Happy Skvett Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Hei, Jeg har fått skjelven og tør ikke å sette på strømmen, trenger muligens noen forslag fra dere! Her er historien. Vi, altså båten og jeg, hadde en kjedelig start på årets sesong. Først kom jeg seint i gang på grunn av konfirmasjon, og da jeg omsider kom på sjøen og skulle vri om nøkkelen, hørte jeg bare knitring fra motoren. Etterhvert stod det kraftig hvit røyk opp fra motorkassen. Jeg fikk lett panikk og hoppet bort for stenge for bensinen og slå av strøm. Deretter jeg jeg på land i tilfelle båten skulle gå i lufta. Men heldigvis roet det seg og jeg kunne konstatere at laderegulatoren var godt steikt, tror det var i D- kontakten. I tillegg var det noen ledninger som var smeltet. Den kan se ut som om hele batteriet fikk tømt seg på 30 sekund. Nå er ikke det elektriske anlegget utstyrt med sikringer, så der fikk jeg den. Dynastarter, laderegulator og start/laderele ble demontert og levert inn for kontroll. Det viser seg at det er kortslutning i dynastarteren. Ikke så vanlig feil men likevel noe som kan oppstå blir jeg fortalt. Ny deler ble bestilt og jeg har montert alt på motoren (FM 8-12 1983 mod) og trippelsjekket at alle ledninger er riktig koblet. Det gamle batteriet målte jeg til 10,6 volt etter 5 dager med lading, så det tok nok kvelden samtidig som dynamoen fikk grillet seg. Så nå har jeg satt inn nytt batteri (60 Ah) også. Heldigvis har lensepumpa fungert selv om batteriet var nesten flatt. Nå gjenstår bare å sette strøm på anlegget, men så klarte jeg ikke det. Jeg frykter det samme kan skje igjen. Men hva kan egentlig gå galt? Kan for eksempel tenningslåsen være en feilkilde? Kan den forårsake kortslutning? Bør jeg sette inn hovedsikring først? Hvor stor må denne være? Quote mvh john øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Risor23 Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 så lenge du tar i bruk sikringer og ledninger som er riktig dimensjonert, så er det bare å koble til anlegget. Ingenting å være redd for:) Kan selvfølgelig oppstå gnister osv før sikring ryker, så pass på å ikke ha båten full av bensin / gass.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SandAnker Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 (edited) Hvis du har en kammerat som er elektrikker kan jo han gå over og sjekke, men høres ut som dette skal gå bra, eventuelt en mekaniker, men høres mest ut som du har fått en kortslutning et sted i første omgang, og det kan jo momme av irr på enkelte tilkoblingspunkter, eller en kortslutning ved motor/Starter. Men er ikke verdensmester på dette området. Håper det ordner seg Edited May 29, 2008 by SandAnker (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Happy Skvett Posted May 29, 2008 Author Share Posted May 29, 2008 Er det vanlig med sikringer i start- og lade kretsene? Har hatt en kollegadiskusjon på dette og det ser ut til å være enighet om at sikring ikke er vanlig, men da har vi hatt bilen som referanse. Men båt er kanskje ikke så ulikt? Quote mvh john øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
SandAnker Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 når jeg tenker meg om, så er det nok ikke det Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.