Jump to content

Kjennskap til "Tur 84"

benq

Recommended Posts

De opplysningene som står i seilguiden kjenner jeg til, men det er de opplysningene som bare de som har hatt båttypen jeg er ute etter, også de som kjenner båttypen er i mitt søkelys. Har fått bilder av båten innvendig og den som eventuelt har gjort snekker arbeidet har vist hva han/hun har gjort.Så nå er det bare å få regjeringa med på skipsråd, skal/skal ikke. Som dem sier på sirkus "spenningen er ulidelig" :flag:

Hei, Benq.

Jeg ha mange gode minner fra mine år i en Tur 84, både i Indre og Ytre Oslofjord samt nedover svenskekysten.

Min daværende svigerfar kjøpte en slik en på midten av åttitallet og jeg som da bare hadde seilererfaring fra A-jolle i barndomsårene, synes dette var spennende. Jeg hadde på den tiden bare erfaring fra en Selco 13" med fem-hester og etterhvert en Draco 20". Min forhenværende svigerfar er en erfaren seiler, og jeg lærte masse om seilingens gleder, triks og utfordringer i løpet av den første to sesongene.

Etterhvert fikk hans datter og jeg tillitt og fikk låne båten på weekendturer og smått om sen, også på ferieturer.

Båten er lettseilt, og i og med at den er ganske smal, også ganske frisk å seile.

Den hadde til å begynne med ikke innebordsmotor men en 4-hester påhenger. Vet ikke om det var så festlig, men etterhvert ble det installert en brukt diesel i den, det hjalp stort på bruksgleden både i havner og ved vindstille. Fikk også installert rullefokk på den etter fjerde sesongen. Det gjorde det mere behagelig å seile alene med den.

Båten er som sagt letthåndterlig, nok av plass for to til tre personer over tid. Det eneste jeg vil prikke på er at det ikke er full ståhøyde under dekk. Jeg rager ca. 172 over havflaten og merket det i nakke og rygg etter kreative økter ved pentryet.

Jeg vil anbefale deg så absolutt å titte nærmere på båten, men med det i bakhode at det finnes 28-fotere på markedet med bedre plass og komfort, men kanskje ikke med de samme seilegenskapene. Kvaliteten på bygget er bra, vi hadde aldri problemer med skrog eller rigg i løpet av de åtte årene jeg var mønstret på.

Lykke til :smiley:

Der fikk jeg jo mange opplysninger som ikke står i brosjyrene, akkurat det som jeg etterlyste. Det vil med dette si at det ikke blir denne båten, det blir for trangt når vi er noen som er 186cm over bakken,over tid så går det ikke.Tusen takk for opplysningene Nuvel.

Ha en fin sommer alle båtentusiaster :flag:

Jeg tror du skal ha problemer med å finne seilbåter i 'Tur 84 prisklasse' som har ståhøyde for noen på 186 cm. Et greit kompromiss er ståhøyde ved byssa med nedgangsluken åpen og god sittehøyde ellers.

Selv har jeg en IW 31 som ikke har ståhøyde til mine 189cm, men jeg venner meg til å sette meg ned og ellers bevege meg rundt med bøyd nakke. Fungerer greit for meg, som alldeles ikke er bortskjemt med ståhøyde verken i Knarr eller First Class 8.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...