Marina 7050 Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Hva gjør man når Snap-davider ikke er montert, og den andre helst ser at vi ikke monterer noe på badeplattformen. Og så skal en ha med seg Gummibåten likevel. Jo, da måtte jeg bruke de små grå for å finne en annen måte for å "montere snap-davider". Deler herved min nødløsning - som fungere utmerket. Ved help av litt spleising og kroker ble det en form for løsning som muliggjør heving og senking av gummibåten på en enkel måte, og i tillegg lå gumminbåten i ro i 30 knop. Det er en fordel med denne løsningen. Davidene er borte når de ikke er i bruk. Sprøtt vil sikkert noen si, men det var morro å se det fungerte. Regner med at "normale davider kommer med tiden. Quote Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Kan du skaffe noen bilder som gir bedre oversikt både oppheist og nedfelt? Det skjærer også i mitt hjerte å begynne og borre i teaken. Quote Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Marina 7050 Posted May 29, 2008 Author Share Posted May 29, 2008 På første bilde er båten nede. Den blir liggende litt oppå badeplattformen på grunn av lengden på festet. På dette bildet er båten heist nesten helt opp. Jeg må selvfølgelig (sikkert som alle andre) bruke et enkelt tau for å holde den oppe. Quote Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Takk. Antar at du har satt på egne beslag for feste i hekken? Quote Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Marina 7050 Posted May 29, 2008 Author Share Posted May 29, 2008 Jeg bruker kun fester som allerede eksisterer på båten, så det hele er kun to taustumper med øyespleis i begge ender. Enkelt Quote Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Jeg har benyttet en lignende løsning i nogle år - først på min Skilsø 33 og nu på Forbinaen. Det fungerer rigtig fint. Men HUSK, at gummibåden skal være fuldt oppustet. Hvis den mister lidt af luften vil den "hænge" og det belaster især sammenføjningerne når båden hopper op og ned under sejlads, så du risikerer huller i båden. Senest har jeg udviklet den yderligere med en lille "kran" op til flybridgen, der med blokke og taljer gør at jeg kan løfte både gummibåd og motor op ret enkelt. Jeg skal forsøge at tage nogle billeder og lægge dem ind. Eneste ulempe er jo at det er noget mere besværligt at foretage havnemanøvrer med gummibåden der ude bagved - når man ikke kan kommeud på badeplatformen. Men det er jo det samme med "rigtige" davider eller snapdavider. Andy Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marina 7050 Posted May 30, 2008 Author Share Posted May 30, 2008 Hadde vært interessant å se noen bilder. Quote Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Hva med avtagbare fester for snappene? Finnes en del eksempler på det i flere andre tråder. Om problemet for "den andre" er at de er farlige og at en kan snuble i dem, er dette en grei løsning. Det er også mulig å montrere dem under badeplattformen slik at når de klikkes av, så ser en ingenting. Om du søker litt her finner du både bilder og beskrivelser av flere andre muligheter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marina 7050 Posted May 30, 2008 Author Share Posted May 30, 2008 Hva med avtagbare fester for snappene? Finnes en del eksempler på det i flere andre tråder. Om problemet for "den andre" er at de er farlige og at en kan snuble i dem, er dette en grei løsning. Det er også mulig å montrere dem under badeplattformen slik at når de klikkes av, så ser en ingenting. Om du søker litt her finner du både bilder og beskrivelser av flere andre muligheter. Takk for tipset. Har "rotet litt rundt" uten å finne de "riktige" løsninger, men tar en runde til. Fruen er sterkt i mot at jeg påfører teaken slike saker Quote Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Så det er teaken som er problemet. Vil du ha med jolle blir det alltid noen kompromisser. Avtagbare snap-davitere vil det også sitte igjen en plate eller et beslag, men ikke fullt så farlige som "spydene" som selve snap-daviterne utgjør. Disse kan faktisk være ganske farlige for badende barn osv. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hanssae Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Etter mye grubling så laget jeg dette festet på en tidligere båt , dette er også omtalt i denne tråden. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marina 7050 Posted May 30, 2008 Author Share Posted May 30, 2008 Har allerede tatt meg den frihet å skrive ut bildet. Blir forelagt fruen i nærmeste fremtid. Takk så mye. Quote Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts