Jump to content

Brakk bit av kavitasjonsplata, kan det repareres?

Fugli

Recommended Posts

Hei! jeg la netopp til båten min(skibsplast 460vs med en 50 hk yamaha "87") til brygga mi i glomma!

For de som ikke veit det så er strömmen sterk i glomma og det er en del mere vann der nå enn vanlig!(10 cm over brygga)

Jeg hadde sinsykt uflaks når jeg skulle parkere båten!

Jeg klarte og få knekt av en "stor" trekant av den plata som er over propellen!(grunnet strömmen dro hekken på båten nedover så den plata lå så vidt oppå brygga! og jeg sto foran på båten og bandt tauet så når jeg gikk bakover i båten så hörte jeg et lite dunk i motoren.)

Og med min uflax datt hele zink anoden utti også!

Og jeg lurer da på om det er mulig og reparere dette!? :confused:

ps. det var en sprekk som gikk halveis innover på den plata.

Kan det fixes, klart det kan !

Har du noen bilder som illustrerer problemet ? Er det bare kavitasjonsplata,kan det sikkert være sånn. Er det sprekk i aluen, kan den med fordel " plomberes " ved å borre et tynt hull innerst i sprekken.

Suzuki

No boat needed..

huff.jpg

den grönne stripa er ca sprekken som var og den blå stripa er der jeg klarte og få den knekt av:( hele biten er knekt av på siden der:S:( og zink anoden under har detti av:S

har du biten, kan den sikkert sveises på plass av noen som sveiser alu.

Jeg hadde driti i det. Borr opp og monter nye anoder på andre siden.

Medmindre du skal delta på båtrace, har dette neppe noen betydning.

Suzuki

No boat needed..

Trenger man sinkanode i ferskvann?

(Jeg vet at den ofte har en styrefinne, og kan være kjekk å ha - men jeg lever i den troen at man ikke trenger sinkanode i ferskvann - og kan gjerne korrigeres på det :wink: )

Blir spennende å følge med her:: liker å lære slike kjekke ting...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

har du biten, kan den sikkert sveises på plass av noen som sveiser alu.

Fattern jobber som blikkenslager og kan sveise ganske bra:)

den biten finner jeg ikke igjen xD för om 3 uker xD det er 1.7 m ned til bunn;) sto på ekkoloddet:)

menne da går det fint og sveise på en ny bit:)

Går det fint ann og kjöre med det sånn det er nå?

for jeg har ringt til fattern nå og han får ikke sveisa det för til neste uke;) og jeg skal ut og kjöre på fredag.

?:S:)

Trenger man sinkanode i ferskvann?

enig! trur man ikke trenger zink anode i ferskvann:P hehe for håpentlig vis xD hehe for min del:)!

skal sette på en nyen til neste uke sånn i sikkerhetskyld:)

Det spiller sikert ingen rolle om den biten mangler men om du ønsker er det jo bare og sveise den på.

okaj:)

så da er det bare og tute og kjöre da:)?

Sinkanoden fungerer også som trimfinne, du vil kunne merke at båten drar mer mot ene sida nå når den ikke er der.

Man kan få tæring i ferskvann også, men ikke på langt nær så ille som i saltvann. Har sett at det fins egne anoder for ferskvann/brakkvann, disse mener jeg inneholder magnesium istedetfor sink.

Kanksje noen her med peiling som kan utdype/korrigere..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Sinkanoden fungerer også som trimfinne, du vil kunne merke at båten drar mer mot ene sida nå når den ikke er der.

Man kan få tæring i ferskvann også, men ikke på langt nær så ille som i saltvann. Har sett at det fins egne anoder for ferskvann/brakkvann, disse mener jeg inneholder magnesium istedetfor sink.

Kanksje noen her med peiling som kan utdype/korrigere..?

okay:) så det get går fint iten altså:) fordi jeg og noen folk skal ut og grille og sånn på fredag og da hadde det vert fint om jeg kunne brukt båten min:) for da kan jeg det:) hvis jeg ikke ödelegger noe da;) som jeg har forståt at det ikke gjör:)

men hvis båten går fryktelig skeift uten den anoden stikker jeg inn på "amktiv marin" og kjöper en anode:) som jeg slenger på:)

noen som veit hva standar bolten til den anoden er?:S eller hvordan jeg kan måle det? sånn att jeg kan få satt på den i det minste:) så den går litt rett:)