SveinHa Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 SveinHa, med det oppsettet der trenger du knapt nok å se ut av vinduet Joda, du er inne på noe der. Gikk en gang Stadt-Florø i bekmørke i 25 knop og det fungerte helt suverent På bildet ser det ut til at skjermen tar en del sikt men i marsjfart ser jeg likevel en del av dekket uten å "strekke hals". Tastatur og trackball ligger løst på siden av førersetet og tar de opp når de trengs. Å ha trackball (Logitech Marble Mouse USB) liggende på lår/kne når den er i bruk fungerer mye bedre enn å ha den fastmontert en eller annen plass, i alle fall i planende båt. Har hatt forskjellige strømforsyninger opp gjennom tidene. 220V inverter er greit for de fleste PCene men i båten på bildet hadde jeg en MiniITX PC med 12V forsyning fra Carputer og det har vært den beste løsingen av alle. Var koblet slik at når strømmen ble slått av ble der sendt signal til PCen om å gå i dvale og 2 minutt senere ble strømmen slått av (innebygget funksjon i strømforsyningen samt oppsett av PC for å få den i dvale i stedet for å slå seg av). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Smurph Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Nå trur eg det er noen som ikkje har følt med i timen, de nyeste SSD diskene har som sakt en begrening på antall writes til hver celle, men de har teknologi som gjør at alle celler blir slitt like mye, det er mangen celler i en vanlig disk. Det er også blitt ganske mykje bedre enn det du finner på en vanlig minne pinne, dei kan ikke brukes slik.Sjekk http://www.mtron.net/English/Product/Produ...de=MSP-SATA7025, der står det at disken varer i 110år med 50gb write per dag. Trur du skal ha båten lenge for at du skal slite ut en slik disk. Nitrons tall gjelder for en 32gb disk. 50gb/dag over 32gb gir mindre enn 2 writes/dag/celle. Nitron sier 140+ år, dette er 51100 dager. Når du legger tallene sammen så ser du at de ikke garanterer for mer enn 100 000 writes/celle. Dette er faktisk ganske dårlig etter dagens standard - mer på nivå med der teknologien var for 6-8 år siden. Wear levelling har vært på plass lenge, ikke noe nytt her. Men hvis du har fyllt opp disken din 90% - som ikke burde ta særlig lang tid hvis du bare har 32gb i utgangspunktet, så kan du tross alt bare fordele write-belastningen din ut over de siste 10% Poenget mitt er imidlertid ikke å diskreditere SDD, bare å påpeke at man ikke ukritisk kan erstatte HDD med SDD. Går sikker fint hvis behovet ditt er enkel dokumentbehandling, men uegnet til tyngre applikasjoner, bilde- og videoredigering osv. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
truls8 Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 (redigert) Stemmer dette, men nå er dette til en kartpc på båten. Når eg skal lage min skal eg ha en SSD disk for Kart program og OS, og noen vanlige som eg skrur av når eg seiler. Disse vil bli brukt i havn for film osv. Redigert 29.Mai.2008 av truls8 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Å ha trackball (Logitech Marble Mouse USB) liggende på lår/kne når den er i bruk fungerer mye bedre enn å ha den fastmontert en eller annen plass, i alle fall i planende båt. Faktisk har redningsskøyta Bjarne Kyrkjebø som er en av de nye, pc-basert navigasjon (Telchart) og der har de joystick i armlenet i stedet for mus. Denne er rigget for å gå i 30+ i all slags vær... Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Hvilke kartprogram fungerer best til enkel navigasjon i Norge? tenker da på pris, kartkvalitet, holdbarhet, og hvor oppdatert programmet er? Hvor får jeg kjøpt dette? på en vanlig el-butikk eller på båtbutikken? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
tebi Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 (redigert) Jeg har brukt samme PC i 5 sesonger, og har ikke hatt noen tekniske problemer. Ulempen er vel skjermen, som på min gamle IBM blir sort i sollys. Jeg bruker en Garmin 72 som GPS mottaker. Da har jeg en back-up i tilfelle PC-krasj... Jeg bruker Telchart. Detter er et greit program hvor du nesten ikke trenger mus, for alle viktige funksjoner ligger på tastaturet i tillegg til mus. Dette er også veldig enkelt å lage/redigere ruter i. Jeg har også radar ombord, og dette er utvilsomt det viktigste navigasjonshjelpemiddelet for meg. Med ubegrenset tilgang på dollar ville jeg gått for eget TV, PC og dedikert plotter med radaroverlay. Men da snakker vi mange båtpenger! Jeg har da mye annet å brenne penger på enn duppeditter til båt. Lykke til med valget Redigert 12.Juni.2008 av tebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Har brukt TIKI i Mange år. Om kjøper du TIKI HER er det penger å spare http://www.shareit.com/programs.html?produ...anguage=English TIKI Navigator Pro. Marine navigation program with interface for GPS, AIS and NMEA instruments. Buddy Tracking! Unit Price: NOK 814.86 Tax/VAT may be added for certain countries. Exact details are provided before the order is completed. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jawik Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Om kjøper du TIKI HER er det penger å spare Her var det ikke mye å hente. Ute av drift. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Nemo Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Her var det ikke mye å hente. Ute av drift. Tror du briker feil link, Prøv denne TIKI. Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Mitt valg ble PC. Ut fra det enkle resonnement at en laptop kan man erstatte ganske enkelt de aller fleste stedene i verden. Om PC'en eller harddisken krasjer, så har jeg backup av filene til kartleseren og kartene på CD. Det kan selvsagt bli litt e-postkorrespondanse om lisenser osv. dersom man må bytte PC, men ikke verre enn at det lar seg fint løse. Skjermbildet fra laptoppen tar jeg ut gjennom en 19" LCD-skjerm. Den samme skjermen brukes som TV-skjerm for visning av video eller TVprogram gjennom en USB-TVtuner. Antageligvis har jeg ikke lenger så mye glede av denne lenger i Norge etter lanseringen av RiksTV. Laptoppen er parkert i ei bokhylle og styres med utvendig/trådløst tastatur og mus. Nå skal det nevnes at jeg har det hele i et komfortabelt styrehus. Siden det nå etterhvert har blitt mange apparater (PC, LCD-skjerm, kaffekvern til espresso osv.) som krever "ren" og stabil strøm, så kjøres alt gjennom en 1500 watt ren sinuskonverter, i 220 volt. Så slipper jeg alle bekymringer om variabel spenning til 12 volts apparater. Jeg la f. eks. merke til, i et båtblad, at Navy solgte et RiksTV modem for båt (12 volt), som ble levert med en spenningsregulator, så det er kanskje ikke bare å forsyne apparater med strøm direkte fra batteriet? Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Porpoise Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Monterte selv en Seiwa Explorer 3 med valgfri skjerm for 12 VDC, fungerer absolutt 100%. Enkel å bruke, ingen andre funksjoner! Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 C-map, hvor får jeg kjøpt det? Bare på c-maps hjemmesider? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
tjaldur Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 c-marine: Du kan bl.a kjøpe dem hos: Navsim enten som CD'er eller som nedlastbare filer. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
BårdK Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Har tidliger brukt PC med rasterkart (BSB) og Tiki Navigator Pro og gjør det fortsatt i cabinen. På flyen bruker jeg C-map NT+ og Simrad-plotter med sunview som fulgte med bruktbåten jeg hentet i vår. Plotteren er flott den, men må si jeg savner rasterkartet når jeg sitter på flyen, klarer ikke helt å venne meg til C-map, sammenliknet med BSB. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Har brukt TIKI i Mange år. Om kjøper du TIKI HER er det penger å spare http://www.shareit.com/programs.html?produ...anguage=English TIKI Navigator Pro. Marine navigation program with interface for GPS, AIS and NMEA instruments. Buddy Tracking! Unit Price: NOK 814.86 Tax/VAT may be added for certain countries. Exact details are provided before the order is completed. ------------------------------------------------------------ Noe gikk galt, Linken virker hos meg. Prøv å gå inn herfra, http://www.tiki-navigator.com/en/us/index.htm Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avsluttet Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 selv om plotter er tingen for meg, ser jeg det er kommet mer pc komponenter uten bevegelige deler. Som kjøling og hardisk (flash). Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Har brukt PC og TelChart med først raster- og senere C-map vektorkart i 7 år i lukket 20-foter. (Max 25 knop) No problem!! Med 10" dagslyskjerm (TFT) finnes det ikke en Plotter til under 10 høvdinger som kommer i nærheten av kartkvalitet! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Kaffelars Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Har hatt pc-løsninger i ulike båter (også en planende Yamarin) i 9 år nå. Opplevd problemer en gang og da var det noe med software. En Asus EEE fastmontert med ekstern skjerm kan være et spennende alterntiv. Koster ca 2500 for pcen og 1500 for skjermen. Da har du en løsning med SSD disk som ikke roterer. Jeg har en fastmontert sak nedi en benk med VIA mini-itx kort. Trekker noe mer strøm men er godt fornøyd med denne. Ville IKKE anbefalt Asus EEE eller tilsvarende fra andre produsenter - disse er mikro 'internett pc'er' med et tilpasset bittelite Linux-operativsystem og vil kreve mye forsking på egen hånd for å installere noe som helst kartprogram.. Da er det faktisk enklere å bruke f.eks. en Dell Pda som X50v/X51v som kan tilkobles en liten ekstern skjerm (Lilliput f.eks.) for å lage en ultrakompakt navigasjonsløsning.. Har forresten begge disse pda'ene for salg hvis noen vil teste, bruker en HP med 4" skjerm til bilnavigasjon istedet Ellers er en eldre, solid kontorlaptop til etpar tusenlapper (anbefaler Pentium M baserte med >1,5Ghz) sammen med en ekstern lyssterk skjerm, og en trackball (+evt. minitastatur) en av de beste løsningene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.