Jump to content

Båttegninger

oysteinSK

Recommended Posts

Finn deg en som du liker og ta mål av halvdelen / konstruksjonen så er du langt på vei mot målet. Skal båten støpes i plast ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Om glassfiber er en type plast, så ja.

Problemet er at det er veldig få båter der jeg bor (Selv om jeg bor ved sjøen) så det er vanskelig å finne noen jeg virkelig liker. Om du har noen tegninger av en sjark som likner på de som linken viser, så hadde det vært virkelig fint.

Om du lurer så har jeg tenkt å lage båten i 3D-tegneprogram for å beregne arealet og prisen på skroget.

Bare et forslag: Kjøp deg en Fram 21, riv av hytta, legg litt ballast i bunn og lag deg et styrehus og selvlensedørk! Da er du nesten der. tror det blir atskillig billigere og enklere enn å bygge noe fra bunn av

Jeg trur så absolutt at det blir billigere, men det er litt av poenget at den skal være laget fra bunnen av. Dessuten skal jeg bare lage en modell på PC-en først. :smiley:

Alternativet var aluminium og det har jeg ikke sveiseapparat og evner til! Og ikke penger nok heller!

Edited by oysteinSK (see edit history)

OysteinSK.

Du er ikke bare på jordet, men på feil jorde!

Realiser gjerne drømmene dine ved å bygge en båt, men ta for guds skyld kontakt med noen som har greie på det først!

hehe! :lol: ja sikkert sant det, men jeg vil fremdeles ha tegninger til en sjark. Dessuten prøver jeg å få kontakt med noen som har greie på det! Det er derfor jeg skriver her.

Tenk på alternativene. Aluminium, stål, tre og ferrosement. Jeg trur at alle alternativene er like dyre som glassfiberbåt (bortsett fra trebåt) og krever MYE arbeid. Stål blir for tungt til en liten båt. Aluminium er dyrt og sykt vanskelig å sveise i! Tre kan jeg ingenting om, og ferrosement er håpløst! Glassfiber står igjen som det beste alternativene om jeg vil lage båten fra bunnen :yesnod:

Edited by oysteinSK (see edit history)

Skal du lage en slik, så bør du lage en ramme med spanter som ser ut som skroget du vil lage, kle dette med divinnycell og plast/glass utvendig. så river du ut spantene inni og plastrer der og. så stiver du av, og sparkler og pusser skroget. og sprøyter topcoat som blir våtslipt til ønsket glans. En helvetes masse arbeid og bortimot umulig å få til hvis du ikke vet at glassfibr blir dynket i plast(polyester) for å bli til noe du kan bruke til båtbygging. Lykke til og post bilder.

Livet er for kort for sightsing.

Ja nå er det sånn at det er bare en idee, og at det tar noen år før jeg kan lage båten! Men jeg vil gjerne ha noen tegninger før jeg tenker videre på hvordan jeg skal bygge den! :smiley: