Jump to content

Retning på Volvo Penta MS2 gear

Alicraft21

Recommended Posts

Hei

Har en Risør 25 med en VP MD17D med MS2B gear 3,02:1.

Har akkurat satt inn motoren, men tror jeg har fått feil propell.

Motoren går med klokka når du står foran den og ser på den, altså står foran motoren og ser på svinghjulet bakover mot propellen.

Jeg har en RH (høyre) propell, dette må da bli feil??

Kan jeg bruke både høyre og venstre propell på denne motoren/girkassen?

Kan jeg bare koble om på girkassen, i såfall hvordan?

• 2 uker senere...

Hei!

Jeg er langtfra ekspert på dette. Men jeg mener å ha hørt at de fleste Volvo Penta-motorer går mot høyre sett forfra - og altså mot venstre når du ser den bakfra. Og så skal girkassa (normalt) snu dreieretningen sånn at du kan/skal bruke høyredreiende propell.

PRM-girkassa som vi bruker på vår VP-motor gjør iallfall sånn. Men i girkassas håndbok står det også tydelig oppskrift på hvordan man stiller den for bruk på en motor med motsatt dreieretning (i tilfelle: venstregående sett forfra = høyregående sett bakfra).

Forslag til helt nøyaktig svar blir derfor: Tja?

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Hei !

Med den motoren og det giret skal du ha en venstregående propell.Jeg hadde den samme motoren i en Scand classic før jeg skiftet både motoren og propellen.Den gamle propellen har jeg liggende.Den har størrelsen 20 x 16,og ga nøyaktig 3200 omdreininger som er det motoren din skal ha på topp.

Hilsen Gutek

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...