Jump to content

PC kontra kartplotter

Trinn II

Recommended Posts

Jeg er skikkelig i tvil om hva jeg skal gå for. Jeg trenger ny TV og kartplotter i båtenj og så trenger jeg ny bærbar pc. Lurer på om jeg skal slå 3 fluer i en smekk å kjøpe en bærbar pc med TV tuner og nytte denne som basis for pc baserte kartprogram. Jeg har Gramins nyeste Bluechart ( brukte disse på en gammel liten plotter) Er det å nytte pc som kartplotter ok. eller blir det litt overkill med 19`skjerm. Pc`en jeg vurderer er så stor i og med at den skal nyttes som tv også. Alternativet er å kjøpe alt separat. gode råd mottas n\med takk.

Dropp pc-planen. Disken tåler ikke vibrasjonene og pc'en den salte lufta til sjøs. Kjør litt i bølger med litt slag og vips så må du kjøpe ny pc.

Har sjøl 12" m integret radar og ekkolodd og ville ikke bytte dette med pc for alt i verden. Pc'en hører hjemme på kontoret.

Kommer an på budsjettet ditt - størst mulig skjerm avhengig av plassering. Elektronikk til båt har blitt billigere, kjøpe på ebay er en annen mulighet.

Trinn II, du har jo ganske stor båt. Det er flere tråder her på BP som diskuterer hvordan PC kan benyttes ombord. Mitt inntrykk er at bruk av PC ombord til å løse de tre oppgavene du nevner avhenger av hvor erfaren PC bruker du er.

Dropp pc-planen. Disken tåler ikke vibrasjonene og pc'en den salte lufta til sjøs. Kjør litt i bølger med litt slag og vips så må du kjøpe ny pc.
Nåja, det er nå en sannhet med modifikasjoner. Jeg har hatt PC i båt i over 10 år, lett blanding av stasjonære og bærbare og har aldri hatt et snev av problemer som skyldes båt/miljø. Det er nok mer et valg som går på hvor teknisk interressert du er og hvordan du får plassert PC og ikke minst skjerm i båten din. En vanlig bærbar PC i skjærgårdsjeep eller på pidestallen i en seilbåt byr nok på en del utfordringer men får du det praktiske til å passe så får du langt mer for pengene med PC.

Beste løsningen jeg har hatt var en 17" "midt i fleisen" med en Mini-ITX basert stasjonær PC gjemt unna:

CoronetDash2.jpg

Der er skrevet mye om akkurat dette her tidligere så et søk eller en titt i emneoversikten kan gi mye god lesing...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Må bare henge meg på 13 år med bærbar PC i båt uten noen som helst problem. Bærbare PCer tåler mye vibrasjon og slag og fungerer utmerket selv i dålig vær på hurtiggående båter.

Du får en mye større skjerm til en overkommelig pris med PC - har brukt PC i mange år uten problemer - men en klar forutsetning er jo at det ikke kommer sjøvann på PC'n, og at du må regne med å ta den med hjem mellom båt-turene. Så er det nok noe mer fikkl med en PCløsning - selv om det begynner å bli mye menyer og oppsett man kan rote seg bort i på plotterne oxo - koh

Når det gjelder TV-delen: Husk at de analoge signalene snart er slutt, og da må du ha digitalt mottakersystem for å se TV. Hvis det ikke finnes digitale mottakere for PC ennå, kommer det nok snart...

Jeg har liten båt (Nidelv 24), så jeg skal prøve ut kartplotter på PDA. Er greiest med noe som kona ikke synes ruver for mye.

Det er stor forskjell på harddisker i bærbar PC. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en serie som er laget for reising - mao de "profesjonelle" versjonene. Eksempelvis Acer Travelmate. De har en oppbygning som tar i mot for slag, samt disker som tåler en del. Et alternativ kan være å bytte ut en "billig" disk med en IBM Travelstar eller lignende disk.

(Jeg bruker kun bærbare PC'er, og har hatt 2 harddisk krasjer i "billige" PC'er. Nå har jeg kjøpt meg en versjon som er laget for reising...)

Lykke til med valget!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hei,

Jeg har også 13 års erfarng med laptop og fast installert PC, uten problemer, riktignok i lukket båt. Største fordelen med PC er muligheten for oppgraderinger. Det kommer hele tiden nye produkter som kan koples opp mot PC. Men igjen som andre hevder, dette handler også litt om interresse.

I en Viking 31 går det bra med PC. Løsning som SveinHa har jeg selv og det fungerer utmerket. Når det gjelder HDD så kan man jo få flash basert HDD i dag. Mao ingen bevegelige deler.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Hardisken kan ryke, den er vel mest utsett om en har planendebåt, den tåler tross alt over 5 G de fleste.

Eller så er det kommet SSD Solid State disk, disse fåes her

Legg også merke til at de bruker mykje mindre strøm enn en vanlig disk.

Men, stasjonær PC...? På inverter da eller?

Nå kjører jo de fleste PC'er på 12v og 5v, så å fjerne poweret i PC'n skal i prinsippet fungere helt fint - men man må ha en krets som stabiliserer strømmen, alternativt ha eget batteri til den.

Noen som har prøvd dette? :smiley:

handelsflåten er det stort sett bare PC baserte

Riktig det.

Meg bekjent finnes det ikke en eneste rattmerket Nintendoboks. De er rene lystbåtprodukter.

Har hatt PC ombord i mine seilbåter i over 20 år.

Ikkeno problem.

Hardisken kan ryke, den er vel mest utsett om en har planendebåt, den tåler tross alt over 5 G de fleste.

Eller så er det kommet SSD Solid State disk, disse fåes her

Legg også merke til at de bruker mykje mindre strøm enn en vanlig disk.

SSD kan ikke ukritisk erstatte konvensjonelle harddisker. SSD bruker flash-minne, og flash har en levetidsbegrensning på 300 000 - 500 000 writes / celle. Uproblematisk for lagring av dokumenter og mediafiler, men mange programmer kan ha en skrivefrekvens som langt overgår dette over PCens levetid, f.eks. databasesysystemer og programmer som logger til disk.

Bundin er bátleysur maður

Nå trur eg det er noen som ikkje har følt med i timen, de nyeste SSD diskene har som sakt en begrening på antall writes til hver celle, men de har teknologi som gjør at alle celler blir slitt like mye, det er mangen celler i en vanlig disk. Det er også blitt ganske mykje bedre enn det du finner på en vanlig minne pinne, dei kan ikke brukes slik.

Sjekk http://www.mtron.net/English/Product/Produ...de=MSP-SATA7025, der står det at disken varer i 110år med 50gb write per dag. Trur du skal ha båten lenge for at du skal slite ut en slik disk.

Edited by truls8 (see edit history)

SveinHa, med det oppsettet der trenger du knapt nok å se ut av vinduet :smiley:

Har selv vurdert pc en stund, men velger nok kartplotter til slutt, rett og slett fordi det er enkelt og ryddig. Du kan jo ta en titt på de forskjellige ICE-forumene på nettet (in car entertainment) for å se hva som er mulig å få til dersom du benytter en pc. Du kan integrere Kartplotter, MP3, TV-spill, TV, Radio, video, internettradio, e-post, internett, motorstyring, info fra alle givere som feks turtall, osv, og det i et system som starter av seg selv når du vrir om tenninga, og da med berøringssensitive skjermer og skreddersydde skjermgrensesnitt til de programmer du kjører som gjør at du ikke er avhengig av mus og tastatur. Du kan få det integrert i konsoller så det ser ut som det har blitt levert rett i fra fabrikk sammen med båten. Det finnes knapt nok noen begrensninger i forhold til hva du kan få til... om du gidder å sette deg inn i det og gjøre jobben. Det meste av det du trenger av programvare er gratis, og du kan benytte gamle komponenter som du finner på finn.no - det trenger ikke å bli veldig dyrt. Men, du vil ha fått deg en ny hobby som vil ta langt mer tid en resten av båtgleden.

En kartplotter, feks koblet til ekko, autopilot, radar, motorstyring og/eller eventuelt VHF derimot er som regel Plug and Play og svært enkelt.

En rendyrket bærbar PC med TV kort, osv. er jo også ganske enkelt. Da kan du også få gleden av å krangle med Junior over om det skal sees film eller om kartplotteren skal benyttes for å finne morgendagens rute, eller du kan kjefte på kjærringa som glemte å ta med PC'en hjemmefra når hun kom for å møte deg på båten etter jobb.

Bare husk på ha kart for hånden og posisjon i det hele stasen går ned. Alternativ backup er en håndholdt GPS som reserve. Jeg støtter filosfien om renheklede navigasjonssystemer, feks FURUNO NavNet - the state of the art - ingen foran, ingen på siden mener nå jeg. Synd at det koster skjorta og vel så det. :smash:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Har hatt pc-løsninger i ulike båter (også en planende Yamarin) i 9 år nå. Opplevd problemer en gang og da var det noe med software.

En Asus EEE fastmontert med ekstern skjerm kan være et spennende alterntiv. Koster ca 2500 for pcen og 1500 for skjermen. Da har du en løsning med SSD disk som ikke roterer.

Jeg har en fastmontert sak nedi en benk med VIA mini-itx kort. Trekker noe mer strøm men er godt fornøyd med denne.

..men oppleves ikke skjermen til PC som lite lyssterk?

Joda nye dagslysskjermer på plottere er mye bedre en vanlige PC skjermer. Fordelen med PC er jo at du kanskifte skjermen etterhvert som den gulner og det gjør alle skjermer etterhvert. Men med en plotterskjerm vil jeg tro det tar svært lang tid, bruken tatt i betraktning.

Man får jo stortset hva man vil innen PC. Selv skal jeg nå montere en vanntet panelPC ute på pirestalen i min seilbåt. Den har 12" lyssterk skjerm med ful dimming så det blir nokk glimrende.