mavi Startet 22.Mars.2004 Del på Facebook Startet 22.Mars.2004 Hva må gjøres med slitte dyser? Vurderer å kjøpe ei snekke, men har fått opplyst at den har slitte dyser og ryker noe det første minuttet. Er dette alvorlig og dyrt og rette på? Har vel allerede nå avslørt at min kunnskap om diesel motorer er små. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.Mars.2004 Del på Facebook Svart 22.Mars.2004 nei, alvorlig er det ikke og dyrt er det ikke ( alt er relativt ) Dysene kan til forveksling ligne tennplugger. De er skrudd ned i motoren. Du løsner dyserørene først, før du skrur de ut. Sitter ofte jævlig, dynk på med rustløser i forkant. Dysene må hånteres varsomt, dette er finmekanikk ! Ta med tøyfiller som ikke loer, og pakk de ned i. Merk deg hvem som sitter hvor. Lever hos dieselverksted som sjekker åpningstrykk og forsøving. Evt. chimser de opp, eller bytter dysespiss. Arbeid pr sylinder; omlag en time ut, ditto tilbake ( da har du greit med tid, noen båter er dette kronglete å komme til, varierer voldsomt. Kostnad pr sylinder; omlag 600-1000 kr. Avhengig av hva som må gjøres.. Spenningen ligger som regel i om det dysene som er tvilsomme, eller om det pumpa.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Walter_S Svart 22.Mars.2004 Del på Facebook Svart 22.Mars.2004 ... Er dette alvorlig og dyrt og rette på?......... Vet ikke hva slags motor det her er snakker om, men jag kan gi deg et eksempel. Hadde dyseettersyn på min Yanmar 2QM-15 i fjor høst, hos min autoriserte Yanmar-pusher. Den ene dysa kunne justeres, den andre var gåen og måtte skiftes. Delepris 1 ny dyse = 525,- Alt i alt, kom det på 2.520,- med arbeidspenger, smådeler, osv. Nå har du i hvert fall en liten aning hva sånnt noe koster. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Poseidon Svart 22.Mars.2004 Del på Facebook Svart 22.Mars.2004 Som andre skriver vil dette normalt være en enkel og grei sak, men det spørsmålet jeg stiller meg er: Hvorfor gjør ikke selgeren dette selv? Kanskje er det noe helt annet enn slitte dyser som er årsaken - og det kan bli laaaaaangt mere kostbart . . . Mitt forslag er derfor: Si til selgeren at du heller betaler en 1000-lapp ekstra for at han skal sørge for at motoren blir som den skal være. Det kan spare deg for både utgifter og ergrelser. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SveinHa Svart 22.Mars.2004 Del på Facebook Svart 22.Mars.2004 Kanskje er det noe helt annet enn slitte dyser som er årsaken - og det kan bli laaaaaangt mere kostbart . . .Meget godt poeng Poseidon. Det er veldig lett å bli lurt av slike enkle løsninger. Selgeren kan godt ha rett men han kan like gjerne, bevisst eller ubevisst, ta grundig feil. Jeg har latt meg lure av slike ting noen ganger Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Suzuki Svart 22.Mars.2004 Del på Facebook Svart 22.Mars.2004 enig med SveinHa og Poseidon her gitt. Det var derfor jeg la til setningen Spenningen ligger som regel i om det dysene som er tvilsomme, eller om det pumpa.. Suzuki - har brent seg på det mer enn en gang gitt, det ble D Y R T Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Windy37GM Svart 22.Mars.2004 Del på Facebook Svart 22.Mars.2004 Samme her, har brent oss 1 gang. Men her var feilen defekt turbo, oppbrent wastegate og feilgiret drev/hekkagregat. Ligger i sak hos Forbrukertvistutvalget med selger nå.... Blir spennende å se utgangen av saken som forventes løst innen juni. Saken ble startet 27.08 ! Betal et verksted for en gjennomgang. det skal jeg gjøre neste gang. Banna bein. Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Regent Svart 23.Mars.2004 Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 Dyser er noen lure greier Overhala toppen på en 1 sylindret Volvo Penta for svogeren min, leverte inn den ene stakkars dysa for kontroll av åpningstrykket og forstøvning bare for dysespissen gikk det med 800 kr + arbeid. Så prisene på delene til dysa bør sjekkes opp nøye før du satser på det. Er på det sterkeste enig med Poseidon-betal selger heller en 1000 lapp ekstra for en motor som er i orden, er selger så sikker på at det er dysene burde det være en grei deal. Lykke til Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
mavi Svart 23.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 Det ble ikke noe kjøp siden selger nektet dette og jeg ikke hadde lyst til å ta sjansen. Kanskje det var noe annet galt med den da. Ikke vet jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 23.Mars.2004 Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 Det ble ikke noe kjøp siden selger nektet dette og jeg ikke hadde lyst til å ta sjansen. Kanskje det var noe annet galt med den da. Ikke vet jeg. Det tror jeg var smart. Kanskje veit selger noe han ikke vil ut med ? Det finnes fler fisker i havet... Lykke til i jakten... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Poseidon Svart 23.Mars.2004 Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 Det ble ikke noe kjøp siden selger nektet dette og jeg ikke hadde lyst til å ta sjansen. Kanskje det var noe annet galt med den da. Ikke vet jeg. Den selgeren er nok en meget snill mann . Du skal ihvertfall føle deg trygg på at han egentlig sparte deg for både ergrelse og utgifter! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Motordoktoren Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 Hvis dysene til 600-800 kroner per stk. er til en forkammermotor, er vel kvaliteten grei, men dreier det seg om en motor med innsprøytning direkte i forbrenningsrommet, må du nok betydelig opp i pris for dysene hvis kvaliteten skal være brukbar. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 26.Mars.2004 Del på Facebook Svart 26.Mars.2004 Originale dysespisser til en VP AQAD 31 A (direkteinnsprøytet) kostet meg for 1,5 år siden 750,- kr. pr. stk. 4 stk dysespisser og arbeid med å ta ut dysene, skifte spissene og montere tilbake dysene kom på 4000,-. Fikk da en ventiljustering med på kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.