Fjord-duden Startet 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2008 Har kjøpt min første båt (Falcon Fantino 26 m KAD43) og har fått litt tull med akustisk alarm for kjølevannstemperatur. Alt fungerer helt normalt fra oppstart og varmkjøring. Kjørte forresten halv norskekysten 17 mai helga uten noe tull. Ved ankomst havn og motor slakkes ned går alarmen for temperatur akkurat når tomgangsturtall nås. Ved økning i 200 rpm forsvinner hylinga fra alarmen. Skal sjekke impeller og sjøvannsfilter først. Er det mulig å justere alarmen da temperaturmåleren viser helt normal temperatur? Skal ikke ha alarm ved 85 grader. Noen som har vært borti samme problemet og løst det er jeg takknemlig for svar. Jørn R Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Kan den være utstyrt med nivåvakt? At det mangler en skvett kjølevann i ekspansjonsbeholder? Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Fjord-duden Svart 1.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Er ikke nivåvakt på disse motorene. Kjølevann til max merket Sjekket sjøvannsfilter (bare ubetydelig drit) og skiftet impeller. Den som ble utskiftet så forbausende bra ut men litt slaskete og slapp i skovlene. Hjalp ikke en dri... - samme hylinga. Giver for temperatur? kan den lage kødd? Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Sjekk "halvmånen" i sjøvannspumpa også, jeg har selv blitt lurt av den. Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
Kaptein Sabelmann Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Strammingen på drivreima til sjøvannspumpa - 1cm ved normalt fingertrykk på midten? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 (redigert) Denne motoren har separate givere for kjøletempmåler og kjøletempalarm. Dersom måleren viser normale verdier når alarmen kobler inn kan det være en feil med tempalarmen. Enten i selve giveren, eller en kontaktfeil mellom giveren og instrumentpanalet. Brigg Redigert 1.Juni.2008 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sayana Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Mye som tyder på at det kan være giveren .den har lukket kontakt når alarmen skal gå , så kontaktfeil skal ikke gjøre at den går Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Mulig jeg skyter i skyene nå, men er du sikker på at det er temperatur alarmen som går ? Har vært borti dette tidligere, og da viste det seg at det var alarm for oljetrykk som ulte. DVS den gang var det syntetisk olje på motoren, og det viste seg at denne blir for tyntflytende når den blir varm. Dette resulterte i at alarm for for lavt oljetrykk ulte, og det var bare å øke turtall litt til oljen ble kjølt ned igjen via oljekjøler. Etter å ha byttet til den oljen volvo spesifiserer for sine motorer var problemet borte (VDS 2). Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Chanty Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Hadde samme problemet på min kad 43 og det var giveren til alarmen. Den sitt bak kompressoren så kompressoren må av for å skifte giveren, dette er litt jobb men går bra på ett par timer. Det er to givere en for måleren oe en for alarmen men kun den til alarmen sitt bak kompressoren. Chanty Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.