Jump to content

Alarm kjølevannstemp ved tomgang KAD43?

Fjord-duden

Recommended Posts

Har kjøpt min første båt (Falcon Fantino 26 m KAD43) og har fått litt tull med akustisk alarm for kjølevannstemperatur. Alt fungerer helt normalt fra oppstart og varmkjøring. Kjørte forresten halv norskekysten 17 mai helga uten noe tull. Ved ankomst havn og motor slakkes ned går alarmen for temperatur akkurat når tomgangsturtall nås. Ved økning i 200 rpm forsvinner hylinga fra alarmen. :confused:

Skal sjekke impeller og sjøvannsfilter først.

Er det mulig å justere alarmen da temperaturmåleren viser helt normal temperatur? Skal ikke ha alarm ved 85 grader.

Noen som har vært borti samme problemet og løst det er jeg takknemlig for svar.

Jørn R

Er ikke nivåvakt på disse motorene. Kjølevann til max merket

Sjekket sjøvannsfilter (bare ubetydelig drit) og skiftet impeller.

Den som ble utskiftet så forbausende bra ut men litt slaskete og slapp i skovlene.

Hjalp ikke en dri... - samme hylinga.

Giver for temperatur? kan den lage kødd?

Denne motoren har separate givere for kjøletempmåler og kjøletempalarm. Dersom måleren viser normale verdier når alarmen kobler inn kan det være en feil med tempalarmen. Enten i selve giveren, eller en kontaktfeil mellom giveren og instrumentpanalet.

Brigg

Edited by Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Mulig jeg skyter i skyene nå, men er du sikker på at det er temperatur alarmen som går ? Har vært borti dette tidligere, og da viste det seg at det var alarm for oljetrykk som ulte. DVS den gang var det syntetisk olje på motoren, og det viste seg at denne blir for tyntflytende når den blir varm. Dette resulterte i at alarm for for lavt oljetrykk ulte, og det var bare å øke turtall litt til oljen ble kjølt ned igjen via oljekjøler. Etter å ha byttet til den oljen volvo spesifiserer for sine motorer var problemet borte (VDS 2).

Svein H

Hadde samme problemet på min kad 43 og det var giveren til alarmen. Den sitt bak kompressoren så kompressoren må av for å skifte giveren, dette er litt jobb men går bra på ett par timer. Det er to givere en for måleren oe en for alarmen men kun den til alarmen sitt bak kompressoren.

Chanty