oysteinSK Startet 29.Mai.2008 Del på Facebook Startet 29.Mai.2008 (redigert) Hei! Jeg har tenkt å bygge båt av denne typen i glassfiber. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...oats_4_ubt.jpeg Men jeg mangler tegninger til skroget. Er det noen som veit hvor jeg kan finne det? Redigert 29.Mai.2008 av oysteinSK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 (redigert) Hvilke type båt ? Ligner jo på en tradisjonell lettbåt. Velkommen til BP. Redigert 29.Mai.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
oysteinSK Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Planen var å bygge en sjark. Ikke veldig stor og ikke spessielt rask, men stabil i vannet! Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Finn deg en som du liker og ta mål av halvdelen / konstruksjonen så er du langt på vei mot målet. Skal båten støpes i plast ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
oysteinSK Svart 30.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Om glassfiber er en type plast, så ja. Problemet er at det er veldig få båter der jeg bor (Selv om jeg bor ved sjøen) så det er vanskelig å finne noen jeg virkelig liker. Om du har noen tegninger av en sjark som likner på de som linken viser, så hadde det vært virkelig fint. Om du lurer så har jeg tenkt å lage båten i 3D-tegneprogram for å beregne arealet og prisen på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Bare et forslag: Kjøp deg en Fram 21, riv av hytta, legg litt ballast i bunn og lag deg et styrehus og selvlensedørk! Da er du nesten der. tror det blir atskillig billigere og enklere enn å bygge noe fra bunn av Sitér dette innlegget Link to post
oysteinSK Svart 30.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 (redigert) Jeg trur så absolutt at det blir billigere, men det er litt av poenget at den skal være laget fra bunnen av. Dessuten skal jeg bare lage en modell på PC-en først. Alternativet var aluminium og det har jeg ikke sveiseapparat og evner til! Og ikke penger nok heller! Redigert 30.Mai.2008 av oysteinSK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Men skal du til å lage plugg og form og greier??? Da har du et enormt prosjekt for bare å lage en båt! men lykke til Sitér dette innlegget Link to post
oysteinSK Svart 30.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Takk! Men foreløpig er det bare en idee Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 OysteinSK. Du er ikke bare på jordet, men på feil jorde! Realiser gjerne drømmene dine ved å bygge en båt, men ta for guds skyld kontakt med noen som har greie på det først! Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 Enig og tro til BP faller Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
oysteinSK Svart 31.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 (redigert) hehe! ja sikkert sant det, men jeg vil fremdeles ha tegninger til en sjark. Dessuten prøver jeg å få kontakt med noen som har greie på det! Det er derfor jeg skriver her. Tenk på alternativene. Aluminium, stål, tre og ferrosement. Jeg trur at alle alternativene er like dyre som glassfiberbåt (bortsett fra trebåt) og krever MYE arbeid. Stål blir for tungt til en liten båt. Aluminium er dyrt og sykt vanskelig å sveise i! Tre kan jeg ingenting om, og ferrosement er håpløst! Glassfiber står igjen som det beste alternativene om jeg vil lage båten fra bunnen Redigert 31.Mai.2008 av oysteinSK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 kjør plywood Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 (redigert) Ferrocement og her og her. Redigert 31.Mai.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
håpløs Svart 1.Juni.2008 Del på Facebook Svart 1.Juni.2008 Skal du lage en slik, så bør du lage en ramme med spanter som ser ut som skroget du vil lage, kle dette med divinnycell og plast/glass utvendig. så river du ut spantene inni og plastrer der og. så stiver du av, og sparkler og pusser skroget. og sprøyter topcoat som blir våtslipt til ønsket glans. En helvetes masse arbeid og bortimot umulig å få til hvis du ikke vet at glassfibr blir dynket i plast(polyester) for å bli til noe du kan bruke til båtbygging. Lykke til og post bilder. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
oysteinSK Svart 1.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2008 Ja nå er det sånn at det er bare en idee, og at det tar noen år før jeg kan lage båten! Men jeg vil gjerne ha noen tegninger før jeg tenker videre på hvordan jeg skal bygge den! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.