Jump to content

Problemer med 8HK Mariner

Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei!

Har fått en 8hk Mariner gratis, som ikke er helt i form.

Den starter greit, men må ha en del gass for å svive. Den sviver ganske ujevnt/ fusker.

Den ryker mye og pluggene er våte.

Kompresjonen er 6:1 (målt med Biltema sin komp. måler....)

Kommer en del olje i tønna når den kjøres.

Greier å få den til å gå på bare en og en sylinder.

Kan feil tenningstidspunkt gjøre at den krever "fet blanding" for å svive, eller er det mer sansynlig at det er noe med forgasser?

Andre forslag?

Er ikke sikker på årsmodell, men den er grå med oransje striper i forskjellig nyanser.

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Vanskelig å si sånn bombastisk, men går bare på en sylinder,ujevn gange.

i mitt hode så er det kondensator problematikk. Greier ikke å lagre strøm nok til begge sylindrene.

Går "jevnt" på en sylinder og "skyter" innimellom på andre.

Jeg ville begynt der. Det er også vanlig med motorsager og gresklippere at kondensatorer ryker når redskapen ikke brykes i lange perioder.

som vinterlagring.

Lykke til!

Sjøsatte båten denne uka!

Kanskje litt misvisende beskrivelse, den sviver på begge sylindre samtidig også, men fusker og ryker mye.

Prøvde å dra av plugghetten på en og en sylinder, og den svev da like dårlig på begge.

Mvh

Christian

Hvis den går like bra/dårlig med en plugg, er det 99,9% sikkert at det er CD-boksen din som er defekt (hvis du har elektronisk tenning da). Hvis det er en med stifttenning, er det sans kondensator som nevnt over

R

Takk for tilbakemeldingen :flag:

Stemmer at det er en boks som du viser til.

Hmm... Sikkert ingen billig sak. Noen som vet om det selges brukt?

Mvh

Christian

Tar opp denne igjen.

Har blå gnist på pluggene, ser ut til at de tenner ok når jeg drar i snoren. Kan det likevel være CD-boksen?

Har også åpnet forgasseren, og fant ingen fuktighet eller smuss. Skal blåse ren med trykkluft før montasje.

Er det annet jeg kan gjøre for å utelukke ting?

Mvh

Christian

Kan ha mange årsaker det! Slitte og lekk simmeringer på veiva.. er kompen du målte iht spec? Og er den gjort med alle plugger ute og med full åpning på forgasserspljeldet? Feil justert forgasser eller rett og slett defekt forgasser.

Masse olje i motoren... er den varmkjørt skikkelig på båt? Kan ha gått på skikkelig feit blanding, og med drittolje som statoil 2-takt olje, men da hadde du hatt dårligere gnist på pluggen!

Går motoren greit på full gass?

Svart (redigert)

Takk for svar Selco 18 :smiley:

Den sviver nokså greit på høyt turtall, men ryker veldig. Har bare ruset den i ei tønne, ikke på båt....

Red: Ang kompresjon, vet jeg ikke hva spekken sier. Hadde kanskje ikke åpent forgasserspjeld. Skal prøve det også.

Mvh

Christian

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...