Jump to content

Webasto termo top C

Sun Flyer

Recommended Posts

Hei,

Har nettopp flyttet inn i "ny" båt. Denne har en webasto vannvarmer på 5 kw. Vannslyngen sprang lekk etter et par uker pga. at montøren hadde brukt T-forbindelser og slangeklemmer som ikke var rustfrie. Etter å ha skiftet alle disse ville ikke vannet strømme gjennom alle ovnene. Derfor lurer jeg på:

Er det ikke best om radiatorene i båten er koplet i serie slik at vannet er nødt til å gå gjennom hele slynga? Eller vil det bli for tungt for apparatet? Har tenkt å bygge om systemet i kveld/natt og trenger gode råd.

Viggo Vea

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Du har luft i systemet.Se etter luftenippel på radiatoren.Hvordan det er best å ha det i båt vet jeg ikke,men i det forrige Ørneredet var ikke radiatorene i serie.Systemet var delt i 2,og hvert system hadde sin egen "hovedledning",og radiatorene fikk vannet herfra.Virket ordentlig bra.

Jeg savner CTC kjelen min. :blush: :blush:

Hei,

Har nettopp flyttet inn i "ny" båt. Denne har en webasto vannvarmer på 5 kw. Vannslyngen sprang lekk etter et par uker pga. at montøren hadde brukt T-forbindelser og slangeklemmer som ikke var rustfrie. Etter å ha skiftet alle disse ville ikke vannet strømme gjennom alle ovnene. Derfor lurer jeg på:

Er det ikke best om radiatorene i båten er koplet i serie slik at vannet er nødt til å gå gjennom hele slynga? Eller vil det bli for tungt for apparatet? Har tenkt å bygge om systemet i kveld/natt og trenger gode råd.

Viggo Vea

Båtboer

Hei, her kan jeg vel komme med noen råd. Har nettop laget til et slikt system i båten min, med 2 defrostere og VVB i sløyfe. Hadde først en sløyfe, men da var der for stor motstand i sløyfa, der gikk ikke nok vann, så jeg måtte dele dette i 2.

Når det gjelder luft i sløyfa, så er det ikke lett å få ut. Der ble en del feiling og prøving, før jeg fant rette løsningen. Har nå montert vannpåfylling på laveste punkt, med avlufting på høyeste punkt, frem til ekspansjonsflasken. Der sirkulerer litt vann frem til flasken hele tiden, men det gjør ingen ting.

På den måten får jeg presset luften oppover, og fungerer glimrende.

Det er samme medtode som benyttes på bilmotorer.

mvh

Kjelli

Ok. Men hva brukte du til vannpåfylling og avlufting? Jeg Mangler ekspansjonsflaske men det går en sløyfe inn til motoren og dens flaske. Men tror det står luft i systemet lang unna den. Bør man ha flere avluftinger? En pr. Sløyfe?

Har forløpig ikke kjøpt ekspansjonsflasken, men den skal være ca. 10% av volumet på vannet, og de anbefaler minimum 10 l i sløyfa til webastoen.

Jeg har foreløpig laget den til av en brusflaske, hvor jeg har skrudd inn en 1/2" stuss i åpningen, sett flasken opp/ned, og skåret hull i bunnen (på toppen nå) til returslangen. Fungerer glimrende.

Men jeg har ikke koblet dette sammen med motoren ennå, når dette skal gjøres, må ekspasjonsflasken monteres i samme høyde.

Jeg har montert kraner slik at sløyfen ikke sirkulerer til vanlig gjennom motoren, men kan svinge dette innom hvis jeg trenger den som motorvarmer. Som alternativ kan jeg varme opp båten med varmen fra motoren (er ikke testet).

mvh

Kjelli

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...