Jump to content

Er Båtmagasinets "Norske Uthavner"-bilag til å stole på?

fjordplast

Recommended Posts

Jeg kjøpte Båtmagasinet nylig og fikk med et bilag som heter "Norske Uthavner" som Båtmagasinet har laget i samarbeid med Wave-kjeden.

Bilaget så bra ut og jeg tok en titt på de havnene jeg kjenner best selvfølgelig. Da jeg så hva de skriver om Bølingshavn og Skipstadsand (som de kaller Skipstadhavn) ble jeg betenkt.

Om Bølingshavn skriver de: "Andre opplysninger: Dette er en gammel og meget godt beskyttet havn som har kjøpmann og bunkers, telefon, avfallsdunker og gjesteplasser". Det er sikkert mer enn 10 år siden butikken stengte og pumpene ble skrudd av. Telefonkiosk har jeg aldri sett der.

Om Skipstadhavn/sand skriver de at den har "kiosk, handel, pub, telefon, toalett og søppelcontainere". Pub'en stengte for noen år siden og siden den gang er det ikke tilgang til noe handel eller pub. Og toalettet lå inne på pub'en. Søppelcontainerne er dog der.

Er det noen andre som har sjekket "sine" havner i bilaget?

--

Edited by fjordplast (see edit history)

Med styren i blodet siden 8 års alder.

www.fjordboatclub.com

www.fjordclub.com

Tviler ikke på riktigheten av det du sier. Syns egentlig det er relativt alvorlig at de bare rett og slett kopierer beskrivelser av uthavner år etter år uten å sjekke om evt. større endringer har funnet sted der. Det er jo i høyeste grad svært misvisende informasjon.

Jeg har tidligere tatt opp omtalen av akkurat disse to havnene i den såkalte "Havneguiden", der omtrent de samme opplysningene forekommer. Her er det åpenbart noen som i utgangspunktet ikke har gjort jobben sin, og deretter noen andre (som heller ikke har gjort jobben sin) som skriver av de første.

Så betaler vi og er glade og fornøyde for en fin trykksak helt til vi sjekker litt nærmere...

Jeg gjetter at disse opplysningene var korrekte da de opprinnelig ble skrevet og utgitt i sin tid. resten er slurvete hastverksarbeid og bløff. I verste fall kan gale havneopplysninger gå på sikkerheten løs, så dette er jo ikke bare å trekke på skuldrene av heller.

Men gidder vi å klage...?

Edited by Fenix (see edit history)

Jeg syns da med all rimelighet at du bør sende inn en klage, eller en rettelse slik at de blir gjort oppmerksom på det og får gjort de endringer som er nødvendig til enste utgave av de nevnte havneguider.

Har også kikket litt på dette bilaget og fant noen steder tegnet inn i området jeg har ferdes i i mange år, der jeg aldri har observert en båt og aldri kunne tenke meg selv å ligge. Men mulig de har funnet noen perler jeg har oversett. Flere steder var det også mangelfult med opplysninger, dårlige kart osv. Synes generelt sett at når du lager en havneoversikt, så må presisjon, bilder, kart og beskrivelse være noe bedre en dette. Dette var ikke overbevisende.

redningselskapets og båtmagasinet sine er ikke mye å skryte av.

Mye feil informasjon på havnene :sad: .

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

• 6 years later...

Fikk ny utgave av Båtmagasinets Uthavner i posten i dag, 3. juli 2014 Fortsatt samme feilene på Skipstadsand, Korshavn og Bølingshavn (Hvaler) 6 år etter.

Korshavn og Bølingshavn kjenner jeg til og det er nå over 20 år siden butikken i Bølingshavn ble lagt ned og toalett har det ikke vært i Korshavn siden fergen stoppet i 1989. På Skibstandsand er det ikke pub eller noe annet lenger, kanskje bare en søppelcontainer. Skipstadsand er nå loshavn med en god del trafikk.

Dette gjør at jeg ikke stoler på Båtmagasinet Uthavner.

Skam!

www.fjordboatclub.com

www.fjordclub.com

Her må jeg si meg helt enig. Er mye feil og mangler!

En ting er alle butikker, puber eller hva det måtte være som ikke er der lengre, men en annen ting er kontaktinformasjonen til de forskjellige havnene (Norske Gjestehavner). Her er det VELDIG mye utdatert informasjon, prøver man å ringe mange av disse numrene eller sender mail, kan man fort havne til folk som ikke har hatt noe med dette å gjøre på årevis, eller at telefonnr. eller mail ikke er i bruk. Synes det av og til kan være kjekt å kontakte neste planlagte havn for å høre ståa der...

Har forståelse for at dette kan være en omfattende jobb å holde oppdatert, men som nevnt over av Fenix... så betaler man jo faktisk for dette. Kanskje det burde vært opprettet en database som de som er representert i disse bladene jevnlig blir påminnet om at det må holdes oppdatert?

LODDA

Har forståelse for at dette kan være en omfattende jobb å holde oppdatert, men som nevnt over av Fenix... så betaler man jo faktisk for dette.

Men hvorfor publiserer Båtmagasinet noe som de vet ikke er ajour? Verdien i et slik bilag for oss abonnenter er at det er oppdatert. Hvis ikke kunne jeg brukt uthavn-bilaget fra i fjor, jeg tror jeg har det liggende. Eller det fra 2008.

www.fjordboatclub.com

www.fjordclub.com

Ikke videre imponert over dette jeg heller.. Den ligger hjemme hos meg.. de stedene jeg kjenner er det kopier fra tidligere år. men noen har fått ny informasjon. Men ville ikke stolt på infoen 100% Det enkleste er jo selv å oppsøke stedene å undersøke. Er man på et ukjendt sted er det jo lit nyttig å vite uansett at det finnes steder man kan legge til på og som ka ha en hviss service i form av sanitær vannfylling og drivstoffylling! Jeg savner en sikkelig oppdatert overiskt over bensin/dieselfyllyng med kortautomat på kaia. Møre og Romstal/Sør Trøndelag

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ser det står at man kan ankre opp i Vollen bukta og i indre Oslofjord, hah... da får man seg en overraskelse når hurtigbåten kommer dundrende over fjorden

fra Oslo og plutselig bæljer foran deg....

Bare et eksempel på en masse rare anbefalinger i indre fjord

Jeg fant Uthavner på Båtmagasinets nettsider. Der er informasjonen like utdatert (selvfølgelig, papirbilaget er sannsynligvis bare opptrykk av den informasjonen)

http://uthavner.batmagasinet.no/ostfold/bolingshavn/

Det som værre er er at koordinatene ikke stemmer. Båtmagasinet Uthavner oppgir N59 00.665 E011 00.090 for Bølingshavn som bringer deg ute i havet rett nord for Lauer.

I følge Kartverket ligger Bølingshavn på Lat/Lon: 59° 03" 33" N 11° 00" 12" E (stemmer med mine waypoints).

http://faktaark.statkart.no/SSRFakta/faktaarkfraobjektid?enhet=34040

Dette er ikke bra.

www.fjordboatclub.com

www.fjordclub.com

Har forståelse for at dette kan være en omfattende jobb å holde oppdatert, men som nevnt over av Fenix... så betaler man jo faktisk for dette. Kanskje det burde vært opprettet en database som de som er representert i disse bladene jevnlig blir påminnet om at det må holdes oppdatert?

Det er ingen tvil om at det er en omfattende jobb å holde ting oppdatert - de eneste som har kompetanse til å gjøre det er ... båtfolket! Brukerene av gjestehavner og uthavner er i stand til å observere hvilke tjenester som finnes og hvilke som fungerer, brukerene finner fort ut hvor "skoen trykker", hvilke løsninger som fungerer suboptimalt, hvilke plasser i gjestehavna som er utsatt for dønninger og hekksjø, hva som er bra, etc. De fleste gjestehavnsguidene på nett har muligheter for folk til å gi tilbakemeldinger.

Litt av tanken med havneguiden i Båtwiki-prosjektet er at båtfolket selv skal sørge for at informasjonen holdes komplett og oppdatert. Dette er også det eneste frie prosjektet, det innebærer at også kommersielle produsenter av trykte havneguider kan benytte seg av informasjonen der.

Edited by tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nå er det noen år siden jeg avsluttet mitt abonnement på Båtmagasinet. Etter min mening er den mest alvorlige feilen når de opplyser at det er tilgang på drivstoff i havner som ikke har hatt det på mange år!

Laholm

• 11 months later...

Ny Årgang av Båtmagasinet Uthaver er ute og de samme feilene er der forsatt 7 år etter jeg påpekte det første gang. Jeg mailet med Hans Due spesifikt i fjor om Skipstadsand, Korshavn og Bølingshavn på Hvaler hvor beskrivelsen er helt feil. Det er over 25 år siden butikken i Bølingshavn stengte og det er ankring forbudt i Korshavn. På Skibstadsand er det hverken pub, handel, telefon eller toalett lenger.

Jeg er bare oppgitt. Hvorfor gir de ut et bilag vi ikke kan stole på.

www.fjordboatclub.com

www.fjordclub.com

Det er ingen tvil om at det er en omfattende jobb å holde ting oppdatert - de eneste som har kompetanse til å gjøre det er ... båtfolket! Brukerene av gjestehavner og uthavner er i stand til å observere hvilke tjenester som finnes og hvilke som fungerer, brukerene finner fort ut hvor "skoen trykker", hvilke løsninger som fungerer suboptimalt, hvilke plasser i gjestehavna som er utsatt for dønninger og hekksjø, hva som er bra, etc. De fleste gjestehavnsguidene på nett har muligheter for folk til å gi tilbakemeldinger.Litt av tanken med havneguiden i Båtwiki-prosjektet er at båtfolket selv skal sørge for at informasjonen holdes komplett og oppdatert. Dette er også det eneste frie prosjektet, det innebærer at også kommersielle produsenter av trykte havneguider kan benytte seg av informasjonen der.

Jeg skulle akkurat til å si at slik informasjon er det en wiki er laget for, og dermed noe som feks kunne ligge i tobixen sin båtwiki:)

Masse feil på gjestehavner, som aldri blir rettet opp. Jeg har sendt korrigeringer på mail flere ganger. Det skjer aldri noe. Uthavner har jeg ikke veldig oversikt over.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Veldig enig i kritikken mot gamle og utdaterte havneopplysninger. Det er vel en enkel og BILLIG løsning, dette svekker tilliten til utgiver.