i 20 år? ser selvølgelig poenget at de ikke skal ha særbehandlig, men slik jeg så det i sommer kan de godt ta mer hensyn og ta større buer rundt småbåter. der er de ikke flinke i det hele tatt. Resten er jeg faktisk usikker på. sikkert siden jeg er vant til det i så mange år..

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
  • 6 år senere...

slik det ble fra 18mai i kragerø,

 

hele skjægården har nå fått 30knops grense, helt til utsiden av jumfruland( for de som ikke er helt kjent, så er danmark neste), samt grensen også går mot bamble og risør.

 

ellers har de nå også innført en ny 5knops sone, der en kommer fre hyttebyen i kirkholmene og inn til byen, noe jeg synes er bra da folk kjører som svin i sund som er trafikkert nok om sommeren.

 

 

taxibåtene må jo også forholde seg til disse reglene nå, men ser ikke problemet der annet enn når en skal passere tatøy osv. ellers så kjører de i rundt 25knop bortimot hele tiden, og det er ikke satt opp andre 5 knops regler,

så ikke mye forandring siden sist.

 

 

bilde

 

ikke verdens råeste kart, men det er en ilustrasjon for hvordan vi i kragerø får det nå i vår havn =)

Redigert av frdrk_k (see edit history)
Link to post

Jeg kommer ofte til å fortsatt kjøre i 33-46 knop i 30 knops-sonene. Hvordan skal de klare å fange meg? Og hva skal det koste å bli tatt?

 

I Oslo kjører mange i 25-40 knop i 15-knops sonene til tider. Må ikke målingene tas fra land osv? Er vel bare å nekte uansett forhold og be om bevis.

 

Uansett tror jeg det bare koster 1500kr

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Jeg kommer ofte til å fortsatt kjøre i 33-46 knop i 30 knops-sonene. Hvordan skal de klare å fange meg? Og hva skal det koste å bli tatt?

 

I Oslo kjører mange i 25-40 knop i 15-knops sonene til tider. Må ikke målingene tas fra land osv? Er vel bare å nekte uansett forhold og be om bevis.

 

Uansett tror jeg det bare koster 1500kr

Det er sånne båtførere jeg blir trist av. Du mener å vite bedre og hever deg over lover og regler. Grensene settes for å øke sikkerheten til alle i området, ikke med hensikt til å øke inntekten til staten. Ligger ofte i begge områder du viser til og dessverre er det fler enn deg som ikke forstår dette. Er det virkelig kun miligheten til å få straff som hindrer deg i å begå andre lovbrudd også? Skjerpings!
Link to post

Betyr det at det forsatt er 30 knop rundt Galleiodden? Hadde håpet denstygge ulykken med taxibåten hadde gjort at de inførte 5knop der også.

 

det er snakk om å sprenge skjæret utenfor galeiodden, men 30knopen gjelder bærøfjorden, altså egentlig rundt hele øya er det 30knop, men innover i kragerø fjorden, mot kil treffer du på 5knopen

Link to post

det er snakk om å sprenge skjæret utenfor galeiodden, men 30knopen gjelder bærøfjorden, altså egentlig rundt hele øya er det 30knop, men innover i kragerø fjorden, mot kil treffer du på 5knopen

 

Det er vel forsatt 5 knop på innsiden av Øya. Personlig synes jeg de er mye stygg kjøring rundt Galleiodden, det er uoversiktlg og båtene kommer både inn- og ut fra kragerø i 30 knop svært nær odden. Mange ligger på vei opp i plan ut fra Kragerø og ser ikke all verden over baugen.  Var dessverre ikke veldig overrasket over ulykken. Snakker man om å fjerne undervansskjæret mellom kardinalmerkene? 

Link to post

Det er vel forsatt 5 knop på innsiden av Øya. Personlig synes jeg de er mye stygg kjøring rundt Galleiodden, det er uoversiktlg og båtene kommer både inn- og ut fra kragerø i 30 knop svært nær odden. Mange ligger på vei opp i plan ut fra Kragerø og ser ikke all verden over baugen.  Var dessverre ikke veldig overrasket over ulykken. Snakker man om å fjerne undervansskjæret mellom kardinalmerkene? 

 

det er 5knop fra galeiodden inn mot byen, dvs 50m fra lang opplegget, rettere sagt ferje kaja til galeiodden.

undervannskjæret skal vekk ja, mellom kardinalmerkene pga trafikken til større båter, slik at det blir nogenlunde flyt da det står på som værst og ikke blir for mye endring i kurs osv.

 

men ja, mange i kragerø, der folk er på fest i hytter og båter, drar fra skjærgården og inn til byen, fortsetter festen, skrur av lanterner for å ikke bli tatt av politiet, tar sjanser mtp seg selv å andre

Link to post

Grunnen er at jeg har kjørt slik mellom hytta og byen siden jeg ble født. Sparer ingenting på det, men det blir så tullete at sjøen skal overreguleres. Og ingen skal ta fra meg den gleden. Det kunne heller vært maks fart i mørket eller i regnvær/dårlig sikt. Det er mange nykommere på sjøen. Men innfør heller strengere regler for å kjøre båt som går over 30 knop, F eks førerkurs.

Jeg er født tidlig 80-tallet og vi har alltid hatt hyttebåt som går i over 40 siden jeg ble født.

 

Kjempegøy å kjøre fra alle andre. Det kommer jeg selvsagt til å fortsette med, tradisjonen tro. Og det er kun pga morofaktor.

 

Husk -om du blir stoppet er det trolig kun måling fra land eller fly som er gyldig. Måling fra båt kan bare være en indikasjon.

Lingefan

Link to post
Guest Avmønstret#

Grunnen er at jeg har kjørt slik mellom hytta og byen siden jeg ble født. Sparer ingenting på det, men det blir så tullete at sjøen skal overreguleres. Og ingen skal ta fra meg den gleden. Det kunne heller vært maks fart i mørket eller i regnvær/dårlig sikt. 

 

Alt dette er regulert ut fra at man skal tilpasse farten etter forholdene. 

 

Dessverre så viser vel stadig erfaring at skjønnsvurderinger som er overlatt til personer selv tidvis feiler. Egne vurderinger er ikke gode nok hver gang

 

Resultatet av det blir maxgrenser, noe som jeg mener i all hovedsak er en dårligere løsning, men noen ganger absolutt nødvendig. 

 

I ditt konkrete tilfelle snakker du på mange måter mot deg selv, du vil ha friheten til å selv bestemme men samtidig maxgrenser som vi ikke hadde trengt hvis folk var i stand til å forvalte den friheten man har gjennom egne skjønnsvurderinger i loven (fart etter forholdene). Pose og sekk er ikke mulig. 

-----------

 

For i realiteten er det vel ofte slik at det er de som utnytter "friheten" gjennom egne skjønnsvurderinger som til slutt presser frem behovet for maksgrenser når de peiser avgårde i mørket, trange leder osv. Jeg tror de vet at det de driver med ikke er gode vurderinger men de utnytter loven, de vet at det er "lov", eller i det minste at de ikke konkret kan bli "tatt". Gratispassasjerer som til slutt ødelegger for alle andre, som det pleier å være. 

 

Klart, det finnes nok en og annen som ikke vet bedre, men jeg tror ikke det er så mange av de. 

 

Du Lingefan er jo 100% åpen på at du gir f..., honnør for din åpenhet men innse at det er du selv og sånne som deg som presser frem restriksjoner og maksgrenser på sjøen. 

Link to post

Det er mentaliteten til hyttefolket fra ABO området igjen.

Lokale regler og holdninger gir de f-- i.

Samme som i tråden om han som ble jaget fordi han spiste lunch.

Når man bygget ny Vrengen bro og det ble innført bompenger protesterte hyttefolket fra ABO området drabelig.

De bodde jo ikke der. De lokale fikk betale. Hyttefolket derimot bidro til lokal fremgang og velstand ved å kjøpe melk og brød på øya.

Link to post

Mye aggresjon mot Stor-Oslo folk ser jeg. Og dette på tross av at de fleste som bor der opprinnelig kommer fra andre steder.

 

Lurer på hvordan det lokale næringsliv og kommune hadde sett ut på steder som Øyer, Hemsedal, Geilo, Tjøme, Kragerø, Lillesand osv uten hytte og feriefolket.

 

Tror nok de lokale heltene rundt omkring har skodd seg godt på ABO gjengen som du liker å kalle det ;-)

For ikke snakke om grunneiere som har fått solgt tomter for ørten millioner som før var bortimot verdiløse.

 

Det var kanskje bedre før når man satt ved gjerdet og tygget skrå.

Mvh. SAP

Link to post

Er nå i Kragerø på en av de første sommerdagene i år. Så langt har ca halvparten av båtene under 8 meter redningsvest på og har sett minst ti båter over 35-40 knop i dag.

Så her er alt som før og godt er det :)

 

Det er fjollete når jeg kan kjøre uten vest i min største båt og med en av de mindre må jeg ha på.

Konklusjonen er at vi kjører uten vest når ikke i plan og med i plan uansett båt.

 

Før lå jeg ofte i 25-30 knop og marsjet, men nå som det er 30 maks grense er det mye morsommere å kjøre det båtene går til enhver tid.

Barnslig? Ja! Moro? Ja! Sparer jeg noe tid? Nei! Hadde vært moro å bli stoppet en dag for denne overtredelsen.

 

Jeg er ikke av de verste fartsbøllene på fjorden og respekterer alle 5 knops soner. Det viktigste er å kjøre som en gentleman. I mørket kunne det gjerne vært maks 20 knop.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...