Jump to content

Hva må gjøres med slitte dyser?  


mavi

Recommended Posts

nei, alvorlig er det ikke og dyrt er det ikke ( alt er relativt )

Dysene kan til forveksling ligne tennplugger. De er skrudd ned i motoren. Du løsner dyserørene først, før du skrur de ut. Sitter ofte jævlig, dynk på med rustløser i forkant.

Dysene må hånteres varsomt, dette er finmekanikk ! Ta med tøyfiller som ikke loer, og pakk de ned i. Merk deg hvem som sitter hvor. Lever hos dieselverksted som sjekker åpningstrykk og forsøving. Evt. chimser de opp, eller bytter dysespiss.

 

Arbeid pr sylinder; omlag en time ut, ditto tilbake ( da har du greit med tid, noen båter er dette kronglete å komme til, varierer voldsomt.

 

Kostnad pr sylinder; omlag 600-1000 kr. Avhengig av hva som må gjøres..

 

Spenningen ligger som regel i om det dysene som er tvilsomme, eller om det pumpa..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

...

Er dette alvorlig og dyrt og rette på?.........

Vet ikke hva slags motor det her er snakker om, men jag kan gi deg et eksempel. Hadde dyseettersyn på min Yanmar 2QM-15 i fjor høst, hos min autoriserte Yanmar-pusher. Den ene dysa kunne justeres, den andre var gåen og måtte skiftes.

 

Delepris 1 ny dyse  = 525,-

 

Alt i alt, kom det på 2.520,- med arbeidspenger, smådeler, osv. Nå har du i hvert fall en liten aning hva sånnt noe koster.  :blush:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Som andre skriver vil dette normalt være en enkel og grei sak, men det spørsmålet jeg stiller meg er: Hvorfor gjør ikke selgeren dette selv?

 

Kanskje er det noe helt annet enn slitte dyser som er årsaken  -  og det kan bli laaaaaangt mere kostbart . . .

 

Mitt forslag er derfor: Si til selgeren at du heller betaler en 1000-lapp ekstra for at han skal sørge for at motoren blir som den skal være.

 

Det kan spare deg for både utgifter og ergrelser.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kanskje er det noe helt annet enn slitte dyser som er årsaken  -  og det kan bli laaaaaangt mere kostbart . . .

Meget godt poeng Poseidon. Det er veldig lett å bli lurt av slike enkle løsninger. Selgeren kan godt ha rett men han kan like gjerne, bevisst eller ubevisst, ta grundig feil. Jeg har latt meg lure av slike ting noen ganger  :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Samme her, har brent oss 1 gang.   Men her var feilen defekt turbo, oppbrent wastegate og feilgiret drev/hekkagregat.  Ligger i sak hos Forbrukertvistutvalget med selger nå....  Blir spennende å se utgangen av saken som forventes løst innen juni.  Saken ble startet  27.08 !

 

Betal et verksted for en gjennomgang.  det skal jeg gjøre neste gang.  Banna bein.

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Dyser er noen lure greier :flag:

Overhala toppen på en 1 sylindret Volvo Penta for svogeren min, leverte inn den ene stakkars dysa for kontroll av åpningstrykket og forstøvning :flag: bare for dysespissen gikk det med 800 kr + arbeid. Så prisene på delene til dysa bør sjekkes opp nøye før du satser på det. Er på det sterkeste enig med Poseidon-betal selger heller en 1000 lapp ekstra for en motor som er i orden, er selger så sikker på at det er dysene burde det være en grei deal.

Lykke til :flag:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Det ble ikke noe kjøp siden selger nektet dette og jeg ikke hadde lyst til å ta sjansen.

Kanskje det var noe annet galt med den da. Ikke vet jeg.

Det tror jeg var smart. Kanskje veit selger noe han ikke vil ut med ? Det finnes fler fisker i havet...

 

Lykke til i jakten...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det ble ikke noe kjøp siden selger nektet dette og jeg ikke hadde lyst til å ta sjansen.

Kanskje det var noe annet galt med den da. Ikke vet jeg.

Den selgeren er nok en meget snill mann :smash:. Du skal ihvertfall føle deg trygg på at han egentlig sparte deg for både ergrelse og utgifter!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...