Jump to content

Wallas, hvilken modell skal jeg velge?


Håreken

Recommended Posts

Skal anskaffe et varmeapparat å ha i båten og trenger litt kunnskapshjelp.

Wallas 1300 kan ikke monteres i motorrommet pga innsugingen ikke skjer igjennom slange men fra rommet den står i, så det må bli 1800 elle 2300 tror jeg.

 

Spørsmålet er hva som lønner seg.

Med 1300 kan den plasseres like utfor cabinen og har derved kort vei, men hva med varmeutvikling fra selve apparatet. Blir det så varmt at det eventuelt må skjermes...

 

Med de andre så kan de monteres i motorrommet og få frisk luft via luftinntak, men da er det avstanden fram mye lengere og det blir varmetap, så hva skal jeg satse på her

 

Kansje ikke Wallas parafin er det beste heller, men prismessig faller det bedre i min smak, hvis da ikke det er noen her som har et varmeapparat til overs og vil bli kvitt da.. :fishing: (må fungere)

 

Var plaget med kondens på rutene sist jeg var utpå, så med varme vil det problemet være borte samtidlig som det vil bli behagligere.

 

Takker for innspill :seeya:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Hva med å montere en defroster som henter varme fra motorens kjølevann..?

 

Har selv en Wallas 1300 i min Yamarin 5940. Ikke helt fornøyd, den er glad i glødetråder, samt at den ikke gir mer varme enn høyst nødvendig. Den blir ikke varm på utsiden og trenger ikke ekstra skjerming. En annen ting å være obs på med Wallasene er at det må være grit å plassere eksosslangen, samt at det må være jevnt fall på returslangen. Og helst ikke for lange strømkabler da den er følsom for spenningsfall.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

OKAY :headbang:

Gjorde ikke saken enklere dette..

 

Defroster som henter varme fra motoren, ja vell jeg er klar over at mange har slikt men... Det er vel ikke noe som enkelt kan gjøres selv det, eller ???

 

Er det noen som har gjort det selv og kan med enkle ord forklare en enkel sjel om hvordan man går fram.

 

Ser for meg en masse arbeid med saker og ting jeg ikke har gjort før og derved ikke har peiling på hva, hvor eller hvordan :confused:

 

Det har sikkert vært framme på tråden før, men jeg tillater meg å spørre alikevell.

 

Motoren jeg har er en Mercruiser Tronic 7,3D, om det har noe å si

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Med en defroster så må du få koblet deg inn på ferskvanssløyfa + legge varmluftslanger framover, burde ikke være mer jobb enn å inst. en parafin/dieselvarmer..?

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1340...upkey=009003010

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Med en defroster så må du få koblet deg inn på ferskvanssløyfa + legge varmluftslanger framover, burde ikke være mer jobb enn å inst. en parafin/dieselvarmer..?

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1340...upkey=009003010

 

Her må jeg nok "investigate" endel mere. :cheers:

Det sto lite om hva som skal i tillegg og eventuelt montering på den siden du henviste til.

 

Klart billigere med en defroster, men er det like effektivt.

Motoren må jo gå om defrosteren skal fungere etter hva jeg forstår i motsetning til et varmeapparat som går på disel eller parafin

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

du får jo mye mer "watt for pengene" med defroster, men ulempen er jo som du sier, motor må være igang.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Wallas 1300 kan ikke monteres i motorrommet pga innsugingen ikke skjer igjennom slange men fra rommet den står i, så det må bli 1800 elle 2300 tror jeg.

Tror ikke noen typer Wallas trekker brennerluft gjennom slanger. Min 2400 drar lufta fra rommet direkte.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke noen typer Wallas trekker brennerluft gjennom slanger. Min 2400 drar lufta fra rommet direkte.

 

Da står den jo ikke i motorrommet.

For å plassere den i motorrommet bør lufta komme ett annet sted ifra enn motorrommet derfor slange for inntak.

1300 har ikke inntak for slange og derfor egner seg ikke til plassering i motorrom, men 1800 og 2400 har mulighet til tilkopling av luft via slange og kan derfor plasseres i motorrom.

Ingenting sies derimot at de ikke kan stå i det rommet hvor de også sender lufta inn i, men de har i allefall muligheten til å bli plassert i f.eks motorrom

 

Hvis jeg har forstått dette riktig :crazy:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Så på et tidligere emne om å bruke luftvarmere (diselvarmere) fra større varebiler etc.

 

Noen som har erfaring fra det

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Er som dere skjønner åpen for alle forslag for å kunne benytte meg av den kunnskap som finns i dette forumet så jeg er sugen på alt som funker bra uten at det nødvendigvis skal koste skjorta...

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Å sette denne brenneren/varmeren i maskinrom må være litt dumt for da vil du få f.eks oljelukt/diesellukt eller andre lukter som er i et maskinrom inn i lokalene der du oppholder deg hvis varmeren bruker luften fra der den står .

Det hadde vært noe helt annet hvis den hentet brennluften fra rommet der den står

Bare en tanke jeg har ..

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært noe helt annet hvis den hentet brennluften fra rommet der den står

 

Mener det var det jeg mente når jeg sa at om at når 1800 og 2400 står i motorrommet har de muligheten (og skal ) hente luften enten utenifra eller fra Cabinen. 1300 har ikke denne muligheten (å hente inn friskluft via slange fra Cabin eller friskluft) og derfor kan den heller ikke monteres i motorrommet nettopp på grunn av den dårlige varm-luften den da ville ha produsert.

 

Har jeg ikke forstått det riktig eller har jeg surret noe helt forferdelig.... :eek:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...