Jump to content

noen som har testet GH 14 med stor motor?


GH power

Recommended Posts

hei er det noen her som har testet GH 14 med stooor motor??har lyst å prøve på å få litt fart på min gammle GH 14,er det noen som har prøvd?

hva er max jeg kan få å max motor jeg kan sette på?

har forsterkt den ganske heftig da;)

Link to post

Vet ikke hva du mener med stooor motor :crazy: , men har hatt GH 14 med 35 Evinrude for en del år tilbake og det er vel i grunnen mer enn nok for den jolla spør du meg.

Den overplanet ikke men det er så få avstivninger i bunnen pluss at bunnen er litt spesiellt utformet, så den slo ganske hardt i litt sjø, så jeg fikk to langsgående sprekker midt under båten etter noen turer med litt rufsevær.

Jeg hadde en tidlig modell og sitter og lurer på om den fikk litt annen utforming av bunnen på senere modeller.

GH 15 derimot tåler mere motor og mere sjø, veldig bra jolle :smiley::smiley:

Link to post

hmm..har plastet inn avstivninger i bunnen å i speilet på min da,men vet ikke helt hvor stor motor jeg skal tore å sett på enda.

hva var farten med 35 hk da sånn ca da??

Link to post

Vi hadde Yamaha 3-syl 40hk på vår 77mod. Med dekk/vindskjerm og styring foran så gikk den enda mer "på nesa" , sånn at toppfarta var vel rundt 28 knop tenker jeg. Men rikelig med krefter for å dra opp vannskiløpere og ha last i båten.

Den sprakk opp litt i innerskroget, men det kom vel også av røff bruk gjennom mange år.

 

Stemmer også som Lucielle sier at det fins forskjellige skrog, har sett 2 forskjellige typer iallefall. Har også hørt om folk som har hatt på både 50 og 60hk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Synes 25-30 hk høres passe ut på den gamle Gh 14, men har du den senere modellen så mener jeg den har ren v-bunn og vil vel oppføre seg annerledes og vil tåle mere motor.

Link to post

Hadde 50 hester på min for mange år siden, jeg hadde også forsterket hele båten. Tror ikke det var noe særlig mer fartspotensiale enn det jeg hadde, 32 - 33 knop....

.

Link to post

Min første båt var en GH14 1982 modell med Yamaha 30hk.

Det var en standard-båt, dvs med prikkete innside og åpne tofter, men med rattstyring.

30 hk gikk bra, og føltes passe på denne båten.

Vet dessverre ikke hvor fort den gikk, da jeg ikke hadde noen form for fartsmålingsutstyr.

Buster X med Yamaha 70

Link to post

Jeg hadde 3syl 50hk Yamaha på min for en del år siden, det var ihvertfall ikke noe problem.

Husker ikke helt farten, men minns det var ca 34 knop i følge en kamerats knopmåler. Dette var før gps var vanlig...(Om det fantes?)

Link to post

Forrige eieren av min Musling 14 fot hadde 85hK på den, sa det gikk greit. Men Musling er vel langt bedre egnet for større motorer vil jeg tro. Selv hadde jeg 50hk og det gikk veldig greit. Men akterspeilet var forsterket da.

Link to post

Men Musling er jo en helt annen båt.

Høres ut som 30 hk er riktig for GH 14 uansett.

 

Gh 15 eller Musling\Wesling derimot...

Det blir noe heeelt annet :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 7 years later...

Høres på meg ut som om du har valgt feil GH å forsøke å overmotorisere. GH14 var aldri en båt som var ment for noe annet enn 20hk. Man fant enkelte som puttet opptil 50 hk på, men de endte stort sett opp som hoppende, søkkvåte og relativt saktegående båter allikevel. GH 11 og 15 derimot er noe heeeeelt annet. De er bredere, dypere og lagd for en helt annen bruk (fart og moro) enn GH14 (familiefrakter) var.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

:lol:

 

hadde vært interessant å høre hva den gjorde + er å kjøre 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

 GH14 var aldri en båt som var ment for noe annet enn 20hk. 

 

men godkjent for 30hk.  Og funker fint med 40hk dersom man ikke er så opptatt av mye fart men vil ha noe som spretter i plan selv om man har en hengende etter på vannski

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...