Jump to content

Eldre perkins 118 hk holder ikke mål


Tonic

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en båt tidligere i våres med en eldre perkins 118 hk. Jeg spurte selger mange ganger om det var noe feil, eller varmgang i motor noe det ikke var. I kontrakten står det at motor er feilfri. Det viser deg når jeg får kjørt med båten at den 1. Ikke går på laaangtnær de 18 knop selger skrev at den skulle, (den gjør 12,5) 2. Motor går varm som fy hvis jeg kjører lenge over 10 knop.

 

Jeg prøvekjørte båten når jeg kjøpte den, men fikk ikke kjørt lenge nok til at den ble varm dessuten påpekte jeg at den umulig kunne gjøre oppgitt fart. Selger spiller uvitende men det er umulig å kjøre med den båten i 2 sesonger uten å vite at den blir varm mener jeg.

 

Jeg plukket opp impeller(som var råtten) byttet denne og gikk gjennom hele kjølesystemet uten at dette hjalp.

 

Selv om motoren er gammel (totalrenovert i 2000), så mener jeg at man må kunne kreve at den holder det selger lover. At den ikke greier farten som ha sa er også med på å trekke meg litt opp, har itillegg "tatt" han i et par andre løgner som f eks sliten winch etc.

Båten (agder 840) Er veldig fin og fri for alt av skader så det er motoren som er greia.

 

Har noen noen forslag til kompensasjon/krav jeg kan stille?

 

"Ny" brukt motor koster ca 100 000 for grei tilsvarende motor. Så satt så spissen så har jeg egentlig kjøpt båt med defekt motor.

Link to post
Share on other sites

Hei, trist å høre. Tror du har en vanskelig sak i og med at du har skrevet under på at motor er feilfri. Vi hadde akkurat en lignende sak i båtforeningen. Kjøper gikk til forbrukerrådet med klage, selger benektet alt og henviste til at kjøper hadde skrevet under på kontrakt, kjøper kom ingen vei. Sak henlagt.

Edited by Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selger har jo skrevet og bedyret at det ikke var noen feil ved motor. Man må regne med småting som man finner i etterkant men når det begynner å blir ting som er relativt kostbare og som han ikke har informert om og som han MÅ visst om så skal jeg gå på med alt. "det er som å bli ferska i å juge for tollerne, da skal ALT fram" :)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Skipper worse er advokat og kan sikkert kommer på banen her og gi deg noen gode råd.

Det stemmer ikke at du har en dårlig sak selv om du har skrevet under på en kontrakt.

 

Selger har ansvar for følger/feil som han burde/måtte kjenne til.

 

Ikke gi deg sier nå jeg.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

anbefaler deg å ta kontakt med en advokat, f.eks. http://www.baatadvokaten.no/. Ellers kan du jo også lese deg litt opp på en par artikler på baatadvokaten. Her er det vel muligens interessant at du kjente til at oppgitt fart ikke stemte. I en av artiklene til baatadvokaten skriver han

 

«Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet».

 

Samtidig skriver han også

 

Det er et sentralt fundament i all avtale- og kontraktsrett at selgerens/yterens opplysninger om tingen eller tjenesten skal stemme. Noe annet ville jo – ved ettertanke – være komplett meningsløst.

 

Med andre ord god advokatmat her. slik du har presentert det så vel dette være en enkel sak der kjøpet heves eller salgssummen reduseres til å stemme med båtens faktiske tilstand all den tid du har kriftlig fra selger at motor er feilfri og farten er oppgitt langt høyere enn reelt.

 

Sitat Hansi: Tror du har en vanskelig sak i og med at du har skrevet under på at motor er feilfri

Det er jo ikke kjøper som har gått god for at motoren er feilfri, men faktisk selger. Kjøper har vel skrevet under på at han mot oppgitt salgssum overtar båten med tilhørende ansvar basert på blant annet opplysningen om at motoren er feilfri.

 

- anders m.

Edited by andersm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal skrive en mail til han og kreve 50 % av motorkostnader eller at han reparerer den som står i. Jeg gidder ikke tusle rundt i lav hastighet hele sommeren for at ikke motoren skal gå varm. Bare fordi at en har jugd meg opp i tryne.

Link to post
Share on other sites

Skal skrive en mail til han og kreve 50 % av motorkostnader eller at han reparerer den som står i. Jeg gidder ikke tusle rundt i lav hastighet hele sommeren for at ikke motoren skal gå varm. Bare fordi at en har jugd meg opp i tryne.

 

 

Du kan vel kreve at han reparerer eller omleverer en annen brukt motor i bra tilstand, tror det blir vanskelig å kreve at han betaler 50% av 100.000 kr.

Uansett så er det en utfordring å få reparert eller byttet motor mht til at båtverkstedene har altfor mye å gjøre nå, så det er vel vanskelig å få time før etter ferien. Hvis det er snakk om overhaling/reparering tror jeg ville funnet et bra landbruksverksted som kan perkins, sikkert mye flinkere enn de fleste båtverksted her til lands. Montering tror jeg du må regne med å gjøre selv for å spare tid.

 

Håper det ordner seg og at ferien er reddet :-)

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Skal skrive en mail til han og kreve 50 % av motorkostnader eller at han reparerer den som står i. Jeg gidder ikke tusle rundt i lav hastighet hele sommeren for at ikke motoren skal gå varm. Bare fordi at en har jugd meg opp i tryne.

 

Tror jeg ville tatt kontakt med advokat her, bare sende en mail vil ikke nødvendigvis ha den store effekten... For meg ser det iallefall ut til at selger har oppgitt uriktige opplysninger / holdt tilbake opplysninger

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

evt. erstatning må vel stå i forhold til den ulempen denne evt. mangelen har påført deg. Men helt enig - dersom saken er slik den er fremstilt her er det bare å kreve det du har krav på. Men jeg ville absolutt brukt en time eller to hos en advokat med kjennskap til materien - kan være vel investerte penger det.

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Hvis selger har ærklært i kontrakten at motoren er i god stand ved salg, og du kan bevise det motsatte at den ikke er det, så har du krav på å oppheve kjøpet, eventuelt skal selger ordne det som er gale. Det er slik man har kontrakter til. Virker slik på bil ivertfall, kan ikke tru at det er andre regler for båt.

Link to post
Share on other sites

En slik side har jo alltid flere sider - men på din side trekker du frem to forhold over, og den ene er farten på båten. Du skriver at du allerede ved prøvekjøringen observerte at båten ikke gikk i 18 knop - og da er du jo kjent med (eller burde være kjent med) dette forholdet. Tror derfor ikke det veier så tungt i sin videre sak. Lykke til - håper det ordner seg i minnelighet.

Link to post
Share on other sites

Det å gå til retten med en gammel motor er så som så , en uslitt motor kan nok være ganske feilfri borsett fra slitasjen som ikke er feil men slitasje , så om årstal og slike ting er riktig oppgitt så ...........

 

 

 

At den går bare 12 knop når selger skriftlig hevder 18 knop er meget allvorlig for selger, spesielt om båten adri har gått 18 knop med denne motoren og det kan føres bevis for det.

 

Det kan være vanskelig for retten å være helt sikker på om problemene har oppstott før eller etter handelen , når du prøvekjørte båten og funnet den i orden og kjøpte den etterpå.

 

Etter selger har mottatt brev fra din advokat blir dere nok enige om ett vederlag for en del av feilopplysningene fra selger , men ikke forvent for mye .

Edited by fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ble litt nysgjerrig på hvor realistisk det var med denne motoren og den oppgitte farten så jeg ringte til agder boats - og med omlag 130 hester kunne den nå opp i 18 knop 110 til 120 hester burde den kunne nå opp i 15 til 17 knop. Nå vet jeg ikke om det er skrogmessige forskjeller på de eldre båtene i forhold til de som selges i dag, og det er kanskje lettere motorer som leveres i dag. Overraskende stor fart i forhold til liten motor, synes jeg, min egen 27 foter når vel 16 knop med 150 hk. Men jeg klarer fremdeles ikke å fri meg fra at den lave farten var et forhold som det høres ut som du som kjøper observerte og kommenterte under prøvekjøringen og likevel valgte å kjøpe med kunnskap (?) om.

Link to post
Share on other sites

hvis det er en eldre agder er vel de noe tungtgående med en så liten motor og vil sansynligvis aldri nå 18 knop.. en nyere enn 1995 (tror jeg) er mere lettdreven etter en forandring av skroget. og der nåes 18-20 knop med ca 120 hk.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Eldre 118 hk Perkins ? Kanskje en 6.354 ? Bunnsolide saker.

Litt eldre, tung og kanskje litt sliten ?

I beste fall rundt 100 Ahk på propellen.

Jeg vil tippe en realistisk maksfart på rundt 12-13 knop i denne snekka med ren bunn/propell og rett propell, ikke mer.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er en 6.354. Tung svær klump. Men de skal jo være bra. Og ettersom den er overhalt for 60 lapper i 2000 var jeg ikke noe særlig redd for å kjøpe den. Men det har ikke skjedd over natta at denne blir varm. Jeg har gått gjennom kjøleanlegget og ikke funnet annet enn en impeller som sikkert var 8-10 år. (sprukket og fæl) Det hjalp ikke noe å bytte den.

 

Jeg er klar over at det ikke er alverdens fart å forvente av den gamle motoren. Og det er heller ikke det som er klagesaken. Men når selger først har begynt å juge på det ene og det andre da skal alt frem. Jeg hadde jo håpet å få marsjfart uten at den ble kokvarm.

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være bare en bagatell som gjør at den går varm.

Først, er du sikker på at den virkelig blir for varm, at det ikke er instrumentet som viser feil?

Har du byttet termostaten?

 

Hva legger du i "har gått gjennom kjøleanlegget"?

Link to post
Share on other sites

Hvor stor fart gjorde den på prøveturen???

Skal ikke være mye båtvant for å merke forskjell på 10-12 og 18-20 knop!

 

118 HK klarer aldri å skyve denne båten i nærheten av 18 knop.

Jeg hadde selv en Norline 8000 combi med en (da) moderne Yanmar 135 HK.

På max speed gikk det i 15 knop, marsjfart 12 knop!

Link to post
Share on other sites

Har byttet termostat og impeller, hatt opp inntakssil, varmevekslere, og sjekket slanger ut og inn av motor, sjekket manifoil.

 

Instrumentet regner jeg med viser riktig da det ligger på normaltemp ved lave turtall og øker etterhvert som jeg drar på.

 

 

Jeg merket med en gang at den ikke ville gjøre inærheten av 18 knop, og konfronterte han med det under prøveturen. Han mente han hadde hatt den i 18 knop noe som kun kan være tilfelle i fritt fall. Loggeren som sto i båten viste alt mellom 12 og 16. Gps viste 12,5 i helga.

Men jeg sa til han at den tror jeg ikke noe på men greit. Men når jeg ikke får kjørt mer enn 10 knop engang uten å bli varm da syns jeg det blir i drøyeste laget.

 

Men som sagt, det er varmen som er hovedproblemet.

 

Takk for tipsene forresten.

Edited by Tonic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nja, ville likevel sjekket instrumentet. Du kan jo også kjenne på varmeveksleren når termostaten åpner og sammenligne med instrumentet.

Har du kjent på vannet i eksosen, er det så varmt at du ikke han holde fingrene der?

Link to post
Share on other sites

Den har jeg ikke sjekket. Hvordan får jeg gjort det når det ikke er noe problem med kjøling før jeg passerer 2000 o/min?

 

Er den vanskelig å bytte, evt dyr sak?

 

HK

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...