Jump to content

Gamle registrerings-skilter

Selco74

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurer på om noen vet hvordan det er med de gamle båt-registreringsskiltene? f.eks at det kan være A-12345 osv

Hvor kommer de forskjellige bokstavene fra? er det en fra hvert fylke?

Båten min har et gammelt registrerings skilt på A, lurer på om jeg kan finne ut hvor den er registrert førstegangen ;)

Kjempe glad for alle svar ;)

1968 Selco Selboy, 1969 Selco Selspeed, With 365

Hvis eg huskar feil, var det ein bokstav for kvart fylke, samme bokstavane som var i bilregistrering. Her i Hordaland hadde vi R, Bergen, som dengang var eget fylke, hadde O, og eg trur nok at A var Oslo.

Magne

OK, det kan nok stemme... er det fler som mener det samme?

Tallene bak bokstaven på skiltet, beskriver de noe spesiellt eller er de bare tilfeldige?

Rart med O for Bergen, her i Rogaland (eller kanskje bare sør for Boknafjorden?) hadde vi L. Hvor kan M og N ha vært? Tallene etter bokstaven vil jeg tro økte med 1 for hver registrerte båt, kanskje også for hver registrerte bil, iom. at vi hadde samme nummersystemet på biler, hvor bokstavene var fordelt slik som for båter. For bil har det blitt reservert enkelte serier for spesielle registreringskategorier, vet ikke om det samme ble gjort på båter. Enkelte varebiler ble hvertfall registrert RH etter at personbiler hadde begynt å komme med RJ. Da man begynte på RH satte man av noen nummerserier for varebiler, og disse var ikke brukt opp da man var gått tom for personbilnumre, dermed ble det en periode utstedt grønne RH og hvite RJ.

A er nok Oslo ja, hvertfall i den gamle 4-sifrede serien. A9273 er en Osloregistrert personbil.

Ja, det kan jo hende at det var samme bokstav på båt og bil.

Forleden snakket jeg med en som mente at Oslo hadde A eller C?

Oslo hadde A og Akershus hadde C. Buskerud hadde vel F, Vestold Z, Aust-Agder I, Vest-Agder K og Telemark H? Vet at dette har vært oppe på forumet før, og det er bare et tidsspørsmål før noen kommer med hele listen over hvilke fylker som hadde hvilke bokstaver for den listen finnes, men jeg finner den ikke nå!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Penny skreiv:

Rart med O for Bergen, her i Rogaland (eller kanskje bare sør for Boknafjorden?) hadde vi L. Hvor kan M og N ha vært?

M og N var nok stroken, fordi dei ligna for mykje på kvarandre. Z for vestfold er og nemnt, i utgamal tid var der G, men den blei bytta ut fordi den ligna for mykje på C. Om nummera var prinsippet i talrekkja at nokon vart registrert, og nokon sletta. Dei sletta vart, sovidt eg har forstått, gitt ei karantenetid, før dei vart frigitt. Nestemann fekk so det til ein kvar tid lavaste ledige nummer.

Magne

Det fulgte vel bilskiltene?

OT dette, men artig å se hvilke forventninger man hadde til utviklingen fremover:

169 nummer avsatt til motorsykler i Oslo, 199 nummer til drosjer i Oslo...

Det sies at byplanleggernes største hodepine var hvordan de skulle bli kvitt all hestemøkka i fremtiden.

Heisan, Jeg er ikke sikker på alle men jeg er helt sikker på at Oslo hadde A, Akershus C, Østfold B og Vestfold Z

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Tallene bak bokstaven på skiltet, beskriver de noe spesiellt eller er de bare tilfeldige?

Ikke helt. Viste hvilket politidistrikt bilen kom fra. Z-22xxx, Z-48xxx eller Z-603xxx var fra Tønsberg. Hvis eieren flyttet til Larvik, måtte det omregistrering til.